قدس آنلاین : صبح امروز با حضورمدیر کل هواشناسی استان و معاون تبلیغات وارتباطات اسلامی آستان قدس ‌رضوی، ایستگاه پایش آلودگی هوا درساختمان سازمان عمران و توسعه حریم حرم رضوی افتتاح شد.

 ایستگاه پایش آلودگی هوا در حرم مطهر رضوی افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی در این مراسم اظهارداشت: یکی از آلاینده های اصلی  بحث ریزگردها و ذرات معلق می باشد که از سمت غرب کشور وارد شده و به خاطر بعد مسافت ذرات سنگین تر قبل از ورود به استان سقوط کرده و ذرات با قطر بسیار کم در حدود ۵/۲ میکرون که خطر بیشتری برای سلامتی دارند وارد استان می شوند.

حبیبی افزود: آلاینده هایی مانندSO۲ یا NOX با حل شدن در آب باران موجب ایجاد بارانهای اسیدی شده و این بارش در اکوسیستم موجب آسیب به موجودات زنده از جمله سرطان و سکته قلبی می شود.

وی با بیان اینکه در این زمینه اطلاع رسانی به مردم و افراد حساس به آلودگیهای زیست محیطی و آب و هوایی، آگاهی و مراقبت مردم را افزایش می دهد، گفت: دستگاه پایش کیفیت هوا، ثبت و سرعت باد را پیش بینی می کند.

حبیبی نوخندان گفت: این بارش های اسیدی موجب فرسودگی ابنیه تاریخی می شود و چون حرم مطهررضوی ارزش تاریخی دارد، لازم است به دقت میزان این آلاینده ها پایش شود.

وی اضافه کرد:بر اساس شاخص های موجود (AQI)اگر میزان شاخص  زیر50  باشد هوا پاک است و از 51 تا100 هوای سالم و بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ناسالم و بالای 200 در وضعیت هشدار می باشدکه در نمایشگرهای شهری نصب شده نمایش داده می شود.

حبیبی گفت: اداره کل هواشناسی استان درجهت کمک به پایش کاهش آلودگی هوا با استفاده از امکانات موجود درکنارسایرادارت مرتبط در جهت پایش آلودگی هوای شهری اقدام می کند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجلال  حسینی،معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، در این جلسه نیز با بیان اینکه حرم مطهر امام رضا(ع) پذیرای میلیونها زائر است که درمناطق مرکزی  شهر و منتهی به حرم مطهر رضوی تردد می کنند، از شهرداری و هواشناسی و سایر دستگاه های ذی ربط خواست، این تعامل سازنده را درجهت کاهش آلودگی هوا استمرار دهند.

وی درپایان پیشنهاد جلسه مشترکی را با سازمانها و نهادهای مرتبط مطرح کرد و گفت:آستانقدس رضوی برای تجهیز زیرساختهای حرم مطهررضوی و ایجاد دستگاههای پایش در همه بخش های پرتردد اعلام آمادگی می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.