استاندار گیلان از تشکیل ۴۶ پرونده تخلفات زمین‌خواری در محدوده گردنه حیران خبر داد.

تشکیل ۴۶ پرونده تخلفات زمین‌خواری در گردنه حیران
 
محمدعلی نجفی استاندار گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، درباره پیگیری‌های دولت در مبارزه با زمین‌خواری به خصوص در این استان اظهار داشت: از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم کمیته‌ای نظارتی را در جهت مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز با حضور دستگاه‌های مرتبط از جمله مسئولان محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی و فرمانداران و شهرداران تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه پس از مصوبه دولت و ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور با موضوع جدیت دولت در امر مبارزه با زمین‌خواری اهتمام ما نسبت به پیگیری این موارد در گیلان با جدیت بیشتری دنبال شد، افزود: طرح‌های هادی روستایی از این جهت که محدوده و گستره توسعه روستا و همچنین محدوده ساخت و سازها را مشخص می‌کند از اهمیت بالایی برخوردار است که ما نیز از سال گذشته به این مسئله حساسیت‌های ویژه‌ای را اعمال کردیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه به هیچ عنوان اجازه داده نشده که تمام محدوده‌های توسعه روستاها به ساخت و ساز تبدیل شود، تصریح کرد: علاوه بر اهتمام جدی دولت در استان گیلان در اجرای صددرصدی طرح هادی روستایی در نظر داریم محدوده‌های فعلی که برای روستاها تعیین شده را ثابت و معین کنیم تا امکان افزایش این محدوده‌ها وجود نداشته باشد.

نجفی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته و با تدابیر و اقداماتی که توسط کمیته نظارتی در امر مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته 83 هکتار از اراضی دخل و تصرف شده توسط اداره راه و شهرسازی و همچنین 151 هکتار از اراضی که توسط زمین‌خواران تصاحب شده بود توسط اداره منابع طبیعی در شهرهای دیلمان، آستارا و زیباکنار رفع تصرف شدند.

وی با اشاره به پرونده‌های زمین‌خواری در گردنه حیران، اظهار داشت: از زمان استقرار دولت یازدهم علاوه بر جلوگیری از افزایش محدوده طرح هادی حیران ما نیز با افزایش صد هکتاری محدوده این طرح در سال 93 مطرح شده بود مخالفت کردیم بنابراین طرح توسعه حیران در همان 160 هکتار ثابت ماند.

استاندار گیلان تأکید کرد: در طول دو سال گذشته حتی یک مورد مجوز پروانه ساخت و ساز جدید توسط مسئولان ذی‌ربط صادر نشده است علاوه بر آن با بررسی‌های صورت گرفته شده 46 پرونده تخلفات در گردنه حیران به محاکم قضایی احاله و در دست رسیدگی است.

نجفی ادامه داد: از این تعداد پرونده 6 مورد حکم تخریب و برگشت به حالت اولیه، 6 مورد پرونده حکم قرار منع تعقیب صادر شده و 2 مورد هم حکم توقف عملیات ساخت و ساز گرفتند.

وی با بیان اینکه این تعداد پرونده تخلفات در روزهای آتی مطمئنا افزایش پیدا خواهند کرد، گفت:‌ تا روشن شدن وضعیت قبلی تخلفات صورت گرفته به هیچ عنوان مجوز ساخت و ساز صادر نخواهد شد.

استاندار گیلان با بیان اینکه برای بررسی تخلفات صورت گرفته در گردنه حیران کارگروه ویژه‌ای در این استانداری تشکیل شده است، افزود: در همین ارتباط کتابچه‌ای تهیه شده با نام و با ذکر مالکیت افراد که کاملا مشخصات آنها معلوم است و محاکم قضایی آنهایی را که اقدام به ساخت غیرمجاز کردند بررسی خواهد کرد و آنهایی را هم که مجاز بوده و سپس تخلفاتی را در سال‌های گذشته انجام دادند باید پاسخگو باشند.

نجفی با بیان اینکه ما به دنبال اشخاص نیستیم بلکه تنها بر بررسی و پیگیری تخلفات تأکید داریم، اظهار داشت: در بین متخلفان نیز برخی مسئولان شهرستانی و ملی گذشته هم به چشم می‌خورد و هر فردی که تخلفی در این محدوده داشته باشد مشخصاتش وجود دارد و ویلاهایشان مشخص است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.