قدس انلاین- قاانی:استیضاح وزیر اقتصاد بعد ازسه کارت شدن وی درجلسه روزیکشنبه هفته گذشته حالا دراولویت مجلس قرارگرفته شده است.

بوی استیضاح وزیر اقتصاد درمجلس/ چالش سه کارته شدن یا امضای استیضاح کنندگان!

به گزارش قدس آنلاین "علی‌ طیب‌نیا" با کسب ۲۷۴ رأی از مجموع ۲۸۴ رأی مأخوذه، به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی دولت روحانی انتخاب شد و با کسب این میزان رای عنوان کسب بالاترین رأی اعتماد در تاریخ جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داد، با این حال وی اولین وزیر دولت یازدهم ایران بود که از مجلس شورای اسلامی، کارت زرد دریافت کرد و این مساله دوبار دیگرتکرار شد.در پی دریافت سومین کارت زرد توسط علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دربهارستان، هیات رییسه مجلس شورای اسلامی به جریات افتادن استیضاح طیب نیا را تصویب کرد.بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، دریافت سه کارت زرد توسط وزرا در پاسخ به سوالات مجلس، به منزله جریان یافتن استیضاح وزیر مربوطه است به جریان افتادن استیضاح وزیر اقتصاد اعلام و از سوی رییس جلسه برای طی مراحل قانونی، به کمیسیون اقتصادی ارجاع می شود؛ این مراحل شامل تعیین مهلت ۱۰ روزه و تشکیل جلسه با طیب نیا برای اقناع نمایندگان است و در نهایت، اگر در پایان مهلت ۱۰ روزه تعداد امضاهای متقاضی استیضاح به کمتر از ۱۰ نفر کاهش نیابد، استیضاح در نشست علنی مجلس رسما اعلام وصول و تاریخ جلسه استیضاح نیز تعیین می شود.برخی خبرها حاکی است، هم اکنون ۲۵ امضا پای برگه درخواست استیضاح طیب نیا قرار دارد.

* رایزنی نایب رییس مجلس با وزیر اقتصاد و متقاضیان استیضاح

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: نایب رییس مجلس شورای اسلامی در حال رایزنی با وزیر اقتصاد و متقاضیان استیضاح است. ضرغام صادقی اظهار کرد: بر اساس نظر رییس مجلس روند جدید استیضاح این است که در صورتی که استیضاح تحویل هیات رییسه مجلس شود به کمیسیون تخصصی ارجاع داده می‌شود تا کمیسیون تخصصی این موضوع را بررسی کند و بعد از بررسی اگر همچنان 10 نفر متقاضی استیضاح باشند، استیضاح در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد. وی افزود: در مورد علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد با توجه به این که ایشان سه کارته است و بیش از 10 نفر تقاضا استیضاح را مطرح کردند عملا استیضاح شکل گرفته و مسیر آن فراهم شده قاعدتا باید به کمیسیون تخصصی ارجاع شود.

وی یادآور شد: قرار است آقای ابوترابی در این باره رایزنی با وزیر اقتصاد و استیضاح کنندگان داشته باشد و اگر نهایتا رضایت متقاضیان استیضاح جلب نشد و آن‌ها به نظرشان اصرار داشته باشند موضوع استیضاح به کمیسیون تخصصی ارجاع می‌شود.این عضو هیات رییسه مجلس در پایان گفت: با توجه به این‌که قرار است نایب رییس مجلس در این‌باره رایزنی‌هایی انجام دهد اعلام وصول استیضاح در هفته جاری نیز منتفی خواهد بود.

*رای نمی اورد!

محمدرضا پورابراهیمی نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همین زمینه گفت: یکی از مشکلات وزرا و مسئولان ما این است که سوالاتی که از آنان می‌شود در حوزه اختیاراتشان نیست اما نگاه نماینده سوال‌کننده این است که وزیر اقتصاد باید در مورد همه مسائل اقتصادی پاسخگو باشد. به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در همین بحث مالیاتی که از وزیر درباره آن سوال شد من می‌دانم که آقای طیب‌نیا شخصاً مخالف افزایش مالیات در سطح کشور است و می‌داند در شرایط رکود نمی‌توان مالیات را افزایش داد. اما در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور و یا سازمان‌های دیگر است که این تصمیم با مخالفت مواجه شده است.

پورابراهیمی در ادامه گفت:حتی درآمد مالیاتی که باید اخذ می‌شد را محل دیگری تعیین کرده است نه شخص وزیر که حالا باید پاسخگو باشد. مثلاً در همین زمینه بازار بورس هم تصمیم را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور و وزیر نفت گرفتند اما چوبش را وزیر اقتصاد خورد. پورابراهیمی درباره نظر نمایندگان اقتصادی مجلس راجع به طیب‌نیا می‌گوید: دیدگاه کلی نمایندگان اقتصادی مجلس نسبت به وزیر مثبت است و طیب‌نیا هم نشان داده اقتصاد را خوب می‌شناسد و عملکرد قابل قبولی هم در زمینه تورم داشته ضمن اینکه این وزیر در مورد تورم و کنترل آن هم عملکرد قابل دفاعی داشته است و از مدیران با صلابت دولت است.

*عدم امکان موفقیت استیضاح وزیر اقتصاد

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اقدامات جریان خاصی که در مجلس به دنبال استیضاح وزیر اقتصاد است، مورد استقبال مردم قرار نخواهد گرفت. ابراهیم نکو با اشاره به عدم امکان موفقیت استیضاح وزیر اقتصاد، اظهار داشت: نکته مهمی که بعضاً نادیده گرفته می‌شود، این است که اولاً هر سوالی از وزرا منجر به استیضاح وزیر نمی‌شود و در ثانی تعداد سوال‌ها و کارت‌های زرد وزیر به استیضاح آن وزیر منتهی نمی‌‌شود و این موضوع که هر سوالی پس از سومین کارت زرد به استیضاح وزیر می‌انجامد، در هیچ جای قانون وجود ندارد.نماینده مردم رباط‌کریم با بیان این‌که گروه خاص و اندکی از نمایندگان به دنبال استیضاح وزیر اقتصاد هستند، اعلام کرد: باتوجه به عملکرد مثبت وزارت اقتصاد و دولت، بی‌شک اقدام این نمایندگان به‌جز این‌که جایگاه مجلس را متزلزل کند، نتیجه دیگری به‌همراه نخواهد داشت.نکو با تاکید بر رضایت عموم مردم از عملکرد دولت، خاطرنشان کرد: اقدامات جریان خاصی که در مجلس به دنبال استیضاح وزیر اقتصاد است، مورد استقبال مردم قرار نخواهد گرفت و آن‌چنان پیداست، مردم در مجموع از این اقدامات نمایندگان رنجور هستند. مردم پس از موفقیت‌های خوبی که توسط دولت در حوزه سیاست‌ خارجی به‌دست آمده، منتظر تاثیر مثبت این موفقیت‌ها بر سفره‌هایشان هستند.عضو فراکسیون اصولگرای رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش عده معدودی از نمایندگان که از جریان خاصی هستند٬ برای بالابردن تعداد امضاها، اظهار داشت: از همان روزی که سومین کارت زرد به وزیر اقتصاد تعلق گرفت، گروهی از نمایندگان به دنبال بالابردن تعداد امضاها بودند که البته با استقبال چندانی روبرو نشد.دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالف گسترده نمایندگان با طرح استیضاح وزیر اقتصاد اعلام کرد: ما نیز از فردا تلاش خود را بیشتر خواهیم کرد و سعی می‌کنیم واقعیت‌های پشت پرده را برملا کنیم.نکو تصریح کرد: البته ما قصد نداریم طیف یا جریان خاصی را متهم کنیم، چراکه بازخواست یک طیف یا جریان سیاسی، جفا در حق آن جریان است و حتی در میان طیف مخالفان دولت هم افراد توانمندی حضور دارند که سعی دارند نسبت به عملکرد دولت قضاوتی منصفانه داشته‌باشند.

* اکنون زمان مناسبی برای استیضاح نیست

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که در شرایط فعلی لازم است با مسائل به صورت یکپارچه برخورد شود، گفت: وزیر اقتصاد در مورد موضوعاتی کارت زرد گرفت که با در نظر گرفتن شرایط فعلی اقتصاد هر اقتصاد‌دان دیگری ناگزیر به اتخاذ چنین تصمیماتی می‌شد. علیرضا قنبری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که شرایط فعلی شرایط مناسبی برای استیضاح وزیر نیست، اظهار کرد: در شرایط فعلی اقتصاد نیاز داریم که با مسائل به صورت یکپارچه‌تر برخورد کنیم. وی افزود: لازم است سیاست‌های اقتصادی طیب‌نیا در زمینه‌ی کنترل تورم و ایجاد زمینه برای رشد اقتصادی و محور قرار‌دادن تولید مورد توجه قرار گیرد. این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که نباید فراموش کنیم که اقتصاد ایران در شرایط مناسبی قرار ندارد، تصریح کرد: طیب‌نیا در مواردی کارت زرد گرفت که در شرایط فعلی اقتصادی هر اقتصاد‌دان دیگر مجبور به گرفتن چنین تصمیماتی می‌شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.