قدس آنلاین - سیزدهمین جشنواره بین المللی اما رضا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین وی و جمعی از مدعووین خارجی در مشهد خاتمه یافت.

سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا خاتمه یافت

به گزارش قدس‌آنلاین ،علی جنتی در این جشنواره با اشاره به این که جشنواره امام رضا تنها جشنواره ای است که در طول سال بدون بحران و چالش استمرار دارد گفت: موج خود جوشی که این رویداد فرهنگی نه تنها در سراسر ایران ,بلکه در بسیاری از نقاط جهان به راه انداخته در نوع خود شگفت آور بوده و گویای تسری معارف عملی اهل بیت (ع) در گستره جغرافیای جهانی است.

*مهم ترین دستاورد جشنواره نهادسازی فرهنگی است

وی اظهار داشت : در یک کلام می توان اذعان کرد مهم ترین دستاورد جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در خارج از کشور نهادسازی فرهنگی است . موضوعی که سالها جزو آمال بسیاری از نهادهای فرهنگی داخل کشور بوده است . اما امروز این جشنواره در این مسیر پیشرو و موفق شده است.

جنتی افزود: من به نمایندگی از سوی ملت ایران و همه اهالی فرهنگ و هنر و دوستداران اهل بیت(ع) به عشق و ارادت  خالصانه این خواهران و برادران غبطه می خورم و به آنها سلام می کنم.

 او بیان داشت : امروز نقطه آسیب پذیر فرهنگ و تعالیم عالم آل محمد(ص) پشتوانه فرهنگ عمومی و سرچشمه جوشان سبک زندگی ایرانی _ اسلامی است. چرا که بیش از پیش نیازمند شناسایی گسست های فرهنگی هستیم. گسست هایی که نهاد خانواده ایرانی _ اسلامی را تهدید می کند.

وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی  همچنین تصریح کرد:بی تردید تاسی و رجعت به فرهنگ و آموزه های دینی مسیر ترمیم چنین گسست هایی است و جشنواره بزرگ امام رضا (ع) با گامهای موثری که در حوزه سبک زندگی و ترویج فرهنگ رضوی بر میدارد بخشی از این مسوولیت خطیر را بر عهده دارد.

*نقش کم نظیر تشکل های مردم نهاد

 جنتی اشتیاق تشکل های مردمی و نهادهای دولتی درباره یک موضوع و گرد آمدن آنها هول یک محور مشترک را کم نظیر عنوان کرد و گفت: اینک اطمینان داریم جنبه های مردمی و خودجوش جشنواره از جنبه های سازمانی و دولتی آن پیشی گرفته است.بطوریکه به جرات می توان جشنواره امام رضا را مردمی ترین رویداد فرهنگی کشور به شمار آورد چنانکه  طبق سنجش های علمی بیش از ۵۶ درصد برنامه های این رویداد جنبه مردمی و باقی آن سهم بخش های دولتی و غیر دولتی است. لذا می توان گفت این رویداد مردم نهاد است و چون با تلاش و چوشش های قابل تقدیری شکل گرفته دولت خود را موظف به حمایت از آن میداند.

او از این که برخی از بخش های جشنواره بر اساس فعالیتهای متنوع و مبتنی بر جنبه های بومی و محلی شکل گرفته ابراز خرسندی کرد و تنوع  قالب های انتخاب شده در گستره ای از جغرافیای داخلی و خارجی را از ویژگی های منحصر به فرد جشنواره عنوان نمود.

 *نفوذ فرهنگ رضوی در قشر تحصیل کرده

 وی یادآور شد : این جشنواره شاهد ارتقا و گسترش کمی و کیفی  در برخی بخشها به ویژه در بخش دانشگاهی و دانشجویان بوده و همین موضوع گویای نفوذ فرهنگ رضوی در قشر تحصیل کرده است و گویای این واقعیت است که ما مسیرمان را درست انتخاب کرده ایم.

*جشن های دهه کرامت با رویکرد توسعه فرهنگ رضوی

استاندار خراسان رضوی نیز در این جشنواره اظهار داشت : وجود بارگاه هشتمین معصوم از سلاله پاک پیامبر (ص) فرصت و وظیفه ای گران بر دوش ما نهاده که همانا اشاعه فرهنگ رضوی و سبک زندگی است که  ترویج سیره و روش  آن حضرت در راس وظایف سنگینی است که بر دوش ما است.

علیرضا رشیدیان گفت : دهه کرامت به عنوان فرصتی برای اشاعه فرهنگ رضوی  تلاش دارد همه ارکان فرهنگی کشور و توانای خود را به شادی منبعث از معرفت رضوی با مرکزیت آستان قدس رضوی معطوف کند تا  این شادی بر همه ایران و اقصی نقاط جهان سایه افکند. در این راستا دولت تدبیر و امید از طریق برگزاری جشن های دهه کرامت با رویکرد توسعه فرهنگ رضوی به گونه ای این جشن ها را ساماندهی کرده که زمینه ساز بیش از ۴۰۰ هزار برنامه و فعالیت گردید که بیش از ۳۰ هزار از آن فعالیت ها تنها در خراسان رضوی اجرا شد.

*مشهد ۲۰۱۷ و سنگین شدن جایگاه این شهر در اشاعه فرهنگ رضوی

وی ضمن اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر همدلی  و اتحاد تصریح کرد: جامعه امروز جهانی و مخصوصا جهان اسلام نیازمند فرهنگ رضوی است و منش امام رئوف پاسخی به نیازهای جهان تشنه ی تعالی است. از این رو انتخاب مشهد مقدس به عنوان پایتخت جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ جایگاه و مسوولیت این شهر را در خصوص اشاعه فرهنگ رضوی سنگین تر کرده که  رسیدن به این مقوله همت مضاعف اصحاب فرهنگ و هنر و دست اندرکاران جشنواره و عنایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را طلب می کند.

 *مدعوین از آسیا و اقیانوسیه هم بودند

دبیر جشنواره مذکور نیز برپایی این جشنواره را در رشته های فرهنگی, هنری , علمی و پژوهشی در عرصه گستره جهانی تلاش در جهت ترویج اندیشه های ناب رضوی عنوان کرد.

جعفری همچنین بیان داشت: صدها شهر از کشورهای گوناگون در عرصه بین الملل و نیز استانهای کشور مان میزبان رویداد و فعالیتی ویژه در دهه کرامت بوده اند و در همین زمینه توفیقی فراهم شد تا علاوه بر دست اندرکاران جشنواره , میزبان اعضای آسیا و اقیانوسیهِ مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی و همایش بین المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی و خادمان فرهنگ رضوی  متخب از کشورهایی چون اسپانیا, اندونزی و مالزی, هندوستان و پاکستان , لبنان و مصر, عراق وسوریه و ...باشیم.

وی  در به  بار نشستن این جشنواره  خاطر نشان کرد که از رهنمودهای مراجع عظیم الشان,حمایت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی, توجه ویژه دولت و مجلس, هماهنگی همه جانبه با آستان قدس رضوی و عنایات استاندار خراسان رضوی و معاونین او  بهره مند شده و نقش سازمانها,ادارات, نهادها و تشکل ها مردم نهاد  را بی بدیل عنوان کرد.

در پایان این جشنواره از خادمان نمونه فرهنگ رضوی تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.