جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس روز یکشنبه با ابراز خوشحالی از بازگشایی سفارتخانه های ایران و انگلیس تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران کشوری باثبات و مهم در منطقه است و لندن می بایست مناسباتش بویژه تعاملات تجاری اش را با تهران هرچه سریعتر تقویت کند.

هیچ کشوری مثل انگلیس از کاهش مناسبات تجاری با ایران رنج نبرده است

به گزارش ایرنا، جک استراو درحاشیه مراسم بازگشایی سفارت ایران در لندن در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا گفت: من از این واقعه بسیار مهم خیلی خوشحال هستم؛ ما نیازمند مناسبات خوبی با تهران هستیم چرا که ایران کشور مهمی است.
وی با تاکید بر تقویت مناسبات تجاری میان انگلیس و ایران تصریح کرد: این مساله مهمی است؛ چرا که هیچ کشوری تاکنون از کاهش مناسبات تجاری با ایران، به میزان انگلیس رنج نبرده است.
استراو گفت: جالب اینجاست که به دنبال تشدید تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا، آمریکایی ها صادراتشان را به ایران افزایش داده اند. این درحالی است که صادرات انگلیس [به ایران] به میزان قابل توجهی کاهش یافته و لذا این مهم است که ما مناسبات تجاری بهتری [با ایران] داشته باشیم.
وزیر خارجه پیشین انگلیس اضافه کرد: ایران کشور باثباتی است که در همسایگان جنوبی، غربی و شرق اش نا آرامی وجود دارد. 
استراو گفت: البته موضوعاتی در رابطه با ایران وجود دارد که این مساله همانند سایر کشورهایی است که ما با آنها ارتباط داریم.
وی افزود: بهترین راهکار برای پرداختن به این موضوعات از طریق رابطه نزدیک و گفت و گو است. 
وزیر خارجه پیشین انگلیس در رابطه با تصمیم پیش تر دولت انگلیس مبنی بر بازگشایی سفارت این کشور در تهران گفت: قرار بود که سفارت در آگوست سال 2014 بازگشایی شود. 
وی افزود: توبیاس ال وود معاون وزیر خارجه انگلیس در مجلس عوام گفته بود که وی بلیت هواپیمایش را برای شرکت در مراسم بازگشایی سفارت در 12 آگوست 2014 گرفته است؛ اما این مساله به دلیل بروز برخی مسائل در رابطه با بازگشت ایرانیانی که بدون مجوز اینجا مانده اند و محموله های دیپلماتیک ناکام ماند. 
استراو افزود: با این حال توافق هسته ای وین در ماه ژوئیه تاثیر قابل توجهی در این جریان داشته است.
وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا بازگشایی سفارت پایانی بر اختلافات سیاسی میان ایران و انگلیس به شمار می آید، گفت: این [مناسبات] پیش تر هم آشفته نبوده، بلکه دچار انجماد بوده است؛ با این حال امیدواریم که این اقدام راه را به سوی مناسبات بهتر، بگونه ای که در سال های 1999 تا 2005 میلادی بود، بار دیگر مهیا سازد. 
این سیاستمدار انگلیسی همچنین در پاسخ به سووال خبرنگاران که در بیرون سفارت ایران انتظار وی می کشیدند که انگلیس چگونه با حمله به سفارتش در تهران کنار آمده است، گفت: فراموش نکنید که پس از حمله به سفارت انگلیس در نوامبر 2011 میلادی، در تابستان سال 2013 در ایران انتخابات شد و این موضوع تفاوت بسیاری را بوجود آورد.
مراسم بازگشایی و فعالیت کامل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن امروز یکشنبه با حضور 'مهدی دانش یزدی' معاون وزیر امور خارجه ایران و مقامات وزارت خارجه انگلیس انجام شد.
بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن همزمان با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران با حضور «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه این کشور صورت گرفت. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.