وقتی از نظارت بر فضای مجازی سخن به میان می‌آید و تمام نگاه‌ها به گروه‌های اجتماعی معطوف شده و گمان همه بر آن است که این بخش نظارت می‌طلبد. 

شگردهای دزدی  در فروش اینترنتی بلیت

اما به مرور این فضا به تمام ارکان زندگی ما وارد شده و عدم نظارت بر آن زیانهای عجیب و غریبی را متوجه مردم می‌کند. خرید و فروش اینترنتی کم کم دارد در بسیاری از بازارها یکه تاز می‌شود. اگر این را از آژانسهای هواپیمایی بپرسید خواهید دید چگونه سردرد دلشان باز می‌شود. زیرا مدتی است سامانه‌های اینترنتی فروش بلیت بسیار فعال شده‌اند. اما با کمال تأسف هر چه مشتری این بازارهای مجازی و به طور خاص همین بلیت فروشی بیشتر می‌شود، شاهد دزدی‌ها و کلاهبرداری‌های تأسفبار در این عرصه‌ایم. چه کسی ضامن سلامت این خرید و فروشها و حامی حقوق مردم در این نوع مراودات مالی است؟

پیشتر در همین ستون بسیار درباره شرکتهای هواپیمایی نوشته‌ام. از اینکه بسیاری اوقات با تأخیرهای بسیار آزاردهنده سبب سرگردانی و بروز هزار و یک مشکل برای مردم می‌شوند. خدماتشان کیفیت مناسبی ندارد و انبوه مشکلات دیگری که اینجا سر تشریح آنها را ندارم. اما بتازگی یک مشکل بزرگ به تمام دردسرهای پیشین اضافه شده و به نظر می‌رسد تا کسی جلوی این بزرگواران را نگیرد، آنها در تجاوز به حقوق مردم و مسافران کم نمی‌گذارند! اگر شما هم چند بار اینترنتی بلیت هواپیما خریده باشید متوجه عرض بنده خواهید شد. برای خرید بلیت وارد یکی از سایتهایی می‌شوید که خدمات مربوطه را ارایه می‌کند. بسیار پیش می‌آید که بلیت یک پرواز واحد، با سه زمان مختلف و قیمتهای کاملاً متفاوت در یک سایت عرضه می‌شود. با تغییر سایت که گاه قیمت بلیتها تا پنجاه درصد تغییر می‌کنند. بسیار پیش می‌آید که در سایت ساعت پرواز مثلاً ده اعلام شده و شما بلیت را برای این ساعت می‌خرید و صادر می‌شود. سر ساعت به فرودگاه می‌روید، اما آنجا پی می‌برید پرواز مورد نظر ساعت 11 انجام می‌شود. اعتراض می‌کنید، شرکت مربوطه می‌گوید: تابلوی اعلامی کانتر مهم است و نه ساعت اعلامی در بلیت شما! آیا براساس این استدلال چنانچه شما برای پرواز ساعت مثلاً 9 در فرودگاه باشید ممکن نیست هواپیما ساعت 8 رفته باشد؟ چون هیچ کس مسؤولیتی در قبال ساعت مندرج در این بلیتها نمی‌پذیرد! مشکل دیگر قیمتهای متغیر خرید اینترنتی است. در جدول اصلی مثلاً بلیت مسیر تهران- مشهد 170 هزار تومان قید شده و اما وقتی عملیات خرید را انجام می‌دهید، بلیت به قیمتی گاه تا 280 هزار تومان محاسبه می‌شود. اما با وجود گرفتن این میزان پول از شما، این رقم در بلیت صادره درج نمی‌گردد! می‌بینید چه ساده جلوی چشم همه از مردم دزدی می‌شود و هیچ کس هیچ کاری نمی‌کند! دردسرتان ندهم، اگر بخواهم از نیرنگهای سرکیسه کردن مسافران در خرید بلیتهای اینترنتی بنویسم ده‌ها شگرد و شیوه هست. آیا این سایتها صاحب ندارند؟ آیا مردم وقت و اعصاب و جان و مالشان را از سر راه یافته‌اند؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.