قدس آنلاین - ایلام – غلامرضا محمدمرادی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام گفت: بحران آب باید به باور قلبی مردم تبدیل شود و مردم و مشترکان بایستی این چالش را جدی بگیرند.

مردم باید بحران آب را باور کنند

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، مهندس داراب بیرنوندی در نشست با اصحاب مطبوعات و رسانه های استان با تبریک هفته دولت و با بیان اینکه زحمات و خدمات اصحاب مطبوعات و رسانه ها در راستای گسترش فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب قابل تقدیر است، اظهار داشت: همه مردم و مسئولان به کمبود منابع آبی و بحران آب واقف هستند و تنها راه مبارزه با بحران آب صرفه جویی در این نعمت الهی است.

وی با اشاره به تجربه دمای بالای 50 درجه در تابستان امسال، افزود: میانگین دمای هوا در تابستان سالجاری بخصوص در مرداد ماه 37 درجه بود و علاوه بر این برای اولین بار به طور رسمی دمای 51 و 52 درجه را در برخی مناطق استان تجربه کردیم و همین افزایش دما موجب افزایش مصرف آب در استان گردید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام با اشاره به اینکه همدلی اصحاب رسانه و مطبوعات با این دستگاه اجرایی باعث شد تا آستانه صبر مردم بالا برود و این مهم در خور تقدیر است، خاطرنشان ساخت: در کشور میزان مصرف آب در بخش کشاورزی 92 درصد است و این میزان در دنیا 70 درصد است که مصرف بالای آب در بخش کشاورزی، دسترسی به منابع آب شرب را با مشکل مواجه ساخته است.

مهندس داراب بیرنوندی از کاهش 90 درصدی ذخایر زیرزمینی آب خبرداد و تأکید کرد: بدون صرفه جویی در مصرف آب و استفاده درست و اصولی از این مایه حیات، قطعا در آینده ای نزدیک با مشکل جدی در تأمین آب آشامیدنی مواجه خواهیم شد.

وی متوسط بارندگی در کشور را یک سوم میانگین جهانی عنوان و تصریح کرد: با این میزان اندک بارندگی، میزان تبخیر آب در کشور 3 برابر میانگین جهانی برآورد شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام با بیان اینکه در 2 سال اخیر دولت تدبیر و امید، 700 میلیارد ريال بودجه به آبفای استان اختصاص داده است، افزود: در این مدت میزان اعتبارات آبفاش استان 42 درصد افزایش یافته و میزان تخصیص اعتبارات نیز 4 برابر شده است.

مهندس داراب بیرنوندی از اجرای 234 کیلومتر شبکه آب و فاضلاب در سطح استان خبرداد و تصریح کرد: در طول این 2 سال، شاخص بهره مندی فاضلاب در استان به 47 درصد رسیده و تعداد 9 هزار و 500 انشعاب به مشترکین آب و فاضلاب استان افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه حجم مصارف آب در دو سال گذشته 53 میلیون مترمکعب بوده است، بیان داشت: در این مدت 8 حلقه چاه جدید حفر و 12 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب نیز در استان ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی در این شرکت، اظهار داشت: برای اولین بار در استان ساخت تصفیه خانه شهر ایوان با سرمایه 240 میلیارد ریالی با مشارکت بخش خصوصی، آغاز شده و این طرح تا ابتدای سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.

مهندس داراب بیرنوندی از اجرای طرح های آب رسانی به شهرستان بدره، اجرای تصفیه خانه فاضلاب شهر سرابله، بهسازی چشمه سراب دره شهر خبرداد و خاطرنشان ساخت: پروژه انتقال آب شرب شهر ایوان از طریق سرچشمه سیاه گل، با 28 میلیارد ريال اعتبار از طرح های مهم اجرایی در استان است که در تأمین آب شرب شهرستان ایوان نقش مهم و بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه در افق 1425 بیش از 267 میلیون مترمکعب کمبود آب در سطح استان داریم، تأکید کرد: در تلاش هستیم از طریق سد چناره و طرح سامانه گرمسیری، مشکل آب شرب کل استان را حل و فصل نماییم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام صرفه جویی در مصرف آب با جداسازی آب فضای سبز از آب شرب را مهم دانست و یادآور شد: آب و فاضلاب استان ایلام این آمادگی را دارد تا برای جدا سازی آب فضای سبز از آب شرب با تمامی شهرداری ها همکاری لازم را داشته باشد.

مهندس داراب بیرنوندی در پایان از همگان خواست تا در مصرف آب صرفه جویی کنند و تأکید کرد: بحران آب باید به باور قلبی مردم تبدیل شود و مردم و مشترکان بایستی این چالش را جدی بگیرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.