قدس آنلاین :دکترصالحی، رییس سازمان انرژی اتمی صبح امروز در نشست علمی تخصصی و آموزش و توسعه ایران اسلامی در دوران پسا توافق هسته ای که در دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد، برگزار شد،گفت: فرایند گفتگوهای انرژی هسته ای از سال ۹۰ با تدبیر مقام معظم رهبری آغاز شد.

ایران هراسی و شیعه هراسی خنثی شد

 وی گفت : روند این گفتگو در دولت دکتر روحانی شتاب گرفت به اعتبار این که رییس جمهور کشور به مسئله  اشراف کامل داشت، در روند گفتگو بسیار مؤثر بود، مسؤولیت پذیری و جرأت می خواست که ایشان پذیرفت و تحت ارشادات مقام معظم رهبری این دستاورد را به دست آورد.

صالحی با بیان اینکه ،من به عنوان کسی که از روز اولی که زنگ این پرونده ساختکی زده شد و  از زمان پیدایش تا امروز به جزئیات آشنایی دارم  افزود : تمام کسانی که قبل از این گروه مذاکره کننده تلاش کردند، خشت روی خشت گذاشتند، این توفقیات این بود که ما پای خود را روی شانه پیشینیان گذاشتیم،اینگونه نبود که نتیجه کار گذشتگان بیهوده باشد.

وی افزود: جهان نوع دیگری به ما نگاه می کند، آزادسازی اقتصادی یکی از نتایج برجام می تواند باشد؛ اقتصاد نفسی تازه خواهد گرفت اما شرط کافی نیست، اقتصاد ابعاد دیگری دارد که خدایی نکرده همه چیز را به برجام گره ندهیم.

صالحی گفت :ما یک قطعنامه داریم و یک برجام، گاهی در صحبت های عزیزانی که انتقاد دارند و بخش عمده این انتقادها از سر دلسوزی است این تفاوت بیان شده است.

وی افزود: گاهی بین برجام و قطعنامه تفکیک درست انجام نمی گیرد، برجام یک مطلب و قطعنامه مطلب دیگر است اگر به برجام عمل نکنیم تبعات خود را دارد، اما اگر به قطعنامه عمل نکنیم، تأثیری بر برجام ندارد.

صالحی در تبیین برجام گفت: در برجام، هیچ  صحبتی پیرامون سلاح نیامده اما در قطعنامه این موضوع آمده، در قطعنامه های قبلی ممنوعیت ایجاد کرده بود در سلاح های ممنوع، در قطعنامه جدید، ممنوعیت تبدیل به محدودیت شده، برخی عزیزان به یان ظرافت ها دقت نمی کنند که ممنوعیت کنار گذاشته شده و محدودیت جایگزین شده است.

وی افزود: این برجام باعث می شود که موازنه قدرت در منطقه بهم بخورد، این برجام بیان کننده این است که ایران یک قدرت امنیت ساز در منطقه  و کلید دار امنیت منطقه است.

وی گفت : اگر تمام دنیا در جنگ تحمیلی علیه ایران بسیج شدند، اما ایران بدون سوخت باقی  ماند، اما  امروز ما برق صادر می کنیم، چند صدهزار کیلومتر جاده داریم؛ آنقدر ما این را عادی میبینیم،  نبودش را عجیب می دانیم اما اطرافیان ما این ها را ندارند.

صالحی با بیان اینکه، پس از 90 روز، اتحادیه اروپا تحریم های خود را لغو خواهد کرد افزود : ما در گلستان زندکی می کنیم، امنیتی که بر کشور ما حاکم است، آتش افروختند اما تبدیل به گلستان شد. برجام ، رییس جمهور آمریکا، تحریم های آمریکا را رفع خواهد کرد، این ها تعریف های خود را دارد.

وی گفت :بعد از این مدت، تحریم ها اینگونه لغو می شود، یعنی تعهد ایجاد می شود اما موکول می شود به این که ایران اقدامات خود را علی الارض انجام دهد، مثلا باید مخزن فولادی که در اراک است باید از قلب اراک دربیاوریم، ما باید اعمالی انجام دهیم که روی زمین است، هر زمان ما این کار را انجام دهیم، روز بعدش این تحریم ها لغو می شود که امیدواریم ما تعهدات خود را هرچه زودتر انجام دهیم.

صالحی با اظهارامیدواری از اینکه در اواسط آذرماه ، شاهد رفع تحریم ها باشیم گفت :در اواسط مهرماه اگر فرض کنیم یک ماه طول بکشد ما کارهای خود را انجام دهیم چون ما تا امروز هیچ کار نکردیم، این تحریم ها برداشته می شود.

وی درباره رفتن  برجام به مجلس گفت :اینکه که آیا برود یا نه، این مسؤولیت و حکمش و توجیهش با مسؤولان بالادست است، نظر شخصی من این است که طبق قانون اساسی آنچه به مجلس برود باید از جنس معاهده  و کنوانسیون باشد، دولت قراردادهای متعددی را در طول حکمرانی خود با دیگران امضا می کند.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت :برجام نه یک معاهده است، نه یک کنوانسیون بین المللی است، هیچ کدام از 1+5 برجام را به کنگره خود نمی برند که مفاد ان را مورد ارزیابی قرار دهد، تنها کنگره آمریکا می برد که کل برجام را یا می کوبد یا  رد

می کندیا قبول، سایر کشورها قصد بردن این به  را مجلس خود را ندارند.

وی گفت : برجام، در چارچوب NPT در حال اجراست که به تصویب مجلس رسیده، از دوران این معاهده یک توافق نامه نشأت گرفته تحت عنوان توافقنامه پادمان که به طور غیر مستقیم به تصویب مجلس رسیده است، ما در NPT و توافقنامه پادمانی از دید طرف مقابل، می گویند ایران خطاهایی کرده،به خاطر این پرونده ما را اهاله دادند به شورای امنیت واین حق مجلس است، مجلس در رأس امور است، این نظر شخصی بنده است که بیان شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.