دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در جلسه امروز مجمع، قانون پیشگیری از وقوع جرم در کشور مورد بررسی قرار گرفت، گفت: تشکیل شورای عالی ۲۲ نفره پیشگیری از وقوع جرم به تصویب مجمع رسید.

تشکیل شورای عالی ۲۲ نفره پیشگیری از وقوع جرم در مجمع تصویب شد

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رضایی پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام و در نشست خبری با رسانه‌ها ضمن تبریک هفته دولت و اعلام قدردانی اعضای مجمع از هیات دولت، اظهار داشت: دولت خدمتگزار در هفته دولت فرصت خوبی داشته‌اند تا کارنامه دو ساله خود را برای مردم توضیح دهند.

وی با بیان اینکه در عرصه اقتصادی طی دو سال اخیر آرامش حاکم شده است، تصریح کرد: هر چند هنوز مردم با مشکلات اقتصادی مواجهند، اما تلاش دولت در این راستا مورد تقدیر مجمع است.

شورای عالی ۲۲ نفره پیشگیری از وقوع جرم تشکیل می‌شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه با اشاره به دستور کار امروز مجمع، اظهار داشت: در جلسه امروز قانون پیشگیری از وقوع جرم در کشور مورد بررسی قرار گرفت؛ مجلس مصوبه‌ای در این رابطه داشته است که با سه اصل قانون اساسی مغایر بوده و قوه قضاییه نیز خواهان تغییرات زیادی در مصوبه مجلس بوده است.

رضایی گفت: چون از لحاظ آیین‌نامه‌ای، خودمان نمی‌توانستیم در این رابطه تصمیم بگیریم، از مقام معظم رهبری اجازه خواستیم تا مواد دیگری غیر از مواد اختلافی مجلس و شورای نگهبان را مورد بحث قرار دهیم که موافقت کردند و الان مدت‌هاست که قانون پیشگیری از وقوع جرم را مورد بحث قرار داده‌ایم که در نهایت امروز در قالب یک متن اصلاح شده، در جلسه مجمع مطرح و دو ماده از آن تصویب شد.

وی اضافه کرد: این دو ماده درباره تعریف جرم و نیز اعضای شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم بود که در رابطه با اعضای شورا مقرر شد برخی نهادها مانند ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر نیز عضو شورا باشند؛ در نهایت تشکیل یک شورای عالی ۲۲ نفره به ریاست قوه قضاییه به تصویب مجمع رسید و وظایف و اختیارات شورا نیز مورد بحث قرار گرفت که به دلیل اختلافات دولت، قوه قضاییه و مجلس، قرار شد در جلسات آینده بحث شود.

دارایی مسئولان در صورت تصویب مجمع در سایت مشخص اعلام می‌شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به در دستور کار بودن طرح رسیدگی به اموال و دارایی‌های مسئولان در این مجمع اظهار داشت: مباحث مربوط به این طرح تمام شده و به محض اتمام رسیدگی به قانون پیشگیری از وقوع جرم در یک یا دو جلسه آینده مجمع، قانون رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت و پیشنهاداتی نیز ارائه شده است که باید بررسی شود.

رضایی با بیان اینکه قانون مصوب مجلس در این رابطه قدری گسترده شده است، افزود: بر اساس مصوبه مجلس قرار شده است که علاوه بر رسیدگی به اموال مسئولان، اعلام عمومی اموال و دارایی‌ها نیز مد نظر باشد که الان نمی‌دانم آیا در صحن مجمع اضافه بر قانون مصوب مجلس چیزی تصویب خواهد شد یا خیر؟

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون‌های مجمع موافق این مساله هستند، اما در صحن هنوز تصمیم‌گیری نشده است و اگر تصویب شود که علاوه بر رسیدگی بر اموال مسئولان، اموال و دارایی آنها در یک سایت اعلام شود که معلوم شود هر مسئولی چه اموالی دارد، این مساله به اطلاع عموم خواهد رسید.

شکست سیاست انزوای ایران توسط آمریکا

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه سیاست منزوی‌سازی ایران توسط آمریکا با شکست مواجه شده است، گفت: آنها از ترس بمب اتم اسلامی، مجبور شدند دروازه‌ها را به روی ما باز کنند و این در حالی بود که ما دنبال چنین چیزی نبوده‌ایم و خودشان این مباحث را مطرح کردند و از بس که دروغ گفتند، خودشان هم باور کردند و ترسیدند و با ما وارد مذاکره شدند.

رضایی با بیان اینکه در ابتدای مذاکرات هسته‌ای فقط سه کشور اروپایی وارد مذاکره با ایران شدند، ادامه داد: آمریکایی‌ها در آن مقطع وارد مذاکره نمی‌شدند و عمدتاً کارشکنی می‌کردند ولی بعدها که مذاکرات جدی‌تر شد و رهبر معظم انقلاب نیز اجازه باز شدن پلمب تاسیسات هسته‌ای را صادر کردند، آمریکا، چین و روسیه نیز وارد مذاکرات شدند؛ آنها از یک طرف مذاکرات را جدی گرفتند و وارد مذاکره شدند و از طرف دیگر ادعای ساختن بمب اتم توسط ایران را مطرح کردند.

وی با اشاره به دور جدید مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم، عنوان کرد: ایران در این مذاکرات امتیازاتی گرفت و امتیازاتی داد، اما نتیجه این ۱۲ سال تحریم و انزوا این شد که ما امروز هسته‌ای شده‌ایم و محاصره و تحریم نیز شکست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکایی‌ها از رفتار و گفتار خود عقب‌نشینی کوتاه مدت کرده‌اند، اظهار داشت: اینکه آنها محدودیت هسته‌ای ۱۰ تا ۱۵ ساله را برای ما مطرح کرده‌اند، به امید ساقط کردن اصل نظام جمهوری اسلامی و سپس هوا کردن موضوع هسته‌ای ایران با کمک جانشینان جمهوری اسلامی است.

رضایی تصریح کرد: عده‌ای دیگر از آنها نیز صادقانه می‌گویند که به دنبال راستی‌آزمایی ایران هستیم و برخی دیگر نیز می‌گویند که باید چکش بازگشت تحریم‌ها را بالای سر ایران حفظ کنیم.

آمریکایی‌ها به دنبال اقدامات جدید علیه ما هستند

وی تاکید کرد: نتیجه همه این رفتارها این است که آنها مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند اما به دنبال اقدامات جدید علیه ما هستند.

رضایی در توضیح این مساله گفت: وقتی آنها احتمال بازگشت تحریم‌ها را طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده مطرح می‌کنند، نتیجه‌اش این می‌شود که بخش خصوصی اروپا برای سرمایه‌گذاری در ایران اعتماد نمی‌کند و به این مساله در علم اقتصاد، «ریسک سیستماتیک سرمایه‌گذاری» می‌گویند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: صرف‌نظر از این مسائل، ما باید از این عقب‌نشینی آنها حداکثر استفاده را کنیم.

سعودی‌ها به دنبال اشغال عراق از مناطق جنوبی و خاک کویت هستند

وی در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌ها، با اشاره به تحرکات جدید عربستان سعودی در منطقه خلیج‌فارس، گفت: سعودی‌ها به دنبال تحرکاتی در منطقه خلیج فارس و به ویژه در کویت هستند؛ ۸ الی ۹ ماه است که چاه‌های نفت خفجیر کویت را که روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کند، اشغال کرده‌اند و به دنبال اعمال تغییرات گسترده در داخل کویت هستند.

رضایی تصریح کرد: آنها چون از اشغال بغداد توسط تکفیری‌ها ناامید شده‌اند، به دنبال آن هستند تا از جنوب عراق یعنی بصره و ناصریه وارد عراق شوند؛ درواقع به محض تثبیت جای پای خود در عدن، به دنبال ورود به سایر نقاط خلیج‌فارس و جنوب عراق هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: به عربستان دوستانه توصیه می‌کنیم که ناامنی به نفع هیچ‌کس نیست و این عقب‌ماندگی نیز به نفع جهان اسلام نیست و منطقه نیاز به آرامش و پیشرفت دارد که امیدواریم آنها نیز در راستای منافع اسلام و مسلمین حرکت کنند.

روحانی برای تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصمم است

وی در ادامه و در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و برنامه مجمع در این حوزه، گفت: مجمع موافق تشکیل این ستاد در داخل دولت است؛ چون این از وظایف دولت است.

رضایی اضافه کرد: آقای روحانی مصمم است که چنین کاری انجام دهد و ما نیز در مجمع هم از این مساله حمایت می‌کنیم و هم کمک می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به بررسی شدن یا نشدن برجام در مجلس، اظهار داشت: مجمع در این رابطه بحثی نکرده و نظری ندارد و هر چیزی که قوانین کشور حکم می‌کند، ما نیز موافق آن هستیم.

نظامی‌ها در بحث‌های جناحی دخالت نمی‌کنند و قوانین کشور را رعایت می‌کنند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی درباره این مساله که آیا نظامیان حق ورود به مباحث سیاسی و انتخاباتی را دارند یا خیر؟ تاکید کرد: نظامی‌ها در بحث‌های جناحی حتما دخالت نمی‌کنند و قوانین کشور را رعایت می‌کنند.

نظام با دعواهای لفظی از مواضع قانونی عقب‌نشینی نمی‌کند

رضایی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره وظایف شورای نگهبان و حواشی ایجاد شده در پی آن، اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که آرامش جامعه را در مقطع قبل از انتخابات حفظ کنیم؛ تجربه نشان داده است که با این دعواهای لفظی، نظام از مواضع قانونی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شورای نگهبان، دولت و ستاد انتخابات کشور وظایفی دارند که تمام اینها در سیاست‌های کلی انتخابات احصا شده و خدمت رهبری تقدیم شده است و ابلاغ خواهد شد.

وی تاکید کرد: در کشور ما تا زمانی که رهبری و ولایت‌فقیه باشد، بن‌بستی وجود نخواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.