قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: امام جمعه اهل تسنن تربت جام و مدیر مدرسه علمیه احمدیه گفت: باید کانون های اختلاف برانگیز را شناسایی و منحل نمود تا اتحاد و همدلی میان اهل تسنن و تشیع که دارای اشتراکات فراوانی می باشند، برقرار شود.

صفت عالم آل محمد (ص) برازنده امام رضا (ع) است

به گزارش قدس انلاین، مولوی شرف الدین جامی الاحمدی، در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به جایگاه اهل البیت (ع) به عنوان عنصری موثر در زمینه هم دلی و هم زبانی گفت: برترین الگوی وحدت بی تردید حضرت محمد (ص) می باشند. به نحوی که ماجرای ایجاد صلح میان قوم اوس و خزرج و سپس ایجاد پیوند اخوت در میان انصار و مهاجرین خود گواه این امر است. پس از آن میان خلفای راشدین با حضرت علی (ع)، همواره روابط گسترده ای در کلیه زمینه مشورت گیریِ حکومتی برقرار بود و علی (ع) از هیچ کوششی در این راه مذایقه نمی نمود.

وی با بیان این مطلب که امروزه هیچ کس نمی تواند اهل تسنن را متهم نماید که مخالف اهل البیت (ع) هستند یا هیچ کس نمی تواند اهل تشیع را متهم سازد که بر خلاف سیره پیامبر (ص) رفتار می نمایند، گفت:  نزد اهل تسنن، امام جعفر صادق (ع) کانون وحدت بخشی محسوب می گردد و همچنین تمامی اهل البیت (ع)، در ابعاد گوناگون فردی و اجتماعی، الگویی شایسته  هستند .

مولوی شرف الدین جامی الاحمدی ضمن اشاره به جایگاه ممتاز علی بن موسی الرضا (ع) در زمینه وحدت بخشی گفت: امام رضا (ع) بی شک برترین الگو در زمینه اتحاد و همدلی در میان مذاهب و فرق اسلامی است. از این رو در عصری که تمام دولت های غربی با بهره گیری از تمامی امکانات خود به مقابله با اسلام برخاسته اند، زمان آن فرارسیده است که جوامع اسلامی با تاسی به قرآن و اهل البیت (ع) و بهره گیری از وحدت فکری و عملی این بزرگواران، به مقابله با حرکات کفار قیام نمایند که در این راه علاوه بر قرآن، سیره ائمه اطهار (ع) و به ویژه امام رضا (ع) می تواند یکی از عوامل مهم وحدت بخش محسوب گردد. از این رو بهره گیری از سیره رضوی، سدی محکم در برابر دشمنان اسلام خواهد بود.

وی با اشاره به ویژگی های علمی و عملی ممتاز حضرت رضا (ع) بیان داشت: عالمیت جامع آن حضرت و آشنایی با نحله های گوناگون، صفت عالم آل محمد (ص) را برازنده ایشان نموده است. چرا که ایشان در پرتو منشی بی مانند و احترام به اندیشه های سایر نحله های فکری، موجبات تحسین از سوی تمامی فرق و مذاهب را برای خویش به وجود آوردند.

وی افزود: سعه صدر و قدرت تحمل بی مانند از جمله دیگر ویژگی های ایشان بود. چنانکه پس از شنیدن شبهات وارد شده از سوی فرقی همچون نصرانیت و یهود، با بیان پاسخ هایی عالمانه، نه تنها آنان را قانع می ساخت، بلکه زمینه ایجاد وحدت را در جامعه فراهم می آوردند.

امام جمعه تربت جام همچنین بیان داشت: ادبیات وحدت آفرین و اخلاق سخاوتمندانه امام رضا (ع)، یکی دیگر از ویژگی های ممتاز ایشان بود. به نحوی که لحن علی بن موسی الرضا (ع) دارای نوعی آرامش منحصر به فرد و ممتاز و از جاذبه ای فوق العاده برخوردار بود. همچنین فروتنی و تواضع امام رضا (ع) با تمامی اقشار جامعه یکسان و مثال زدنی بود.

مولوی شرف الدین جامی الاحمدی همچنین عنوان کرد: تصمیمات و زندگی عملی امام رضا (ع)، از جمله سفر به خراسان، علی رغم بی میلی قلبی به این موضوع، کاری منحصر به فرد در راستای حفظ وحدت در جامعه آن روزگار بود. چراکه برای اولیاءالله مناصب دنیایی فاقد ارزش بود. از این رو پذیرش ولایتعهدی، حرکتی مصلحت اندیشانه و فداکارنه به شمار می آمد.

وی افزود: علاوه بر این شهادت و مرقد ایشان نیز عاملی برای وحدت به شمار می آید. چنانکه وجود حرم ایشان، قرن ها موجب حفظ وحدت میان اهل تسنن و تشیع در شرق جهان اسلام بوده است. از این رو با دیدی جامعه شناسانه می توان اینگونه تقریب را میان اهل تسنن و تشیع در شهر مقدس مشهد، الگویی منحصر به فرد دانست.

امام جمعه تربت جام همچنین به خبرنگار ما گفت: باید  کانون های اختلاف برانگیز را شناسایی و منحل نمود تا اتحاد و همدلی میان اهل تسنن و تشیع که دارای اشتراکات فراوانی می باشند، برقرار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.