وزیر امور خارجه ایتالیا با اشاره به 'توافق هسته ای' میان ایران و قدرت های جهانی اظهار داشت: ایران می تواند تبدیل به بازیگری موثرتر شود.

ایران می تواند تبدیل به بازیگری موثرتر شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا ، 'پائولو جنتیلونی' وزیر خارجه ایتالیا در بخشی از مصاحبه با روزنامه 'لاستمپا'، در پاسخ به این سوال که 'آیا پس از گذشت 70 سال از واقعه هیروشیما می توان به توافق هسته ای با ایران اعتماد کرد؟' گفت: تاریخ این اجازه را می دهد تا امیدوار باشیم که کشوری مانند ایران بتواند تبدیل به بازیگری موثرتر شود. توافق هسته ای نیز به این سو فشار می آورد.

وزیر خارجه ایتالیا همچنین در پاسخ به این سوال که 'آیا مداخله در سوریه یک اشتباه بود؟' گفت: ایتالیا سهم خود را ایفا کرد. دوسال پیش نخستین کشوری بودیم که سعی بر دلسرد کردن وسوسه حل بحران سوریه از طریق چند مورد بمباران علیه اسد، داشت. فکر می کنم که امروز این موضع بویژه پس از توافق هسته ای با ایران مشترک تر شده باشد. ما شاهد نزدیکی میان آن هایی که قصد بمباران بشار اسد قبل از گفت و گو و آنهایی که قصد دفاع از آن را داشتند، هستیم. کارها به جلو می روند و دیپلماسی در این جهان بدون ابرقدرت ها مشقت می کشد.
وی در پاسخ به این سوال که 'آیا انتقال قدرت پس از دوران معمر قذافی در لیبی با شکست مواجه شده است؟' گفت: نباید امید به پیدا کردن اساس برای بازسازی یک لیبی متحد و باثبات تر را از دست بدهیم. بصدا درآوردن طبل ها بدون این پایه و اساس بی فایده است. باید برروی برنامه مذاکرات پافشاری کنیم. گفت وگوها از چهارشنبه در مراکش ازسرگرفته می شود. زمان بسیار مهم است و نامحدود نیست، بویژه امروز که حضور داعش در سیرت باعث ایجاد نگرانی شده است. یا باید در عرض چند هفته این مساله را به اتمام رساند و یا یک سومالی دیگر در دو قدمی سواحل ایتالیا ایجاد خواهد شد و ما می بایست به روش متفاوتی واکنش نشان دهیم. مثلا موضوع لیبی را وارد دستور کار ائتلاف بین المللی ضد داعش قرار داد با علم بر اینکه این مربوط به ثبات کشور نیست بلکه جهت محدود سازی تروریسم است.
وی در پاسخ به این سوال که 'آیا مداخله علیه لیبی در سال 2011 یک اشتباه بود؟' گفت: بی تردید اشتباه در این بود که به همراه مداخله در لیبی، طرحی برای مدیریت پس از آن وجود نداشت. ایتالیا در این مورد می توانست اظهار نظر کند اما متاسفانه دولت وقت در ضعیف ترین مرحله تاریخ خود قرار داشت و به آن ائتلاف اضافه شدیم امروز هر مداخله جدید باید در چارچوب یک روند صلح که لیبیایی ها موافق آن باشند، قرار داده شود. ایتالیا تنها با این شرط کمک می کند.
وی درباره خطر وجود جنگ سرد جدید با پوتین، گفت: این می تواند یک مصیبت مطلق باشد. امیدوارم که از سوی روسیه اقداماتی نشود که یک چنین اقدامی را توجیه سازد. یادآور می شوم که امروز اکثریت در جامعه بین المللی موافق خط مشی دوگانه تحریم و گفت وگو هستند. خطراتی وجود دارد اما اوضاع را باید زیر نظر داشت زیرا آتش بس بسیارشکننده است. من تنها نگران تشدید آن نیستم بلکه نگران صحنه های بحران اوکراین هستم که روسیه می تواند از آن سوء استفاده کند. ایتالیا سرسختانه به دنبال راه گفت وگو است.
وی در بخش دیگری به نقش آمریکا به عنوان پلیس جهان اشاره کرد و اظهار داشت: من نه با آنهایی که از آمریکا به عنوان پلیس جهان انتقاد می کردند و نه با آنهایی که امروز پشیمان هستند، موافق نیستم. اوباما گفته بود که از عراق و افغانستان عقب نشینی می کند و این کار را کرد. او گفته بود که با آسیا بدون فراموش کردن خاورمیانه کار می کند و آن کار را کرد. او به وعده های خود عمل و دستانش را به سوی کوبا و ایران دراز کرد. من به بسیاری از منتقدان اوباما می گویم که از 10 تا 15 سال صبر کنند و بعدا قضاوت کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.