حسین پورحسین: جشنواره بین‌المللی «خورشید ولایت» با موضوع امام رضا(ع) زیارت، عبادت و معرفت همزمان با دهه کرامت در مشهد برگزار می‌شود

 برگزاری جشنواره «خورشید ولایت» با حضور ۲۸ کشور در مشهد

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی در حاشیه برگزاری نشست خبری در این باره به خبرنگار قدس گفت: هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی، فرهنگی، هنری دانش آموزی «خورشید ولایت» به مناسبت دهه کرامت با مشارکت مؤسسه فرهنگی قدس، سازمان فرهنگ و ارتباطات کشور، سازمان مدارس خارج از کشور، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش‌آموزان سراسر کشور، مؤسسات آستان قدس رضوي از جمله مؤسسه آفرینشهای فرهنگی و هنری و اداره کل روابط عمومی، معاونت تبلیغات و اماکن متبرکه یکم شهریورماه برگزار می‌شود.

 

  45 هزار اثر ادبی و فرهنگی

محمد تقی فخریان با اعلام اینکه 45 هزار و 363 اثر از دانش آموزان ایران و 28 کشور جهان در رشته‌های فیلم کوتاه، عکس، خوشنویسی، نقاشی، شعر، داستان، دلنوشته، سرود، وبلاگ نویسی به دبیرخانه جشنواره «خورشید ولایت» رسیده است، افزود: از این تعداد 215 نفر از دانش آموزان برگزیده به اتفاق یکی از اولیا میهمان ستاد هشتمین جشنواره فرهنگی، هنری «خورشید ولایت» خواهند بود.

وی افزود: در مراسم اختتامیه 208 نفر از برگزیدگان داخلی و 6 نفر از برگزیدگان خارجی دعوت شده‌اند که به مدت سه روز میهمان این جشنواره بین‌المللی بوده و طی این مدت از اماکن متبرکه، موزه‌ها و اماکن زیارتی و سیاحتی دیدن می‌کنند.

 

  جشنواره زیارت دانش آموزی

محمدتقی فخریان با اشاره به برنامه‌های متنوعی که در دهه کرامت از طرف دانش آموزان بنیاد فرهنگی رضوی به اجرا درمی‌آید، گفت: جشنواره ویژه زیارت دانش آموزی با هدف به جا آوردن صله رحم و ادای احترام و تکریم به مقام بزرگان در حالی برگزار می‌شود که هر کدام از دانش آموزان باید به همراه یکی از افراد کهنسال خانواده یا بستگانی که به تنهایی قادر به مشرف شدن به زیارت مرقدعلی بن موسی الرضا(ع) نیستند، امکان زیارت را برای آنها فراهم کنند این حرکت می‌تواند نشان دهنده رأفت، همدلی، همیاری، مهربانی و عشق و محبت کوچکترها به بزرگترهای خود باشد.

محمد تقی فخریان درباره این جشنواره اظهار داشت: شرکت کنندگان در این جشنواره می‌توانند دلنوشته‌های خود از این همگامی را در قالبهای مختلف و نیز خاطرات، عکس و مقاله‌های خود را به مدارس خود تحویل داده یا به سایت بنیاد فرهنگی رضوی ارسال کنند.

به گفته وی، به برترین آثار رسیده در بخشهای مختلف جوایز ویژه‌ای اهدا خواهد شد.

وی از ایجاد ایستگاه‌های صلواتی توسط دانش آموزان عضو تشکلهای دانش آموزی به مدت سه روز در ایام دهه کرامت خبر داد و افزود: در ایستگاه‌های صلواتی، نمایشگاه‌های کتاب، نقاشی کودکان و راهنمایی زائران و تکریم از زائران و مجاوران با هدف نقش دانش آموز در اداره ایستگاه‌های صلواتی و اجتماع مورد نظر قرار دارد.

 

  مدارس امام رضا(ع) در مناطق محروم رایگان است

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی همچنین در پاسخ به اینکه مدارس امام رضا(ع) برای نام نویسی، شهریه را بر چه اساسی دریافت می‌کند، گفت: یکی از فعالیت‌های ارزشمند و شاخص آستان قدس رضوي پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران فعالیتهای چشمگیر و هدفمند در عرصه‌های فرهنگی و آموزشی است و تولیت عظمای آستان قدس رضوي با رویکرد عدالت آموزشی نخستین مدرسه را در منطقه محروم و کم برخوردار شهرک شهید رجایی تأسیس کرد و در حال حاضر به 14 واحد آموزشی و یک پژوهشسرا توسعه یافته است که تمام این مدارس از مناطق کمتر توسعه یافته به شمار می‌آیند.

میزان شهریه این مدارس که شامل بیش از 50 درصد مدارس بنیاد فرهنگی رضوی می‌شود، رایگان است و هیچ هزینه‌ای از دانش آموزان دریافت نمی‌شود.

وی درباره دیگر مدارس تحت پوشش این بنیاد هم عنوان کرد: شهریه دریافتی در مناطق برخوردار براساس سیاستهای ابلاغی وزارت آموزش و پرورش است، در حالی که بنیاد فرهنگی رضوی در تمامی مدارس تحت پوشش مدارس امام رضا(ع) خدمات ویژه‌ای به دانش آموزان ارایه می‌کند و مهمترین مرکز تربیت نخبگان علمی، عملی، پژوهشی، تربیتی و خلاقیتهای دانش آموزی در سطح کشور تحت نام پژوهشسرا فعالیت می‌کنند و بیش از 1500 دانش آموز مدارس امام رضا(ع) و دانش آموزان مناطق محروم از جمله تبادکان را تحت پوشش دارد.

 

  دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) 25 درصد راه یافتگان به جشنواره جوان خوارزمی

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی با اعلام اینکه در برنامه سه ساله مدارس امام رضا(ع) برای محقق شدن برنامه‌ها در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، هنری و المپیادها و کنکور پیش بینی‌های خوبی تدارک دیده شده است، گفت: در سال تحصیلی (95-94) شش هزار و 661 دانش آموز در مدارس امام رضا(ع) ثبت نام کرده‌اند که نسبت به سال تحصیلی 94-93 نزدیک به دو برابر بوده در حالی که به فضاهای آموزشی اضافه شده است.

محمدتقی فخریان با تأکید بر اینکه فراخوان ثبت‌نام از یکم تا دهم اسفند اطلاع رسانی شده بود، گفت: نتیجه مراحل مختلف گزینش و مصاحبه در پایان خردادماه اعلام شد و با توجه به متقاضیان پرتعداد به دلیل ظرفیت امکان نام نویسی وجود ندارد.

وی درباره کنکور و عدم کسب رتبه تک رقمی در استان خراسان رضوي گفت: مدارس امام رضا(ع) در دو رقمی و سه رقمی کنکور 10 درصد رشد داشته است و تلاش می‌کنیم که این رتبه را برای کنکور آینده ارتقا دهیم، اما در زمینه‌های علمی و عملی 25 درصد راه یافتگان به جشنواره جوان خوارزمی از دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) هستند که این دانش آموزان در پژوهشسرای امام رضا(ع) از نخبگان ممتاز در حوزه‌های علمی و پژوهشی به شمار می‌آیند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.