صدیقه رضوانی نیا: خانم «سارا قصیر» بازیگر ،کارگردان و برنامه‌ساز لبنانی است. او ۳۱ سال دارد.

 خاطره‌انگیزترین سفرهای من « مشهد» است

مادر دو پسر به اسمهای ساجد و مهدی. پسر اول 9 سال دارد و مهدی هم سه ساله است. همسر سارا هم دکترای ارتباطات و رسانه دارد. سارا از پایان نامه کارشناسی ارشدش دفاع کرده، دکتری هم در رشته بازیگری در دانشگاه بیروت پذیرفته شده. از آرزوهای زندگی اش این بوده که دستکم یکی از مقاطع دانشگاهی اش را در ایران بگذراند. آرزویی که سالها با او بوده و هیچ وقت محقق نشده.

سارا می‌گوید: بخصوص علاقه مند بودم در مقطع دکتری در ایران تحصیل کنم، ولی متأسفانه رشته‌ای که من می‌خواهم یعنی بازیگری، در ایران فقط به صورت تئوری تدریس  می‌شود، اما من دلم می‌خواهد به صورت عملی این رشته را پشت سر بگذارم.

 او در رایزنی فرهنگی ایران در بیروت فارسی را یاد گرفته، به خاطر همین با لهجه عربی، فارسی را با زیبایی خاصی حرف می‌زند.

سارا قصیر پس از بیان چند جمله به زبان عربی، با فارسی شیوایی گفت:« عید شما مبارک. ما این روزها تجربه می‌کنیم وقتی جهان‌بینی‌ها به وحدت می‌رسند، وقتی دردهای مشترک با رمز و راز هنر مرزها را در هم می‌شکند؛ و صلح و دوستی این‌گونه تعریف می‌شود. هنر سینما همیشه زیباترین و باشکوه‌ترین رسم و آیین همبستگی ملل بوده، هست و خواهد بود».

 

 سارا در مشهد

 سارا را در مشهد دیدم، او یک روز را به منظور زیارت بارگاه امام رضا(ع) به مشهد سفر کرد و میهمان بنیاد
 بین المللی امام رضا(ع) بود. کتمان نمی‌کنم که وقتی با سارا حرف می‌زدم چهره راستین یک بانوی مسلمان شیعه تمام عیار در برابر چشمهایم مجسم می‌شد و من از ته قلب خدا را شاکر بودم که می‌توانستم با بانوی شیعه لبنانی مانند او که تقریباً همسن و سال من بود همسخن شوم و درباره دغدغه‌های مشترکی  حرف بزنیم که همه ما مسلمانها این روزها داریم.

 

 خاطره انگیزترین سفر هر سال

 وقتی از سارا می‌پرسم تاکنون چند بار مشهد را از نزدیک دیده، می‌گوید: تقریبا سالی یکبار برای دیدن ایران و زیارت امام رضا(ع) به ایران سفر می‌کنم و این زیباترین و خاطره انگیزترین  سفر هر سال من است. بخصوص که دایی من طلبه حوزه علمیه قم است و من خیلی خوشحالم که دیدن دایی جان بهانه زیارت بارگاه حضرت معصومه(س) است و از آنجا هم راهی مشهد امام رضا(ع) می‌شویم...

 

 منحصر به فرد و امید بخش

او درباره احساسش از سفر به شهر مشهد و زيارت بارگاه امام رضا(ع) مي‌گويد: حرم امام رضا(ع) معنويت منحصر به فرد و امید بخشی دارد که هر انساني را حتي اگر مسلمان نباشد، متحول مي‌کند. همه مسلمانها بخصوص شیعیان لبنان علاقه خاصی به امام هشتم(ع) دارند.

 

 در هر نمازم زنده بودن رسول ا... را حس می‌کنم

وقتی از سارا درباره نگاهش به حضرت محمد(ص) می‌پرسم، می‌گوید: پیامبر ما جذابترین بخش دین ماست، مرد بزرگی که با ایشان اسلام را می‌شناسند و ما مسلمانها با نام و یاد او شناخته می‌شویم. خیلی‌ها در جهان امروز، اسلام را با حضرت محمد(ص) می‌شناسند.

ایشان برای من چنان زنده هستند که در هر اذانی که می‌شنوم و در هر نمازی که می‌خوانم، زنده بودن و حضورشان را با تمام وجودم حس می‌کنم، احساس می‌کنم کسانی که پیرو دین ایشان هستند در هر کجای این کره خاکی که باشند در اعماق وجودشان، عشق و علاقه نسبت به پیامبر(ص) موج می‌زند. دینی که داریم آرامشی که در ما هست، همه مدیون اوست.

 تاریخ اسلام در حال تکرار

وقتی از خانم قصیر درباره وضعیت کنونی مسلمانها می‌پرسم، غمی در چهره اش می‌نشیند، آه از نهادش بلند می‌شود و با صدای حزن آلودی می‌گوید: در وضعیت بدی هستیم. خیلی بد، خیلی جانسوز، خیلی مظلومانه،خیلی غیر منتظره...

به نظر من در دوران معاصر ما باز تاریخ صدراسلام در حال تکرار است، اما یقین دارم همان طور که آن سالها با صبر و شکیبایی رسول خدا و همراهانشان به نفع اسلام به پایان رسید، این دوران نیز به نفع اسلام و دین حضرت محمد(ص) پایان می‌یابد.

 

 احساس خوشبختی  در چهره شان موج می‌زد

از او مي‌خواهم از مشاهداتش درباره وضعيت زنان ايراني برايمان بگويد؛ سارا پاسخ مي‌دهد: بر اساس مشاهداتي که داشتم، مي‌توانم بگويم زنهاي ايراني خوشبخت‌‌اند، من احساس خوشبختي را در چهره آنها ديدم و دعا مي‌کنم اين احساس به طور واقعي در زندگي آنها هم جريان داشته باشد. من در مشهد خيلي از زنان را مي‌بينم که کار مي‌کنند، به تحصيل مي‌پردازند و در جامعه حضور پررنگي دارند.

 

 هنر ايراني زيبا و کم نظير

سارا قصیر با اشاره به اينکه هنر ايراني‌ها زيبا و کم نظير است، مي‌گويد: برخي از صنايع دستي ايران مانند ترمه و گلیم و سفال را که در اين چند روز بويژه در بازاری در مشهد ديدم خيلي زيبا بود. تمام پيشرفتهاي ايران در زمينه هاي گوناگون برايم لذتبخش است و وقتي به عمق آن فکر مي‌کنم بيشتر لذت مي‌برم. هر چند در بازارهاي مشهد وقتي که کالاهاي کشورهاي ديگر مانند چين و هند را ديدم، خيلي تعجب کردم و ناراحت شدم که ايران با اين همه پيشرفت چرا کالاهاي بي کيفيت اين کشورها را وارد مي‌کند، چون اقتصاد ايران ضربه پذير مي‌شود.

 

 وضعیت بانوان بازیگر لبنانی

از او درباره وضعیت بانوان شیعه لبنان که در زمینه رسانه و بخصوص فیلمسازی فعالیت دارند می‌پرسم که سارا پاسخ می‌دهد: شبکه المنار به عنوان یک شبکه معروف شیعیان لبنان شرایط خیلی خوبی برای فعالیت زنان شیعه لبنانی دارد چون ما می‌توانیم با حجاب کامل در این شبکه ظاهر شویم و فیلم بازی کنیم، ولی در بقیه شبکه‌های لبنانی محدودیتهایی برای مسلمانها هست و براحتی نمی‌توانیم محجبه باشیم. البته شیعیان لبنان در زمینه رسانه جایگاه خوبی به دست آورده‌اند و ما شمار زیادی از شیعیان را می‌شناسیم که فعالیتهای متنوع رسانه‌ای انجام می‌دهند و رسانه را خوب می‌شناسند، به عنوان مثال می‌گویم زینب مغنیه(خواهر شهید عماد مغنیه سردار شهید حزب ا... لبنان) بازیگر است و از قضا دوست خود من هستند. زینب با سینما و تلویزیون ایران هم کارهایی انجام داده و در فیلمهای ایرانی بازی کرده، فرصتی که من دوست دارم برای من هم پیش بیاید. ان شاءا....

البته چند فیلم که من بازی کرده‌ام از تلویزیون ایران نمایش داده شده مانند «الغالبون» که از خبرسازترین سریالهای عربی در سالهای اخیربوده است. این سریال نخستین سریال شبکه تلویزیونی المنار لبنان است که با سرمایه این شبکه که متعلق به حزب‌ا... است، ساخته شد.

سریال «الغالبون» کیفیت تشکیل مقاومت حزب‌ا... لبنان را از سال 1982، هنگام حمله اسراییل به لبنان تا سال 1985 زمان عقب‌نشینی اسراییل از شهر «صور» و به طور مشخص شخصیت شیخ راغب حرب  را به نمایش درآورد.

سارا قصیر ادامه می‌دهد: همسر من در آن سریال نقش شیخ راغب حرب دبیرکل شهید حزب ا... لبنان را بازی کرد و من هم در آن فیلم بازی داشتم. آخری‌ها هم یک سریال درباره امام جواد(ع) بازی کرده‌ام که من در آن نقش خواهر امام رضا(ع) را بازی کرده‌ام که ان شاءا... در آینده این فیلم از تلویزیون ایران نمایش داده می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.