اسقف اعظم کلیسای کاتولیک فیلیپین روز دوشنبه با ابراز خوشحالی از توافق جامع هسته ای ایران و گروه ۱+۵ به عنوان 'یکی از مشکلات پیچیده جهان' از راه مذاکره، بر ضرورت گفت وگوی فرقه های مختلف در اسلام برای منزوی کردن جریان تندرو و خشونت طلب تاکید کرد.

اسقف اعظم فیلیپین: با شنیدن توافق هسته ای خدا را شکر کردم

به گزارش ایرنا، کاردینال 'لوئیس آنتونیو تاگله' اسقف اعظم کلیسای کاتولیک فیلیپین روز دوشنبه در دیدار با سفیر کشورمان در مانیل از دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق جامع هسته ای ابراز مسرت کرد و گفت: با شنیدن خبر توافق خدا را شکر کردم که یکی از مشکلات پیچیده جهان از طریق گفت وگو به نتیجه رسید و ملت ایران با رفع فشارهای تحمیل شده به آرامش خواهد رسید.
وی با ابراز تاسف از جریان تند افراطی گری که به نام دین، بشریت و دستاوردهای بشری را نابود می کند، گفت: این اتفاقات چهره تمامی ادیان را مخدوش کرده است. 
وی با ستودن نقش تاریخی و تمدنی کشورهای ایران، سوریه و عراق که از دیرباز به همزیستی پیروان ادیان مختلف شهره بوده اند، تاثر عمیق خود را از فجایعی که برای مسلمانان و مسیحیان سوریه و عراق در نتیجه خشونت افسارگسیخته بوجود آمده است، ابراز کرد.
عضو ارشد شورای کاردینال های واتیکان با تاکید بر ضرورت گفت وگوی نزدیک بین فرقه ها و گروه های مختلف دین اسلام برای منزوی کردن جریان تندرو و خشونت طلب، گفت: مسیحیت نیز دوره مشابهی را در تاریخ خود تجربه کرده و تنها با انجام گفت وگوهای فشرده که مدت 3 سال بطول انجامید توانست این اختلافات را مهار کند.
وی گفت: مشکل بزرگ اینگونه نزاع ها، عدم تحمل و وامداری برخی از گروه ها است که فکر می کنند در این جهان آفرینش فقط آنها گروه رستگاریافته و حق بوده و دیگران همه باطل هستند.
مقام ارشد کلیسای فیلیپین با اشاره به مشکلات نظام بین الملل، گفت: اساس تفکر دینی بر این استوار است که انسانها آزاد و برابر آفریده شده اند و به همین دلیل شایسته احترام و تکریم هستند. رعایت این قاعده نه فقط در روابط فردی و اجتماعی بلکه در مناسبات بین المللی می تواند صلح و آرامش را به ارمغان آورد و نقض آن نابرابری هایی بوجود می آورد که باعث بر هم خوردن تعادل در روابط انسان ها و ملت ها می شود .
تاگله با تاکید بر ضرورت نقش آفرینی رهبران دینی در تحولات سیاسی و اجتماعی، گفت: از آنجا که تحولات و تصمیمات سیاسی و اقتصادی بر زندگی روزمره مردم وجنبه های معنوی و باورهای دینی آنها تاثیر می گذارد، نمی توانیم نسبت به این رخدادها بی تفاوت باشیم .
اسقف اعظم مانیل که قرار است ماه جاری پاپ فرانسیس را در سفر به آمریکا همراهی کند، گفت: پاپ در سفر شش روزه خود به آمریکا ضمن حضور در کنگره و سخنرانی در سازمان ملل، دیدگاه های خود در خصوص مسائل مهم جهانی را مطرح می کند و در این بین احتمالا به وجود نابرابری ها و ناتوانی سازوکارهای نظام بین المللی در مواجهه با چالش های بزرگ جامعه جهانی اشاره خواهد کرد.
گفته می شود احتمال دارد پاپ در این سخنرانی به توافق جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 و تاثیر آن بر تحولات جهانی نیز اشاره کند.
تاگله در ادامه با اشاره به روابط خوب ایران و فیلیپین به ویژه در زمینه گفت وگوهای اسلام و مسیحیت که آخرین دور آن اردیبهشت ماه سال جاری در مانیل برگزار شد، گفت این گفت وگوها برای درک متقابل پیروان ادیان ابراهیمی لازم و مفید است.
'علی اصغر محمدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین نیز در این دیدار از موضع فعال و سازنده کلیسا در برخورد با مسائل و بحران های مهم بین المللی از جمله مخالفت با حمله نظامی به سوریه تقدیر کرد.
وی گفت: دین باوران و صلح طلبان با اقدام به موقع مانع از حرکت ماشین جنگی قدرت های بزرگ به سمت خلق فاجعه ای دیگر شدند و این نیرو می تواند همچنان توان خود را در دفاع از عدالتخواهی و مواجهه با سایر چالش های بزرگ جامعه بشری بکار گیرد .
سفیر کشورمان با تمجید از موضع همیشگی مقامات کلیسای فیلیپین در دعوت به حل مسالمت آمیز اختلافات و مخالفت با استفاده از زور و فشار علیه ملت ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران با ایمان به باورها و ارزشهای دینی اسلام و مطابق با فتوای دینی رهبر جمهوری اسلامی مخالف توسعه، انباشت و بکارگیری سلاح های کشتار جمعی است.
به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران با همین اعتقاد ضمن دفاع از حقوق ذاتی ملت ایران در برخورداری از امکان استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، به تعهدات بین المللی خود در این چارچوب پایبند است.
محمدی افزود: ایران با درایت، حسن نیت خود را به جهانیان ثابت کرده و حربه را از دست جنگ طلبان گرفت و اینک نوبت طرف های دیگر است که به تعهدات بین المللی خود عمل کنند.
سفیر کشورمان مبارزه با افراطی گری و خشونت طلبی را در دو جبهه تنویر افکار عمومی و بالا بردن سطح آگاهی های عمومی از آموزه های دینی و تقویت دولت های عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم را ضروری خواند.
وی گفت: متاسفانه جریان های تروریستی و تکفیری با سوء تعبیر از آموزه های دینی و آسان سازی مفاهیم آن یارگیری می کنند و این امر وظیفه رهبران مذهبی برای آموزش درست پیام الهی برگرفته از کتب آسمانی را افزایش می دهد .
وی در تببین سیاست جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با جریان های افراطی، گفت: ایران در هر دو جبهه عقیدتی و سیاسی فعال بوده و تمام توان خود را برای مقابله با جریان افراط گرایی و خشونت طلبی بکارگرفته است .
محمدی همچنین با انتقاد از گسترش پدیده اسلام هراسی و بی احترامی به پیامبر اسلام (ص) که هر از چند گاهی تحت عنوان آزادی بیان در جوامع غربی انجام می شود، از موضع پاپ در آستانه سفر به فییلپین در نکوهش اقدام به بی احترامی به پیامبر اسلام (ص) تمجید کرد.
وی گفت: احترام به ارزش های الهی و پیامبران مرسل از اصول اعتقادی مسلمانان است.
سفیر کشورمان با تشریح اقدامات انجام گرفته در حوزه گفت وگوهای اسلام و مسیحیت و همکاری بین نهادهای علمی، فرهنگی و دینی، از روند موجود روابط بین جمهوری اسلامی ایران و فیلیپین بعنوان دو کشور مهم اسلامی و مسیحی در قاره آسیا ابراز خرسندی کرد.
وی با تجدید دعوت از کاردینال تاگله برای سفر به ایران، این دیدار را عامل مهمی در نزدیکی بیشتر روابط دو ملت برشمرد. 
فیلیپین با بیش از 100 میلیون نفر جمعیت بزرگترین کشور مسیحی آسیا بشمار می رود و پیروان کاتولیک در آن بیش از 80 میلیون نفر برآورد می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.