دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: حوزه علمیه قم، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و جامعه مدرسین حوزه علمیه آمادگی هر نوع همکاری در عرصه مسائل حقوق بشر دوستانه را دارند.

حوزه علمیه قم آماده هر نوع همکاری در عرصه مسائل حقوق بشر دوستانه است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، آیت الله محسن اراکی روز پنجشنبه در دیدار پیتر مائورر رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی، با بیان اینکه در حال حاضر حوزه علمیه قم در اوج نشاط علمی قرار دارد، افزود: در عرصه مسائل حقوقی و به خصوص حقوق بشر، تولیدات علمی و آثار تحقیقی فراوانی در حوزه علمیه قم وجود دارد.
وی تاکید کرد: چنانچه موسسات بین المللی با همکاری مراکز علمی، طرح جدی برای ارائه تحقیقات و تبدیل آن ها به تصمیمات رسمی انجام دهند، کمک بسیاری در کنترل تجاوزها و تعدی به حقوق بشر صورت می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: صلیب سرخ می تواند در سه عرصه انجام کارهای پژوهشی، تبدیل پژوهش ها به مقررات و ایجاد کمپین های بین المللی برای حمایت از حقوق بشردوستانه با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دانشگاه مذاهب اسلامی همکاری کند.
وی با بیان این که عرصه های سه گانه فوق جدای از سیاست دولت ها و فراتر از اقدامات دولتی است، بیان کرد: این اقدامات می تواند در سیاست دولت ها و موضع گیری های آنان تاثیر گذار باشد.
آیت الله اراکی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به تضییع حقوق بشر در جهان به طور کلی و تضییع حقوق بشردوستانه به طور ویژه، ابراز نگرانی کرد و گفت: انبیا الهی برای احیای حقوق بشر آمده اند و معتقدیم که همه ادیان در دفاع از حقوق بشر همسو هستند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، خاطرنشان کرد: در این جنگ، نمونه های شدیدی از کشتارهای جمعی و عدم رعایت حقوق بشر شاهد بودیم.
وی افزود: صدام با اسلحه های شیمیایی شهرهای ایران را بمباران کرد و امروز پس از 27 سال از پایان جنگ، هنوز شاهد شهدای شیمیایی هستیم، درحالی که جمهوری اسلامی هیچگاه چنین عکس العملی را انجام نداده است.
وی در عین حال تاکید کرد: زمانی که مردم شهرهای جنوبی عراق در جنگ خلیج فارس اول در سال 1991 میلادی به کشور ما پناهنده شدند، مردم خوزستان که صدها هزار کشته داده بودند، اما بیشترین پذیرایی را از آوارگان جنگ به عمل آوردند.
در این دیدار رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی نیز ضمن تشکر از آیت الله اراکی به جهت فرصتی که در این دیدار برای تبادل نظر فراهم کرده است، گفت: حوزه علمیه قم حدود 10 سال پیش با همکاری مسوولان صلیب سرخ جهانی کنفرانس خوبی در رابطه با مسائل حقوق بشر داشته است.
پیتر مائورر ملاقات و دیدار با علما و مراجع دینی مسلمان را حائز اهمیت بالا دانست و بهره گیری از ظرفیت بالای آنها در جهت ترویج حقوق بشر دوستانه در میان افکار عمومی جوامع اسلامی مهم ارزیابی کرد.
وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای امدادی صلیب سرخ جهانی در کشورهای اسلامی اظهار داشت طی سه سال اخیر بحرانها و تنشهای منطقه ای و فرامنطقه ای رو به افزایش نهاده و به تناسب آن بر حجم و گستره فعالیتهای این نهاد بین المللی نیز افزوده شده است.
وی با ابراز نگرانی از حمله به بیمارستانها و مراکز درمانی این وضعیت را معضل عمده ای برای ارائه کمکهای بشر دوستانه عنوان کرد.
مائورر با اشاره به این واقعیت که در حال حاضر دو سوم حجم فعالیتهای امدادی صلیب سرخ جهانی در کشورهای اسلامی انجام می شود، بر ضرورت بهره گیری صلیب سرخ جهانی از همه ظرفیتها و ابزارها و منابع نفوذ در جهت تسهیل شرایط به منظور ارائه کمک های بشردوستانه به مردم گرفتار در جنگ تاکید کرد.
وی اظهارکر: من اخیرا سه روز در یمن بودم و از مراکز درمانی در عدن و صنعا بازدید کردم همه زیرساختهای زندگی در این کشور آسیب جدی دیده است.
وی تاکید کرد: لازم است خشونتها و درگیری نظامی به منظور امدادرسانی به مردم غیرنظامی سریعا متوقف شود.
پیتر مائورر رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی روز پنجشنبه به منظور دیدار با برخی از علما و مقامات حوزوی به قم سفر کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.