گروه تروریستی داعش از زمان قدرت گیری در سوریه بسیاری از آثار باستانی این کشور را نابوده کرده اند.

تخریب بی وقفه آثار باستانی سوریه توسط داعش

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس اطلاعات انجمن حفاظت از آثار باستانی سوریه بیش از 900 مجسمه و منطقه مهم باستان شناسی به تارج رفته، آسیب دیده یا تخریب شده است. سازمان ملل متحد نیز در دسامبر گذشته (آذر/ دی) با استناد به تصاویر ماهواره ای از تخریب، آسیب دیدگی و تاراج 300 سایت باستان شناسی خبر داد.


**بیابان باستانی پالمیرا: آژانس آموزش و تحقیقات سازمان ملل متحد 'یونیتار' اعلام کرده که تصاویر ماهواری ای تخریب معبد اصلی بل و ردیفی از ستون های مجاور آن را تایید می کند.
این دومین معبد در پالمیرا بعد از معبد بل شمین بود که گروه تروریستی داعش در یک هفته آن را نابود کرد. غیر از این داعش مجسمه شیر آتن را با بیش از سه متر ارتفاع در برابر موزه پالمیرا نابود کرد، این موزه که محل نگهداری آثار باستانی بود توسط داعش به دادگاه و زندان تبدیل کاربری داده شده است.
گروه تروریستی داعش آثار هنری پیش از دوران اسلام را بت پرستی می داند و پالمیرا را در شمال شرقی دمشق هدف حملات زیادی قرار داده که به نابودی بخش عمده این بیابان منجر شده است. آژانس علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد پیش از این پالمیرا را جزء میراث فرهنگ جهانی نامیده بود. این شهر همچنین در سال 2013 به دلیل درگیری بین نیروهای مختلف در سوریه نیز آسیب دیده بود.

**حمص: مرکز تاریخی حمص در شمال سوریه در دست نیروهای طرفدار دولت این کشور و مخالفان است. انفجار مهیبی در مغازه های تاریخی بازار قدیمی این شهر در سپتامبر 2012 روی داد و بر اثر درگیری های شدید در آوریل 2013 مناره تاریخی مسجد به کلی تخریب شد.
برای دست یافتن به مواضع نیروهای دولتی در شهر قدیمی حمص برج و بارو پیرامون قلعه ای را منفحر کردند که نمونه عالی از هنر معماری قرون وسطی اسلامی بود.

**طرطوس: قلعه ای بسیاری مستحکم که در زمان جنگ های صلیبی (قرن دهم میلادی) ساخته شده و مشهور به حصن الفرسان/ دژ کردان است. این قلعه که به عنوان محل اصلی استقرار نیروهای مخالف دولت سوریه در نزدیکی حمص استفاده می شود به دلیل درگیری ها با آسیب جدی روبرو شده است.

**معره النعمان: ساختمان موزه مشهور این شهر و کاشیکاری های باستانی اطراف آن در آوریل 2015 به دلیل درگیری های شدید بین طرفین آسیب دید.

**الرقه: این شهر مقر اصلی گروه تروریستی داعش در شمال سوریه است و بسیاری از مساجد و مقابر بزرگان صوفی همچنین زیارتگاه عمر بن یاسر از پیروان پیامبر اسلام در آن واقع شده است. طی درگیری های بسیاری از این اماکن تاریخی و مذهبی تخریب شده است. همچنین در شهر شمالی حسکه سوریه نیز داعش مجسمه های آسوری را که به قرن اول هجری متعلق بود تخریب کرده اند.
دیگر سایت های مهم از نظر باستان شناسی که تخریب شده یا به تاراج رفته اند شامل آفامیا و دورا اروپوس است؛ هر چند مبارزه داعش با آثار باستانی سوریه به این شهرها و سایت ها محدود نمی شود اما هنوز اطلاع دقیقی از میزان تخریب ها نداریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.