رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز گفت: تعداد دانشجویان مراکز علمی کاربردی استان افزایش می‌یابد.

دانشگاه‌های علمی کاربردی البرز رتبه‌بندی می‌شوند/آغاز ثبت نام مقطع کارشناسی از هفته آتی

به گزارش ایسنا منطقه البرز، سیدصاحب سادات‌حسینی با حضور در دفتر ایسنا منطقه البرز با اشاره به رسالت اصلی مراکز علمی کاربردی اظهار کرد: مهارت‌آموزی و کاهش فاصله بین دانش و تکنولوژی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه علمی کاربردی است.

 

وی افزود: مراکز علمی کاربردی با افزایش تعامل بین دانشگاه و صنعت تلاش می‌کنند مسیر کارآفرینی و توسعه اشتغال را فراهم و به جمعیت شاغل و دست به آچار کشور اضافه کنند.

سادات‌حسینی خاطرنشان کرد: درحال حاضر حدود هزار و 70 مرکز علمی کاربردی در سراسر کشور فعال است که در این مراکز بیش از 700 هزار دانشجومشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: در مجموع بیش از هزار رشته برای مراکز علمی کاربردی تعریف شده که به دلیل عدم نیاز و تقاضا، در برخی از آنها پذیرش دانشجو صورت نگرفته است.

 

وی اضافه کرد: مراکز علمی کاربردی البرز در مجموع 24 هزار دانشجو دارند که در34 مرکز مشغول تحصیل هستند.

این مسئول ابراز کرد: تا چندی پیش 27 هزار دانشجو در این مراکز تحصیل می‌کردند که حدود سه هزار نفر از آنها به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند.

 

رییس دانشگاه علمی کاربردی استان البرز گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده و با آغاز ثبت‌نام مقطع کارشناسی، به زودی دانشجویان جدید ظرفیت‌های خالی مراکز را پر می‌کنند و جایگزین دانشجوهای فارغ‌التحصیل می‌شوند.

 

وی یادآورشد: هرچند طی سال‌های گذشته تعداد صندلی‌های خالی در تمامی دانشگاه‌های استان اضافه شده اما خوشبختانه تعداد دانشجویان مراکز علمی – کاربردی مدام در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود تعداد این دانشجوها دراستان البرز امسال از 27 هزار نفر بیشتر شود.

ثبت نام دوره کارشناسی از هفته آینده شروع می‌شود

وی اظهار کرد: ثبت نام دوره کارشناسی مراکز علمی – کاربردی از هفته آینده آغاز می‌شود و متقاضیان پس از تکمیل مدارک خود باید به سایت سازمان سنجش مراجعه و نسبت به ثبت نام در رشته مورد نظر خود اقدام کنند.

 

سادات حسینی اضافه کرد: در حال حاضر 75 رشته در مقطع کارشناسی وجود دارد که امسال رشته‌های فیلم‌نامه‌نویسی، تجارت الکترونیک، ماشین‌های کنترل عددی و عکاسی خبری به آنها اضافه می‌شود.

 

وی تصریح کرد: امور بورس، امور بیمه، هتل‌داری، موسیقی ایرانی، مهمان‌داری هواپیما، و حج و زیارت نیز رشته‌هایی هستند که امسال در مقطع کاردانی اضافه شده‌اند.

 

سادات‌حسینی ابراز کرد: بدون شک اضافه شدن رشته کاردانی موسیقی باعث جهت‌دهی و ساماندهیِ بخشی از فضای هنری استان می‌شود و از فعالیت گروه‌های زیرزمینی موسیقی کم می‌کند.

 

این مسئول گفت: باید زمینه اضافه شدن رشته موسیقی جهانی نیز در مراکزعلمی کاربردی استان فراهم شود تا علاقه‌مندان بتوانند هم به صورت تئوری و هم عملی ساز جهانی مورد علاقه خود را فرابگیرند.

 

وی ادامه داد: دانشگاه‌های علمی کاربردی دانشگاه‌های نسل سوم هستند که مهارت را با دانش گره می‌زنند و دانشجو را تبدیل به فردی می‌کنند که می‌تواند درفضای واقعی کار روی پای خود بایستد.

سادات حسینی گفت: مراکز علمی کاربردی می‌توانند با تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد نسبت به حمایت از برخی دانشجویان با استعداد اقدام کنند و این هدایت و حمایت را تا جایی ادامه دهند که دانشجوها به مرحله کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای عده دیگر برسند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان البرزگفت: به زودی شاهد راه‌اندازی پنج مرکز علمی کاربردی جدید در استان خواهیم بود.

این مسئول در خصوص تعطیلی سه مرکز علمی کاربردی در استان افزود: مشکل یکی از این مراکز حل شده ولی دو مرکز دیگر باید شرایط و ویژگی‌های لازم را فراهم کنند تا مجوز فعالیت مجدد آنها صادر شود.

وی درخصوص وضعیت دانشجوهای مراکز تعطیل شده توضیح داد: با تمهیدات انجام شده، تا زمانی که مشکل مراکز تعطیل شده حل نشود، دانشجویان این مراکز به سایر دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند.

 

وی اظهار کرد: صدور مجوز برای راه‌اندازی مراکز علمی کاربردی جدید در استان ساده نیست و درخواست دریافت شده به دقت بررسی و پس از آن تصمیمات لازم دراین خصوص اتخاذ می‌شود.

این مسئول افزود: بدن شک افزایش بدون فکر و برنامه‌ریزی مراکز علمی کاربردی نتیجه‌ای جز کاهش تعداد دانشجویان مراکز موجود و افت کیفیت خدمات‌رسانی آنها نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه ارزشیابی و رتبه‌بندی مراکز علمی کاربردی استان اشاره کرد و گفت: برای ارزیابی دانشگاه‌ها امکانات و زیرساخت‌های هر مرکز، تجیهزات هر رشته، و اطلاعات و دانش اساتید مختلف مراکز بررسی و پس از آن رتبه دانشگاه‌ها اعلام می‌شود.

سادات‌حسینی در پایان گفت: این رتبه‌بندی زمینه رقابت سالم بین مراکز مختلف را فراهم می‌کند و باعث می‌شود وضعیت دانشگاه‌های علمی کاربردی هم ازلحاظ کیفی و هم از نظر کمی ارتقا یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.