معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: پس از برگزاری ۲۹ شورای برنامه‌ریزی به منظور تدوین برنامه ششم توسعه، در یکی دو هفته اخیر کمیته تخصصی زنان و خانواده به ریاست معاونت امور زنان و خانواده شکل گرفته است و نخستین جلسه آن در هفته جاری برگزار می‌شود.

برگزاری کمیته تخصصی زنان و خانواده در هفته جاری

شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو باایسنا،افزود: معاونت امور زنان و خانواده بعد از مدتی از آغاز فعالیت خود وارد فاز تدوین برنامه ششم شده است و اطلس وضعیت زنان بسیار به ما در زمینه محورهای پیشنهادی در برنامه ششم توسعه کمک می‌کند.

 

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: فرهنگ، نگرش و باورها زندگی زنان را تحت الشعاع قرار داده است. موانع نانوشته در جهان برای زنان وجود دارد که به چشم دیده نمی‌شود ولی سایه خود را بر همه قوانین و مقررات و مناسبات موجود انداخته است. اگر نتوانیم این موانع را شناسایی و با آن مقابله کنیم، نمی‌توانیم در سایر زمینه‌ها گام‌های اساسی برداریم و رسانه‌ها می‌توانند در این حوزه به ما خیلی کمک کنند و زمینه را برای فعالیت ما در سایر امور مهیا کنند.

 

وی درباره اقدامات معاونت امور زنان و خانواده در دو سال گذشته اظهار کرد: دولت یازدهم در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که کشور دچار مشکلاتی بود و حوزه زنان نیز از این قاعده مستثنی نبود. به نظر می‌رسید سرمایه اجتماعی زنان به شدت کاهش یافته است و با توجه به اعتماد زنان و جوانان به عنوان اکثریت واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به برنامه‌های رییس جمهور باید برای جلب اعتماد و ایجاد امید در آنان برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار دهیم.

 

مولاوردی اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در دولت قبل و بررسی ما در آغاز شروع فعالیت دولت یازدهم، حجم انبوهی از آسیب‌های اجتماعی در جامعه به ویژه در حوزه زنان و خانواده وجود دارد لذا باید به شناخت درستی از وضعیت موجود دست می‌یافتیم تا بتوانیم در حوزه زنان و خانواده برنامه‌ریزی کنیم. از سوی دیگر در یکی دو سال اول فعالیت خود باید در چارچوب برنامه پنجم توسعه عمل می‌کردیم. وظایفی در این برنامه در 14 محور برای معاونت زنان و خانواده تعیین شده است و تنها راه عملی کردن آن از سوی معاونت امور زنان، انعقاد تفاهم نامه با دستگاه‌های اجرایی است.

 

وی با بیان اینکه ما چندین فعالیت را به صورت موازی آغاز کردیم، گفت: یکی دو ماه پس از آغاز فعالیت دولت یازدهم سفرهای استانی آغاز شد اما ما هیچ گزارشی از وضعیت زنان کشور در استانها نداشتیم تا بتوانیم آن را به رئیس جمهور ارائه دهیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم بنابراین تهیه گزارش از وضعیت زنان استان‌های مختلف کشور و بررسی وضعیت زنان بر اساس آسیب‌های اجتماعی را در دستور کار خود قرار دادیم.

 

مولاوردی افزود: در دولت قبل روی چند محور از ماده 230 برنامه پنجم توسعه مانند تحکیم بنیان خانواده و زنان سرپرست خانوار فعالیت‌هایی انجام شده بود اما ما تلاش کردیم با توجه به آنکه در دو سال پایانی برنامه پنجم توسعه قرار داشته‌ایم تا حد امکان به همه محورهای ماده 230 بپردازیم.

 

وی با اشاره به تدوین اطلس زنان اظهار کرد: بر اساس اطلس تدوین شده به این نتیجه رسیدیم که ضرورت دارد به همکاری‌های شبکه‌ای دست بزنیم. البته اقداماتی به صورت پراکنده همراه با موازی کاری و دوباره کاری در دستگاه‌های مختلف در حوزه زنان انجام شده است ولی اثربخش نبوده است بنابراین نیاز داشتیم که همکاری‌های شبکه‌ای و تخصصی با دستگاه‌های مختلف داشته باشیم. هدف ما از برگزاری نشست‌های منطقه‌ای ترویج همکاری‌های شبکه‌ای بین دولت با دولت، دولت با سازمان‌های مردم نهاد زنان و سمن‌ها با سمن‌ها برای مقابله با آسیب‌های مشترک بین چند استان در یک منطقه بوده است. به همین منظور تفاهم نامه‌های چند جانبه‌ای امضا شده است.

 

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه کشور به شش منطقه تقسیم شده است گفت: تا کنون سه نشست منطقه‌ای را برگزار کرده‌آیم و در حال انجام برنامه ریزی به منظور برگزاری نشست چهارم هستیم. البته بازخوردهای لازم از همه سه نشست برگزار شده را دریافت نکرده‌ایم تا مشخص شود چند شبکه تشکیل شده است.

 

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی در معاونت امور زنان و خانواده اظهار کرد: حس کردیم به اتاق فکر نیاز داریم و با هدف حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی زنان نیاز داشتیم با بدنه جامعه ارتباط مستمری داشته باشیم و دیدگاه‌های آن‌ها را دریافت و در برنامه ‌ریزی های خود لحاظ کنیم. از ابتدا اعلام کردیم برنامه‌های ما می تواند برنامه‌های پیشنهادی کارگروه‌ها باشد.

 

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: کارگروه‌ها باید وضعیت موجود را بررسی کنند. تلاش کرده‌ایم که مسائل مختلف زنان را در این کارگروه‌ها بررسی کنیم و این کارگروه‌ها به ما راهکار ارائه بدهند، البته هنوز در زمینه فعالیت کارگروه‌های تخصصی به وضعیت مطلوبی نرسیده‌ایم اما ظرفیت بسیار مهمی هستند و تلاش می‌کنیم از این ظرفیت برای برنامه ششم توسعه بهره ببریم.

 

وی با اشاره به بودجه معاونت امور زنان و خانواده اظهار کرد: ما در دو سال اخیر چندین تفاهمنامه را امضا و در استانها اجرا کردیم اما قصد داریم تا دو سال آینده برنامه‌هایی را در سطح کلان اجرا کنیم و خروجی مشخصی داشته باشیم. تلاش ما شناخت وضعیت موجود، ارتقای سرمایه اجتماعی زنان، تغییر رویکرد حاکم بر این حوزه زنان و سوق دادن این رویکرد به سمت اعتدال است.

 

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ایسنا گفت: ایسنا به عنوان یک خبرگزاری برخوردار از چندین ویژگی است که هم برای دولت و هم برای حوزه زنان و خانواده می‌تواند یک ظرفیت بسیار مهم باشد. از ویژگی‌های متمایز این خبرگزاری به جوان، دانشجو و زنانه بودن آن می‌توان اشاره کرد علاوه بر آن ایسنا با جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی، پیوند دارد، بنابراین جهادگونه فعالیت می‌کند.

 

مولاوردی در پایان اظهار کرد: این ظرفیت می‌تواند در اختیار دولت و منافع ملی قرار گیرد؛ بویژه دولت از آن برای انعکاس تلاش‌هایش به منظور تحقق آرمان‌های جمهوری اسلامی بر اساس اسناد بالادستی مانند سند چشم انداز 20 ساله نظام بهره ببرد و به نظام جمهوری اسلامی ایران به منظور تحقق هدف سند چشم انداز که قرار گرفتن در جایگاه اول توسعه در منطقه در سال 1404 است کمک کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.