تابستان‌، پرکارترین فصل سال برای سازمان نوسازی مدارس است، زیرا ماموریت دارد کلاس‌های درس را برای حضور دانش آموزان از ابتدای مهرماه مهیا کند.

حذف ۵۰۰ کلاس درس چوبی و گلی تا پایان امسال

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با فرارسیدن هفته دولت و نزدیک شدن به مهرماه، ماه بازگشایی مدارس با معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به گفت‌وگو نشستیم. وی در این گفت‌وگو از تحویل 1300 پروژه جدید و استاندارد آموزشی خبر داد و گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای مناطق مرزی و حذف 500 کلاس درس چوبی و خشت و گلی در کشور داریم.

 

مرتضی رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه امسال وضعیت اعتبارات عمرانی مصوب ملی آموزش و پرورش قابل قبول است و نسبت به سال گذشته رشد 48 درصدی در این بخش داشته‌ایم گفت: تخصیص از سوی سازمان مدیریت داده شده و با عنایت به اینکه مدارس باید قبل از سال تحصیلی آماده باشد پیش‌بینی ما این است که حداقل 1300 پروژه جدید و استاندارد در سراسر کشور تحویل خواهند شد و بیش از 200 هزار دانش‌آموز از فضای ایمن و استاندارد مدارس برخوردار خواهند شد.

 

بهره برداری از 1150 کلاس درس جدید در استان تهران در مهرماه

 

 

 

سایت‌های مسکن مهر، بالاترین آمار مدارس دونوبته را دارند

 

 

وی ادامه داد: بیشترین پروژه‌ها در استان تهران تحویل می‌شود و 1150 کلاس درس جدید پذیرای دانش‌آموزان خواهند بود. پس از تهران خراسان رضوی بیشترین آمار پروژه‌های تحویلی جدید را دارد. همچنین در پروژه‌های مسکن مهر 200 کلاس درس آماده شده است و برای مهرماه سال 94 مشکلی نداریم.

 

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید برای سال 95 که در سایت‌های مسکن مهر به شدت با کمبود فضای آموزشی مواجه می‌شویم برنامه‌ریزی کنیم، گفت: بیشترین مدارس دو نوبته در سایت‌های مسکن مهر دایر هستند و تراکم دانش‌آموزان بالاست و با استانداردها فاصله دارد.

 

 

تامین تجهیزات انبوه برای مدارس سراسر کشور در سال جاری

 

 

رئیسی با اشاره به اینکه امسال 1340 میلیارد تومان اعتبارات ملی برای آموزش و پرورش به تصویب مجلس رسید که عمده آن صرف ایمن‌سازی، مقاوم‌سازی و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی می‌شود، تصریح شد: اتفاق جدیدی که امسال افتاده تامین تجهیزات انبوه برای مدارس سراسر کشور را در برنامه داریم و قرار است 100 هزار میلیارد تومان تجهیزات خریداری شود که 30 درصد صرف تجهیز پروژه‌های آماده تحویل شده و 70 درصد صرف تجهیزات جایگزین مدارس می‌شود.

 

 

خداحافظی 40 هزار کلاس درس با بخاری

 

 

وی افزود: امسال بنا داریم درخصوص تامین تجهیزات مدارس شبانه‌روزی نیز اقدامات ویژه‌ای انجام دهیم. همچنین می‌خواهیم 40 هزار کلاس درس را به سیستم گرمایشی کاملا استاندارد مجهز کنیم و در این صورت این کلاس‌ها با بخاری‌ها خداحافظی خواهند کرد. برای تامین تجهیزات سرمایشی در مناطقی گرمسیر نیز اعتبار ویژه‌ای داریم.

 

 

برنامه ویژه برای مدارس مناطق مرزی/ جزئیات حذف 500 کلاس درس چوبی و گلی

 

 

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با بیان اینکه برای مناطق مرزی نیز تدابیر ویژه‌ای در نظر گفته شده است افزود: از سال‌های گذشته کلاس‌های درسی باقی مانده بود که عمدتا چوبی، خشت و گلی، سنگ و گلی، و آجر و گلی بوده‌اند. 500 کلاس درس شناسایی شده در صورت تامین اعتبار حداکثر ظرف یک سال جایگزین خواهند شد و قول می‌دهیم نیمی از این کلاس‌های غیراستاندارد را پس بدهیم البته اگر اعتبارات بیشتری تخصیص یابد، این اقدام با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: تا کنون پنجاه میلیارد تومان از اعتبارات لازم برای این امر تخصیص یافته است.

 

رئیسی ادامه داد: کلاس‌های چوبی در شمال کشور که قدمت بالایی دارند بیشتر دایر هستند. کلاس‌های خشت و گلی هم در خراسان و سیستان و بلوچستان دیده می‌شوند. هر کلاس درس به طور متوسط بالای 100 میلیون تومان هزینه بر می‌دارد. این اقدام از مصادیق عدالت آموزشی است.

 

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی انبوهی از کلاس‌های درس را داشتیم که غیراستاندارد بودند گفت: بعد از انقلاب 500 هزار کلاس درس ساخته شده، این در حالیست که هم اکنون در مجموع 530 هزار کلاس درس در کشور دایر است.

 

 

ممانعتی برای شروع پروژه‌های جدید در برخی استان‌ها نداریم

 

 

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه گسترش عدالت آموزشی و تامین امکانات و فضای آموزشی استاندارد از اهداف دولت است و امیدواریم بتوانیم جامه عمل به آن بپوشانیم گفت: عدد پروژه‌های نیمه تمام ما در سال 94 کمترین میزان طی سال‌های گذشته است. 5400 پروژه آموزشی نیمه تمام در کشور داریم که تا مهر ماه امسال 1300 پروژه آن آماده تحویل می‌شود. از ساختمان‌های باقی مانده حدود هزار پروژه ورزشی هستند و طی دوسال گذشته عمدتا تلاش ما معطوف به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بوده است.

 

رئیسی افزود: ما می‌توانیم طبق قانون، پروژه‌های نیمه تمام را به خیرین بسپاریم که این اقدام را انجام دادیم و خیرین را به این سمت هدایت کردیم. تا زمانی که پروژه نیمه تمام داشته باشیم، پروژه‌ جدید را دست نمی‌گیریم.

 

وی با بیان اینکه البته اگر در برخی استان‌ها نیاز وجود داشته باشد و اعتبارات هم موجود باشد،‌ ممانعتی برای احداث پروژه‌های جدید نداریم گفت: به عنوان مثال شروع پروژه‌های جدید در تهران یک ضرورت است.

 

 

امسال قطعا مدارس دونوبته هم خواهیم داشت

 

 

رئیس سازمان نوسازِی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان اینکه پیش بینی ما این بود بیشترین مشکل در تهران باشد اما بخشی از مشکلات حل شده است گفت: برای مهرماه امسال مشکلی نداریم ولی قطعا مدارس دونوبته خواهیم داشت. همانطور که گفته شد بیشترین تراکم دانش آموزان مربوط به سایت‌های مسکن مهر تهران است.

 

رئیسی افزود: بالغ بر یک میلیون و صدهزار مترمربع فضای آموزشی جدید را تا مهرماه تحویل می‌دهیم، زیرا تخصیص اعتبارات مناسبتر بوده و تعداد پروژ‌ه‌های تحویلی در حال افزایش است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.