گروه میهن - مصطفی لعل شاطری - اجلاسیه مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) با حضور آیت‌ا... سید محمد حسین زنجانی و مدیران ۳۱ استان کشور و مسؤولان کشورهای آلمان، امارات، هندوستان و پاکستان در مشهد برگزار شد.

واکنش اروپایی‌ها به همایش جهانی «شیرخوارگان حسینی»

دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر درباره  اهداف این مرکز گفت: ما در همایش شیرخوارگان حسینی که از 12 سال پیش تاکنون در اولین جمعه ماه محرم برگزار می‌شود، تنها به دنبال روضه‌خوانی و تعزیه‌خوانی نیستیم، بلکه به دنبال تسری دکترین مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) با عنوان «کربلا حیات شیعه و حضرت علی اصغر (ع) حیات کربلا» هستیم. از این رو با تکیه برکلام معصومین (ع) و آیات قرآن ساختاری را به عنوان راهبرد مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) تدوین کرده ایم.

داود منافی ‌پور بیان داشت: از جمله مسایل مهم و در دستور کار این مجمع ایجاد پرسش، در ذهن و زبان تمامی انسانها نسبت به هویت وجودی عاشورا و اسرار آن با محوریت شهید شیرخوار کربلا، حساس نمودن و تهییج غیرت شیعی در راستای توقیع منزلت عاطفی (عزاداری) و تبیین پایگاه حماسی و عقلانی قیام حسینی و ایجاد هماهنگی، همسویی و وحدت رویه، در کانونهای مستعد شیعی، به منظور راه‌اندازی «نهضت عاشورا شناسی» در جهان است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برکات برگزاری این همایش سراسری محبوبیت یافتن نام علی اصغر در میان مردم  بوده است، چنانکه از سال 1382 تا کنون این نام مبارک جزو 10 اسم برتر و شاخص کشور است.

دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) اظهار داشت: پیشینه اجرایی این مراسم در سال 1382 به عنوان اولین سال در تهران؛ 1383 تهران، مشهد، قم، کربلا، نجف، بحرین؛ 1384 در  54 شهر ایران و 21 شهر خارج از کشور؛ 1385 در  112 شهر ایران و 30 شهر خارج از کشور؛ 1386 در 213 شهر ایران و 43 شهر خارج از کشور؛ 1387 در 400 شهر ایران و 59 شهر خارج از کشور؛ 1388 در 550 شهر در ایران و 70 شهر از خارج کشور؛ 1389 در 970 نقطه ایران و 87 شهر از خارج کشور؛ 1390 در 1550 نقطه در ایران و بیش از 110 شهر در پنج قاره دنیا، در سال 1391 برابر با دهمین سال در2000 نقطه ایران و جهان و بیش از 220 نقطه در پنج قاره و در سالهای 1392، 1393 این مراسم در دو هزار و 500 نقطه از ایران و 230 نقطه از جهان به صورت همزمان اجرا گردید. چنانکه این همایش در کشورهای گوناگون مانند ایران، عراق، عربستان، بحرین،‌کویت، سوریه، لبنان، کانادا، آمریکا، دانمارک، فرانسه، استرالیا، سوئد، تایلند و... برگزار شد.

وی بیان داشت: این مجمع بر آن است در هفت سال آینده رشدی چشمگیر در برپایی این جلسات ایجاد نماید. چنانکه شمار آن را به 15 هزار جلسه در سراسر جهان افزایش دهد و در این راستا از ظرفیت بقاع متبرکه بهره‌برداری لازم صورت پذیرد.

منافی‌پور با اشاره به مخالفتهایی که در برگزاری این همایش در سراسر جهان وجود دارد، گفت: انگلیس طی برگزاری سلسله همایشهای هفتگانه بیانیه ای صادر کرد که در آن عنوان شده بود «عاشوراییان مانع احیا و بقای اندیشه های ما خواهند شد». فرانسه نیز با صدور بیانیه ای اظهار داشت، «بشتابید که برخلاف اهداف ما، الگوی سازنده  نسلهای متمادی در حال معرفی و شکل گیری است». هلند نیز با تأسیس کرسی علی اصغر شناسی (به منظور مبارزه با گسترش فرهنگ عاشورایی) در دانشگاه لایدن و موضعگیری سه دادگاه بین المللی (از جمله دادگاه لاهه) و صدور بیانیه: «مراسم شیرخوارگان، رنجش عواطف جامعه  اروپایی را به دنبال دارد» به مقابله برخاست.

وی افزود: با وجود مخالفتهای کشورهای غربی بر آن هستیم به تربیت کودکان در راستای باورهای مهدوی بپردازیم و طرح‌هایی نیز در این راستا به تصویب رسیده است، به نحوی که یکی از آنها به صورت آزمایشی در مشهد در حال انجام است. بدین شکل که با شیرخوارگان شرکت ‌کننده در این مراسم از سنین کودکی تا جوانی در ارتباط بوده و با اشاعه سیره حسینی و در نظر گرفتن برنامه های مکملِ فرهنگی، آنها در مسیر باور و اندیشه های مهدوی مورد آموزش قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.