معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از حضور ۱۵ تا ۱۷ هزار کارتن خواب در سراسر کشور خبرداد و گفت: از این تعداد حدود یک درصد را کودکان آنها و حدود ۵ تا ۱۰ درصد را زنان تشکیل می دهند.

حضور ۱۵ تا ۱۷ هزار کارتن خواب در کشور/۵ تا ۱۰ درصد کارتن‌خوابها «زن» هستند

 

حبیب الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود:‌ براساس بررسی ها، مشاهدات، مستندسازیهای صورت گرفته و همچنین آمارهای ارائه شده از سوی انجمن ها و شهرداری، به طورکلی 15 تا 17 هزار کارتن خواب در سراسر کشور حضور دارند.

 

وی در ادامه ضمن اشاره به یکی از بازدیدهای شبانه خود از منطقه "آزادگان" و باتاکید بر اینکه تعداد کودکان بی خانمان و کارتن خواب کشور زیاد نیست عنوان کرد: در منطقه آزادگان حدود 150 معتاد و بی‌خانمان حضور دارند که در یکی از بازدیدهای شبانه خود از این منطقه شاهد حضور پسر بچه‌ای 8 ساله در میان آنها بودم.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: این پسر بچه 8 ساله با پدر خود که مبتلا به اعتیاد بود اما نه از نوع شدید، بلکه به علت بی‌خانمانی در آن منطقه حضور داشت و علی رغم تلاشهای مکرر همکاران، بدلیل وابستگی بیش از حد به پدر خود حاضر به همراهی با بهزیستی نشد اما در بازدیدهای بعدی توانستیم وی را به یکی از مراکز نگهداری سازمان بهزیستی انتقال دهیم.

 

فرید ادامه داد: در حال حاضر رسیدگی به کودکان کارتن خواب(بی خانمان) و ساماندهی آنها در مراکز "کودک و خانواده" و مراکز "کودکان خیابانی" سراسر کشور در اولویت سازمان بهزیستی است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: تمامی شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده کودکان بی‌خانمان به مراکز بهزیستی اطلاع رسانی کرده تا در اسرع وقت به مسئله رسیدگی و فرد را پذیرش کنیم.

 

به گزارش ایسنا، این درحالیست که رییس سازمان بهزیستی کشور نیز در اظهار نظرهای اخیر خود رفع معضلات این قشر را نیازمند تلاش و برنامه ریزی مدون علمی و تخصصی دانست و گفت: کارتن خوابها بر اساس جنسیت، سن و نوع مشکلات خود آسیب های متفاوتی را تجربه می‌کنند که کاهش آسیبهای اجتماعی این قشر نیازمند نگرش فراگیر دولت و حمایت همه جانبه است، به همین دلیل جمع آوری افراد کارتن خواب در جامعه یک امر ضروری است زیرا کاهش آسیبهای اجتماعی زیربنای داشتن جامعه سالم و توانمند است.

 

همچنین معاون فرهنگی شهردار تهران نیز چندی پیش عنوان کرده بود که تعداد زنان کارتن خواب نه در مقایسه با مردان بلکه با جنس خود نسبت به گذشته زیادتر شده است و شهرداری تهران برای بهبود این وضعیت آمادگی دارد تا به سایر سازمان ها همچون شورای اجتماعی کشور، استانداری، بهزیستی و... که دراین حوزه مسئولیت مستقیم دارند؛ کمک کند.

 

شایان ذکر است؛ فرزاد هوشیار، معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز در اردیبهشت ماه سال جاری طی اظهار نظری اعلام کرده بود که" هر شب 3000 کارتن خواب از سطح شهر تهران جمع آوری می شود و ‌90 درصد آنها از جمله معتادان متجاهرهستند که در 20 گرمخانه شهرداری نگهداری می شوند".

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.