قد س آنلاین:امسال هم با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا، خبرهاي متعددي در ارتباط با بحران و كمبود آب در استانها و شهرستانهاي كشور مي شنويم و مي خوانيم و هريك از مسوولان مربوطه به تناسب مسووليت و ماموريتشان در اين حوزه، به تشريح ابعاد مختلف و تبعات اين بحران پرداخته و درنهايت هم همگي، مردم را به صرفه جويي و كمك به حل آن دعوت مي كنند.

 ۹ميليارد مترمكعب اضافه برداشت از منابع آبي؛ مسوولان چه مي كنند؟

در اين بين متن درخواست يكي از كاربران در شبكه اي اجتماعي كه با استناد به همين سخنان، آورده بود در صورتي كه هرنفر روزانه يك ليوان آب صرفه جويي كند، 17 ميليون ليتر ذخيره خواهد شد، برايم جالب بود. اين عدد به اندازه كافي بزرگ است كه هر كسي را واداربه صرفه جويي كند و ما نيز با وجود اين كه تاكنون در مصرف آب نهايت دقت را داشته ايم، تصميم گرفتيم نه يك ليوان كه چند برابر آن از مصرف روزانه مان كم كنيم.

اين درحالي است كه بر اساس آخرين اخبار اعلامي امسال با كاهش 10 ميليون متر مكعبي بارندگي نسبت به پارسال روبرو بوديم؛ و تعداد دشتهاي ممنوعه كشور با 56 دشت اضافه شده امسال به 353 دشت رسيده است. 9 ميليارد مترمكعب اضافه برداشت از منابع آبي صورت ميگيرد و 70 درصد آب شرب هم در مخاطره است و كلي خبر در خصوص ميزان و چگونگي اختصاص ميلياردها ريال اعتبار به بخش آب و سخناني كه نشان از اندرخم يك كوچه بودنمان در اين حوزه دارد.

به گفته همين منابع رسمي و دولتمردان كه متوليان اصلي تأمين و توزيع و حفظ ذخاير آبي كشور هستند هنوز بيش از 30 درصد حجم آب براثر خرابي و فرسودگي شبكه هاي آبرساني هدر مي رود و همچنان در مهار و فرار آب از مرزها با ناكامي مواجهيم؛ در پياده سازي طرحهاي آبياري نوين موفق نبوده ايم؛ پروژه هاي آبخيزداري و آبخوانداري در اولويت اجرايي دستگاه هاي متولي قرار ندارد، بسياري از سدها به جاي فرصت به تهديد تبديل شده اند؛ تغيير الگوي كشت هنوز هم شعاري بيش نيست و ...

و اين سوال كه به راستي متوليان و مسوولان اين حوزه در آستانه ورود به عصر جنگ آب، چه مقدار از سهم خود در صرفه جويي و مديريت مصرف بهينه آب تلاش كرده اند.

رييس جمهوري چندي پيش درجريان گزارش دهي در محضر مقام معظم رهبري، تغيير الگوي كشت را يكي از دستور كارهاي دولت خويش اعلام كرد و اميد نگارنده هم اين است كه با توجه به مصرف بيش از دوسوم آب شرب كشور در بخش كشاورزي و تحقق نيافتن هيچكدام از شعارهاي دولتهاي پيشين در اين بخش، دولت يازدهم عزم جدي در اين زمينه از خود نشان دهد و با اختصاص بودجه مناسب، تدوين برنامه هاي كارشناسي شده و عملي و پيگيري و نظارت مستمر، اين مهم را براي اولين بار در تاريخ كشورمان به حيطه عمل درآورد و سهم خودش را از ليوان ها صرفه جويي به خوبي ادا كند.

درهمين حال اطمينان كامل داريم كه مردم خوب و فهيم كشورمان نيز با توجه به وضعيت بحراني منابع آبي موجود، بيشتر ازگذشته با صرفه جويي حداكثري و مديريت مصرف بهينه آب، مانع اتلاف اين سرمايه حياتي خواهند شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.