نشست خبری رئیس ستاد دایمی جشنهای دهه کرامت آستان قدس رضوی، به جلسه صریح پرسش و پاسخ درباره عملکرد آستان قدس رضوی تبدیل شد.

رسانه ها شور و نشاط دهه کرامت را  به خانه های مردم ببرند

 

به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدی عزیزیان، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و رئیس ستاد دایمی جشنهای دهه کرامت، در آغاز نشست خبری دیروز خود با هدف تبیین برنامه‌های آستان قدس رضوی در آن دهه، از خبرنگاران خواست توضیحات مربوط به بیش از 40 برنامه محوری جشنهای این دهه را از مدیران مربوطه دریافت کنند و در عوض، در این جلسه به طرح پرسش از وی درباره عملکرد آستان قدس رضوی بپردازند.

این پیشنهاد سبب شد تا خبرنگاران به طرح آزاد پرسش درباره حوزه‌های مختلف فعالیتهای متنوع آستان قدس رضوی بپردازند.

 موقوفاتی برای دهه کرامت

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از اصحاب رسانه خواست در دهه کرامت با پوشش مناسب اخبار حرم مطهر رضوی، در خدمت این نهاد مقدس باشند.

وی گفت: خبرنگاران، روزهای این دهه را، که از میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز می‌شود و تا میلاد حضرت رضا(ع) ادامه دارد، قدر دانسته و بکوشند وحدت و همدلی را که نیاز ‌امروز جامعه هم هست، در نوشته‌های خود ترویج کنند.

وی خطاب به اصحاب رسانه تأکید کرد: رسانه‌ها در این دهه، شور و نشاط را به خانه‌های مردم ببرند.

مهندس عزیزیان در پاسخ به پرسش خبرنگاران، آستان قدس رضوی را نهادی دانست که بر پایه وقف بنا نهاده شده است.

وی تصریح کرد: واقفان در دوران مختلف، شماری‌ املاک و اراضی را وقف این حرم مطهر کرده اند که درآمد هر یک از این موقوفات، حساب جداگانه‌ای دارد و برابر نیت واقف هزینه می‌شود. برخی از رقبه‌های موقوفاتی هم وقف برگزاری مراسم جشن و سرور در سالروز میلاد حضرت شده است که از این موقوفات برای برگزاری بخشی از جشنهای دهه کرامت، استفاده می‌شود.

 

 پرداخت مالیات، در دست بررسی

خبرنگاران از قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی درباره قانون مجلس در الزام این نهاد به پرداخت مالیات پرسیدند مهندس عزیزیان گفت: در یکی از تبصره‌های قانون بودجه سال 94 بنا بر آنچه که «روشن شدن صورت مالی» عنوان شده، تأکید شده که آستان قدس رضوی و بعضی از نهادها، ملزم به پرداخت مالیات هستند، ‌اما دولت مالیات پرداخت شده را سال بعد به این نهادها برخواهد گرداند. ما البته معتقدیم که آستان قدس رضوی بنا به فرمایش حضرت ‌امام خمینی(ره) و تأکیدات مقام معظم رهبری، از پرداخت مالیات معاف شده است. این اختلاف نظر در مجلس مورد رسیدگی قرار گرفته و در دست اقدام است و ان شاءا... نتایج این بررسی، اعلام خواهد شد.

 

 اختلافی با شهرداری نداریم

خبرنگاری از آنچه «اختلاف نظر شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی درباره بعضی ساخت و سازها در حریم ‌اماکن متبرکه» خواند، پرسید قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی پاسخ داد: با شهرداری مشهد هیچ اختلاف نظری نداریم. رابطه آستان قدس رضوی با شهرداری مشهد، همچون رابطه این نهاد با دیگر ارگانها، رابطه‌ای قانون مند است. آستان قدس رضوی تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و عملکرد این مجموعه، گواه روشنی بر این التزام است.

وی ادامه داد: برابر تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی، با همه نهادها و ارگانها تعامل سازنده داریم و هر جا که نیاز به همکاری بوده، در چارچوب مقدورات آستان قدس رضوی، با همه ارگانها همکاری کرده‌ایم و شهرداری مشهد هم از این قاعده، مستثنا نبوده است.

 

  تغییرات در آستان قدس، طبیعی است

خبرنگار دیگری درباره تغییر و تحولات مدیریتی در سطح آستان قدس رضوی پرسید که: آیا این تغییرات، طبیعی است؟ مهندس عزیزیان در پاسخ، تغییرات مدیران را پدیده‌ای عادی ارزیابی کرد و گفت: وقتی در مجموعه‌ای، مدیر ارشد تغییر می‌کند، طبیعی است که مدیر جدید بنا بر سیاستهایی که دارد، به تغییراتی در مجموعه مدیریتی تحت مسؤولیت خود دست بزند و کسانی را انتخاب کند که هماهنگی بیشتر و بهتری با سیاستهای جدید داشته باشند. این قانون در همه مجموعه‌ها حاکم است و آستان قدس رضوی هم از این مجموع، مستثنا نیست.

 

 ثبت جهانی‌اماکن تاریخی حرم مطهر

وی در پاسخ به پرسش دیگری پیش‌بینی کرد: مجموعه فعالیتهای مرمت و بهسازی مسجد جامع گوهرشاد با همت تیم مرمت کار، در سال آینده به پایان برسد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی درباره قول یک مقام مسؤول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر ثبت جهانی ‌اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی، گفت: شماری از ابنیه تاریخی موجود در ‌اماکن متبرکه رضوی، میراث فرهنگی کشور هستند و از ظرفیت مناسبی برای ثبت جهانی برخوردارند، ‌اما با وجود آنکه پیش از این، سالها، مسؤول ساخت و سازها در حرم مطهر بوده‌ام، هیچ‌گاه درخواستی مبنی بر همکاری برای ثبت جهانی بناهای تاریخی حرم مطهر دریافت نکرده‌ام.

مهندس عزیزیان ادامه داد: اگر مقام مسؤولی در این باره قولی داده، خودش باید پاسخگو باشد، بویژه که هیچ مقامی نمی‌تواند به جای آستان قدس رضوی، قولی بدهد، چرا که این مجموعه تحت نظر حضرت آیت ا... واعظ طبسی اداره می‌شود  و تنها ایشان می‌توانند از طرف این نهاد، قولی بدهند.

 

 حرم مطهر رضوی مورد علاقه اهل سنت

مهندس عزیزیان در پاسخ به پرسشی دیگر تأکید کرد: حرم مطهر رضوی، حرم ‌امن الهی است و همه ارادتمندان و عاشقان اهل بیت(ع) آزادانه در این حرم به زیارت می‌آیند. آستان قدس رضوی بنا بر آموزه‌های شرع مقدس و سیره اهل بیت(ع) از همه ارادتمندانی که به این حرم می‌آیند، میزبانی می‌کند و هیچ‌گاه از عقاید و افکارشان نخواهد پرسید.

وی ادامه داد: ساحت قدس حضرت رضا(ع) و حرم مطهر رضوی مورد علاقه و عنایت همه برادران اهل سنت و برادران غیرمسلمان است.

مهندس عزیزیان در پاسخ به پرسش خبرنگار الوفاق تأکید کرد: از جمله فعالیتهای فرامنطقه‌ای آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت اعزام گروه‌های تبلیغی از خادمان حرم رضوی به کشورهای مختلف در قالب جشنهای «زیر سایه خورشید» است و در همین فعالیتها نیز کوشیده تا از توان دستگاه دیپلماسی کشور بهره بگیرد.

 

 دولت، شرکت‌های سود ده را واگذار کند

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به پرسش قدس درباره مطالبات آستان قدس رضوی از دولت، گفت: این نهاد، شماری از ‌املاک و اراضی در اختیار دارد که در دست نهادهای دولتی است. طبیعی است که این نهادها باید به آستان قدس رضوی«حق تقدیمی» یا «اجاره بها» بپردازند. این رقمها در طول سالها، روی هم انباشته شده و مطالبات آستان قدس رضوی از دولت را سنگین کرده است. دولت البته هر سال، بخشی از این دیون را به دو صورت نقدی و واگذاری سهام در بورس، به این مجموعه پرداخت می‌کند.

مهندس عزیزیان در پاسخ به این پرسش که آیا آستان قدس رضوی از روند پرداخت این دیون، راضی هست یا نه؟ تأکید کرد: نحوه پرداخت این دیون، به روشی است که دولت درباره آن تصمیم گرفته و طبیعی است که دولت به گونه‌‌ای تصمیم‌گیری می‌کند که منافع بیشتری را برای وزارتخانه‌های تحت‌امر خود فراهم کند. تصمیم‌گیری دولت درباره بازپرداخت دیون آستان قدس رضوی، یک طرفه است و طبیعی است که آستان قدس رضوی، از این روند رضایت نداشته باشد.

وی افزود: ما ترجیح می‌دهیم سهام شرکتهایی را دراختیار بگیریم که سود ده باشد یا قابلیت نقد شوندگی داشته باشد.

 

  ادعای تخریب باغ‌های آستان قدس رضوی

مهندس عزیزیان در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره ادعای تخریب باغهای آستان قدس رضوی توسط خود این نهاد و تبدیل آن به اراضی شهری گفت: هیچ ساخت و سازی در شهر مشهد بدون مجوز شهرداری،‌امکان ندارد. آستان قدس رضوی هم هرجا که ساخت و سازی انجام داده، مجوزهای لازم را از شهرداری اخذ کرده است. انتقاد از سیاستهای شهرسازی در مشهد هم چیزی نیست که آستان قدس رضوی درباره آن پاسخگو باشد.

وی افزود: آستان قدس رضوی نزدیک به هزار هکتار باغ در سطح شهر مشهد دارد که سی و چند سال است که با سختی به عمران و آبادانی آنها پرداخته است،‌اما آنهایی که نسبتاً به فضای سبز دلسوزی دارند و ادعا می‌کنند آستان قدس رضوی باغهای خود را خشکانده و در آنها ساختمان سازی کرده، حتماً نمی‌دانند که در همین سالهای نه چندان دور، بسیاری از محلات فعلی مشهد باغ یا زمین کشاورزی بوده است. همین محله احمدآباد که الان در بافت مرکزی شهر قرار دارد، تا چند ده سال پیش، باغ بود،‌اما زیستن در شهر مشهد، همه را به آنجا رساند که این باغها را به خانه و خیابان تبدیل کنند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: آنهایی که به طرح ادعاهای واهی درباره آستان قدس رضوی می‌پردازند، کاش در انتقادهایشان به خدمات شبانه‌روزی آستان قدس رضوی در مجموعه‌اماکن متبرکه هم اشاره می‌کردند یا به مدرسه سازی‌ها؛ یا به بنیادهای فرهنگی بزرگی که آستان قدس رضوی ایجاد کرده هم می‌پرداختند یا به نمازخانه‌های بین راهی که آستان قدس رضوی ساخته و بی‌هیچ چشمداشتی در اختیار همه مردم قرار گرفته است.

*******

گزیده برنامه‌های دهه کرامت رضوی در سال 1394

 

 

40 برنامه محوری برای این ایام در قالبهای مختلف جشنواره، نشست علمی، چاپ و نشر و برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در نظر گرفته شده است. با توجه به تعدد برنامه‌ها شماری از مهمترین برنامه‌های محوری به شرح زیر است:

 

 جشن‌های زیر سایه خورشید

کاروان مبلغان و خادمان بارگاه منور رضوی در قالب جشنهای زیر سایه خورشید در 250 شهر از 31 استان کشور و در حوزه بین‌الملل نیز در 50 شهر از 22 کشور خارجی از جمله آلمان، هندوستان، آذربایجان، روسیه، عراق، افغانستان، نیجریه، لبنان و پاکستان حضور پیدا می‌کنند و عطر و معنویت حرم مطهر را در سراسر کشور و جهان پراکنده خواهند کرد.

 

 انتخاب کتاب سال رضوی

هفتمین دوره انتخاب کتاب سال رضوی در سطح ایران و جهان توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي برگزار خواهد شد و 320 اثر دریافت شده که 45 اثر متعلق به شرکت‌کنندگان سایر کشورهای اسلامی است.

 

 هشتمین جشنواره خورشید ولایت

هشتمین جشنواره خورشید ولایت توسط بنیاد فرهنگی رضوی برگزار می‌شود که مسابقات هشت‌گانه شعر، دلنوشته، سرود، داستان، خوشنویسی، وبلاگ و عکس در سطح دانش‌آموزان تمامی مقاطع تحصیلی با رویکرد توسعه فرهنگ رضوی در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود.

 

 گل والای ولا

حضور خادمان و خانواده‌هایشان به همراه زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در مراسم گلباران حرم مطهر رضوی و اجتماع عظیم در صحن جامع رضوی امروز یکشنبه 9 صبح برگزار خواهد شد.

 

  تعویض پرچم گنبد حرم مطهر

مراسم تعویض پرچم گنبد منور رضوی هم امسال با هماهنگی صورت گرفته از شبکه‌های مختلف داخلی و برون مرزی سیما پخش خواهد شد. پوشش ضریح در این ایام تعویض خواهد شد و گلهای فوق ضریح هم هر روز به سبکی متفاوت تزیین خواهد شد.

 

 جشن‌های در شعاع خورشید

علاوه بر حرم مطهر رضوی در پنج استان، 30 شهر و 71 روستای موقوفه‌دار در قالب جشنهای در شعاع خورشید مدیحه‌سرایی مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) در 101 ویژه برنامه میلاد انجام خواهد شد.  برگزاری بزرگترین محفل انس با قرآن کریم در صحن جامع رضوی و برگزاری بزرگترین محفل شب شعر رضوی از دیگر برنامه‌های این دهه است.

 

 عیادت از بیماران

خادمان و خدمتگزاران بارگاه منور رضوی در تمام بیمارستانهای استانهای خراسان و مراکز توانبخشی و استثنایی مشهد حضور یافته و از بیماران عیادت خواهند کرد، علاوه بر این، حفاظ آستان قدس رضوی نیز با حضور در زایشگاه‌ها و بیمارستانها، اذان و اقامه را در گوش نوزادان قرائت می‌کنند.

 

 توزیع دعوتنامه مهمانسرا

در روز میلاد حضرت معصومه(س) و روز میلاد امام رضا(ع) هر روز هشت هزار بن غذای متبرک بین زائران گرامی توزیع خواهد شد.

خدمه در اتوبوسهای بین شهری، راه‌آهن و فرودگاه حضور پیدا می‌کنند و شاخه گل و دعوتنامه مهمانسرای حضرت رضا(ع) را به زائران امام رضا(ع) اهدا می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.