در یکصد و هشتادومین جلسه شورای شهر، به مسائل مختلفی از جمله نام گذاری مکانی در تهران به نام آیلان کودک غرق شده کرد سوری،سرنوشت رود دره فرحزاد و کن، پیگیر چگونگی حل مشکل تعاونی‌های حریم شهر تهران و احقاق حقِ تحصیل برای کودکان مهاجر در کشور پرداخته شد.

مسجدجامعی :نام گذاری مکانی در تهران به نام آیلان کودک غرق شده کرد سوری/ آباد:احقاق حقِ تحصیل برای کودکان مهاجر

به گزارش فارس، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سخنان پیش از دستور جلسه یکصدوهشتادمین شورای اسلامی شهر تهران که امروز یکشنبه 15 شهریور ماه سال 94 برگزار شد، گفت : در تاریخ 15 شهریور سال 1361 با انفجار خودرویی که توسط عوامل رژیم سفاک صدام رخ داد؛ دهها تن از مردم مظلوم ایران به شهادت رسیدند.

وی با گرامی داشتن یاد و خاطره این شهدا تصریح کرد: این اتفاق در محدوده خیابان امام خمینی و ساختمان مخابرات به وقوع پیوست؛ در این زمان دکتر عباس شیبانی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بود که مسئولیت بازسازی خیابان ناصرخسرو بر عهده ایشان قرار داده شد و توانست با توان بالا این مسئولیت را به انجام برساند که عملکرد وی قابل تقدیر است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به سالگرد شهادت آیت الله قدوسی دادستان کل کشور و سرتیپ وحید دستجردی رئیس شهربانی پس از انقلاب اشاره کرد و با گرامی داشت یاد این شهدای والامقام بیان داشت: آیت الله قدوسی از مبارزین انقلاب اسلامی بود که مدیریت مدرسه‌ای در قم را پیش از انقلاب برعهده داشت و از ابتدای انقلاب مسئولیت دادستان کل کشور را پذیرفت که در جریان انفجاری به شهادت رسید.

چمران در بخش دیگری از سخنانش به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: این بیانات سرنوشت ساز و پراهمیت بود و جای دارد که ما در مدیریت شهری از این بیانات ایده گرفته و بر اساس آن عمل کنیم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزود: ما به عنوان نمایندگان مردم در شورای شهر تهران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می خواهیم که کار علمی خوبی بر روی این موضوع انجام داده تا بتوانند بدین وسیله منافع مردم ، کشور و جهان اسلام را تامین شود.

مسجد جامعی پیشنهاد داد:نام گذاری مکانی در تهران به نام آیلان کودک غرق شده کرد سوری

احمد مسجد جامعی در سخنان پیش از دستور جلسه با تسلیت به دلیل کشته شدن کودک کرد سوری گفت:کشته شدن این کودک که قربانی خشونت‌های فرقه‌ای نشان دهنده گونه‌ای از مظلومیت انسانیت و انسان در دوره معاصر است.

وی با بیان اینکه برای نشان دادن مظلومیت در سینما از کودکان استفاده می‌شود، اظهارداشت: اتفاقی که برای این کودک سه ساله و برادر 5 ساله اش رخ داد اتفاقی تلخ بود و ما در همراهی از این کودک مقابل ایدئولوژی های مذهبی خود ساخته می‌توانیم نقطه‌ای را در شهر به نام این کودک کرد کوبانی به نام آیلان نامگذاری کنیم.

انصاری : شورای شهر تهران در مقابل اتفاق رخ داده برای کودک کوبانی موضع گیری کند

غلامرضا انصاری ، عضو شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای این جلسه به اتفاق رخ داده برای کودک کرد سوری در سواحل ترکیه، بیان داشت: این اتفاقی تکان دهنده بود که در یک سمت آن اسلام منفعت جو و داعش جنایتکار و در طرف دیگر آن افرادی که شعار حقوق بشر را می‌دهند ولی کمترین ارزشی برای آن قائل نیستند قرار دارند.

وی خواستار شد تا شورای شهر تهران با موضع گیری در این خصوص بتواند پیام مظلومیت این کودک را به جهانیان منتقل کند.

احمد مسجد جامعی همچنین با اشاره به اینکه هفته دولت تمام شده اما ذکر نکته‌ای در خصوص وزرای شهید در دولت خالی از لطف نخواهد بود، اظهار داشت: وزرای از دولت در طول هشت سال دفاع مقدس به درجه شهادت نایل شدند از جمله شهید چمران و شهید تندگویان.

در جهت حفظ یاد و نام این عزیزان شهرداری تهران مبادرت به احیاء بناهای بر جامانده از این عزیزان از جمله حفظ و بازسازی منزل پدری شهید چمران کرده است. بر همین اساس جا درد در مورد خانه پدری شهید تندگویان هم چنین اقدامی صورت گیرد.

وی افزود : این منزل مدت زیادی است که رها شده و حتی بخشی از دیوار آن تخریب شده است این در حالی است که احیای این خانه نیاز به هزینه زیادی ندارد.

مسجد جامعی با اشاره به بازدید خود از خیابان و محله خانی آباد از محمد مهدی تندگویان عضو شورای اسلامی شهر تهران خواستار رسیدگی به مشکلات این محله شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه علاوه بر منزل شهید تندگویان منزل مرحوم تختی و نخستین موسسه مربوط به زنان در این محله و خیابان واقع شده است، تصریح کرد: در طول سالیان گذشته تعدادی از مشاغل مزاحم از این خیابان منتقل شده‌اند و در نتیجه رفت و آمدها به این مکان کم شده است که باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی در این مکان شده است که مستلزم برنامه ریزی در این خصوص است.

محمد مهدی تندگویان ، عضو شورای شهر تهران نیز در همین خصوص گفت: با توجه به واگذاری ملک برای چنین پروژه‌ای بنابراین احیای آن هزینه زیادی برای شهرداری ندارد.

وی با بیان اینکه کل زیربنای این ملک 200 متر است، اظهار داشت: وزارت نفت تعهد کرده است که تمام هزینه نگهداری این منزل را به صورت مادام العمر پرداخت کند و تنها مکث ایجاد شده به خاطر تامین اعتبارات بازسازی ملک است که با همکاری منطقه 12 شهرداری در حال پیگیری این موضوع هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به عدم وجود استحکام در این بنا اعلام کرد: تمامی اجزای این منزل جدا شده و کدگزاری شده است تا بتوان آن را احیاء کرد.

سالاری: سرنوشت رود دره فرحزاد و کن یک دغدغه عمومی است/ تندگویان پیشنهاد داد: ایجاد صندوق احیاء باغات کن

به گزارش فارس، محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران پیش از ارائه گزارش کمیسیون در خصوص مشکلات محلات کن و فرحزاد اظهار داشت: متاسفانه خروجی گزارش‌هایی که در صحن شورا ارائه می‌شود نامعلوم است.

وی از هیات رییسه جدید شورای شهر تهران خواست تا با توجه به نظرات موافق و مخالف و اصلاحی که در خلال گزارش‌های ارائه شده در صحن شورا اعلام می‌شود خروجی و جمع بندی این گزارش‌ها به کمیسیون های تخصصی ارجاع شود تا بهره برداری لازم از این گزارش‌ها صورت گیرد.

سالاری در ادامه با اشاره به پیگیری تکالیف موضعی که کمیسیون شهرسازی و معماری شورا بر عهده دارد اظهار داشت: یکی از چالش‌های موضعی که کمیسیون به آن ورود پیدا کرده است بحث رود دره فرحزاد و کن بوده که به یک دغدغه عمومی تبدیل شده است.

وی در خصوص رود دره فرحزاد خاطر نشان کرد: اعضای شورا چندین بازدید میدانی و جلساتی هم با معتمدین محل داشته‌اند که در نهایت به مجموعه‌ای از مشکلات از جمله: ضرورت بافت فرسوده در محل که به کمیسیون های رفع خطر ارجاع شده است و نیز تعیین تکلیف تجاری‌ها و نحوه اجرای کمیسیون ماده 100 بود که با همکاری بسیار خوب و اثر گذار معاونت شهرسازی شهرداری اقداماتی در این خصوص در محل در حال انجام است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در ادامه به فعالیت‌هایی که در خصوص کن صورت گرفته است اشاره کرد و افزود: در ارتباط با این محل نیز مصوبات خوبی را در شورای عالی معماری و شهرسازی و کمیسیون ماده 5 در خصوص تملک و تبدیل این محل به پارک عمومی و پهنه G داشته‌ایم که به تناسب آن مشاور در حال بررسی راه کارهای برای اجرای مصوبات قانونی است.

سالاری خاطر نشان کرد در ابتدا تملک باغات توسط شهرداری تهران مطرح بود که بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در فرایند مشارکتی بینابینی به عبارتی نصف تملک و نصف مشارکت نیز حدود 1500 تا 2000 میلیارد تومان اعبتار لازم دارد. با توجه به حجم بالای اعتبار مورد نیاز مشاور طرح در حال بررسی گزینه‌های دیگر است که ضمن حفظ باغات حق و حقوق مالکان نیز لحاظ شود.

دوستی تاکید کرد: برای سرنوشت کن با عجله تصمیم گیری نشود

در ادامه جلسه و پس از سخنان تخصصی مشاور طرح اسمعیل دوستی نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با طرح این سوال که آیا شهرداری تهران توان تملک و تبدیل این حجم از اراضی را به فضای سبز دارد؟ اظهار داشت: در طرح موضعی و موضوعی کن باید با واقعیت‌ها روبرو شوم و آنها را در محاسبات و طرح ریزی‌ها لحاظ کنیم. نمی‌توانیم بگوییم چند هکتار از اراضی قابلیت تبدیل به فضای سبز را دارد. به ساخت و سازهای نیمه کاره و دارای پروانه و نیز پروانه‌های صادر شده باید توجه کنیم.

دوستی در بخش دیگر اظهاراتش به اهمیت توجه به تکمیل پروژه رود دره فرحزاد و اسلام آباد در منطقه 2 اشاره کرد و افزود: جا دارد در مورد تصمیم انقلابی و بزرگ شورای سوم و شهردار شهر و نیز شهرداران سابق و فعلی مناطق درگیر در این طرحها تقدیر و تشکر شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر هم و غم مدیریت شهری تکمیل این پروژه‌ها تا پایان برنامه 5ساله دوم شهر باشد کاری توام با باقیات صالحات خواهد بود.

دوستی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم برای سرنوشت کن با عجله تصمیم گیری نشود.

تندگویان پیشنهاد داد: ایجاد صندوق احیاء باغات کن

محمد مهدی تندگویان عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز پیشنهاد ایجاد صندوق احیاء باغات کن را مطرح کرد و افزود: برای احیاء باغات کن علاوه بر ایجاد صندوق تامین اعتبارات باید به سمت استفاده از ایده های نو و مشارکت بخش خصوصی جهت بهره برداری از باغات کن گام برداریم.

وی افزود: تصاحب باغات کن با اعتبارات شهرداری غیر ممکن و غیر اصولی است. در صورتی که با ایجاد صندوق احیاء باغات هم از توان مالی بخش خصوصی می‌توانیم استفاده کنیم و هم مشارکت بانکها را با بهره برداری بلند مدت جلب خواهیم کرد.

محسن پیر هادی عضو هیات ریسه شورا نیز بر لزوم توجه به حقوق مالکانه ریز املاک ریز دانه‌ای که خارج از بافت باغات و فضای سبز در محله کن وجود دارد تاکید کرد و افزود: مردم این املاک تعلقات خاطری به املاکشان دارد بنابراین جا دارد تا شهرداری تهران خارج از اجرای طرحهای مادی در محله کن بر تعلقات مردم توجه ویژه داشته باشد.

وی همچنین از مشاور طرح خواست تا در فرصت‌هایی که در محله پیش بینی می‌کند اولویت مالکین را در نظر داشته باشد.

پیرهادی در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت: تصمیم گیری پلاک به پلاک املاک و باغات در این محل بسیار تاثیر گذارتر از اجرای یک طرح کلی خواهد بود.

محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورا نیز با اشاره به ساخت و سازهایی که در اطراف و ارتفاعات شمالی و غربی دره فرحزار صورت می‌گیرد، افزود: شهرداری تهران باید تکلیف این محله را هرچه سریعتر روشن کند چرا که ساخت وساز های پنهانی در حال انجام است به تعویق افتادن اجرای طرح‌های مصوب در این نطقه عواقب جبران ناپذیری را رقم خواهد زد.

حافظی مطرح کرد: اعلام خطوط قرمز محلات کن و فرحزاد

رحمت اله حافظی رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری نیز بر خط قرمز هایی که کمیسیون برای این مناطق کشیده است اشاره کرد و افزود: کمیسیون تاکید دارد که در خصوص فرحزاد و کن کلیه مصوبات شورای شهر و شورای عالی معماری و شهرسازی رعایت شود.

هرگونه مجوز برای تغییر کاربری و تفکیک اراضی خارج از دستورات شورایعالی معماری و شهرسازی غیر قانونی است و نیز احداث هر گونه معبر راه و ساختمان ممنوع است.

محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورا نیز افزود: قرار بر این بود که باغات و سایر پهنه‌های G با توجه به ضوابط تعریف شده در این باغات ساخته شود.

وی با طرح این سوال که آیا بعد از فرمایشات رهبری اولویت با محیط زیست نیست؟ افزود: اگر یک خیابان و معبری در کن از سوی شهرداری و یا هر پروژه مشارکتی دیگری ساخته شود این باغات از بین خواهد رفت.

حقانی با اشاره به پروژه‌های بزرگی که در سطح شهر با تملک اراضی مردم ساخته شده است اشاره کرد و افزود: هنوز در برخی پروژه‌ها برای بارگذاری و احقاق حق مالکین با مشکل مواجه هستیم.

علی رضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با اشاره به سیل کن و ضرورت لایروبی مسیر رودخانه اظهار داشت: شهرداری منطقه 22 در حال اجرای لایروبی بخشی از رودخانه کن است و کار با سرعت خوبی در حال انجام است با توجه به نزدیک شدن به فصل بارندگی ضرورت دارد که اعتبارات لایروبی مسیر که باید توسط شهرداری تامین شود اختصاص پیدا کند.

تصویب یک فوریت لایحه مجوز تامین اعتبار احداث و تجهیز بوستان جنگلی یاس / شهردار تهران: تکمیل و تجهیز بوستان یاس تا دوسال آینده

به گزارش فارس،علی رضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان بررسی یک فوریت لایحه " مجوز تامین اعتبار احداث و تجهیز بوستان جنگلی یاس" اظهار داشت: شهرداری تهران بنا به دستور مقام معظم رهبری در اسفند سال گذشته بوستان جنگلی یاس را تحویل گرفت و از آنجاییکه بودجه سال 94 تدوین شده بود و فرصت تامین اعتبار مورد نیاز برای تجهیز این مکان امکان پذیر نبود بنا بر توصیه کمیسیون مقرر شد شهرداری تهران در سال 94 اعتبارات هزینه شده را در یک لایحه اصلاحیه بودجه و یا متمم بودجه به شورا ارائه دهد. یک فوریت مذکور نیز در جهت همین تصمیم است.

الهه راستگو عضو شورای اسلامی شهر تهران به عنوان مخالف یک فوریت اظهار داشت: درست است که این هزینه کردها برای این بوستان بوده است اما در لایحه مذکور ردیف‌های برداشت این اعتبارات و حتی میزان آن مشخص نیست بهتر است شهرداری جدول هزینه کرد، بودجه‌های مد نظر و طرح توجیهی را مشخص کند از سوی دیگر ردیف قابل برداشت برای تامین اعتبارات نامشخص است.

رحمت اله حافظی رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا نیز در این خصوص اظهار داشت: در مکاتبه رسمی شهرداری به کلمه "بوستان یاس" اشاره شده است این در حالی است که برای نام گذاری این بوستان شورای شهر تصمیم بگیرد بنابراین نام گذاری بوستان مصوبه شورا ندارد.

دغدغه دیگری که باید به آن توجه شود نا مشخص بودن ردیف برداشت اعتبارات و هزینه کرد آنهاست این در حالی است که یکبار از این روش گزیده شده‌ایم. آن هم در حالی بود که مصوبه شورا تاکید بر هزینه کرد برای مترو داشت اما در محل دیگری هزینه شد.

حافظی همچنین تاکید کرد: چگونگی مالکیت این زمین باید مشخص شود اگر به شرط تملیک است هزینه کرد ها توجیه پذیر است در غیر این صورت چه ضرورتی دارد که در این محل این همه هزینه شود.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران که در جلسه حضور داشت با تاکید بر اینکه تحویل و حضور شهرداری دراین محل جز پروژه‌های غیر قابل پیش بینی بوده است، اظهار داشت: سوابق کار روشن است و نشان می‌دهد که اگر شهرداری در همان ساعات و روزهای اولیه پس از دستور مقام معظم رهبری اقدامی انجام نمی‌داد الان یک متر از این بوستان در اختیار شهرداری و در نهایت بهره برداران اصلی آن که مردم هستند نبود.

وی خاطر نشان کرد تمام تعهدات مالی و احداثات در این بوستان که توسط مالکین قبلی انجام شده بود مشخص است و شهرداری تهران در قبال آنها تعهداتی دارد.

شهردار تهران در خصوص سرنوشت مالکیت این بوستان نیز اطمینان خاطر داد که تمام اسناد مالکیت به شهرداری تهران داده خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد تمامی هزینه کرد ها و اعتبارات مورد نیاز در قالب این لایحه به شورا ارائه خواهد شد.

قالیباف در ادامه افزود: آسیب پذیری این محل به شدت بالاست بنابراین تکمیل و تجهیز آن جز اولویت‌های شهرداری در سالهای پیش رو خواهد بود.

در نهایت اعضا شورا یک فوریت لایحه مذکور را به تصویب رساندند.

رئیس شورای شهر تهران : پیگیر چگونگی حل مشکل تعاونی‌های حریم شهر تهران هستیم / شهردار : لزوم تشکیل کمیسیون دائمی از دولت و شهرداری برای حل مشکل تعاونی های حریم شهر تهران

به گزارش فارس، بررسی مشکلات مربوط به تعاونی‌های واقع در حریم شهر تهران موضوعی بود خارج از دستور امروز شورا و با توضیح مرتضی طلائی وارد دستور جلسه شورای اسلامی شهر تهران شد و اعضای شورای شهر و شهردار تهران به بیان دیدگاه‌های خود در این خصوص پرداختند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشکلات مربوط به منطقه تلو اظهار داشت: پیش از این موضوعات مرتبط با کن در دستور کار قرار گرفت که با طرح مشارکتی تهیه شده این موضوع در حال حل و فصل است.

وی با اشاره به تعاونی‌های واقع در حریم شهر تهران که مشکلات متشابهی را دارند، اظهار داشت: این مشکلات قابل حل است که می‌توان با تدبیر مدیریت شهری و حمایت شورای شهر از شهردار و ورود سایر دستگاههای ذیربط حل شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مکان تعاونی‌های دارای مشکل بیان داشت: دلیل وقوع مشکلات این است که این تعاونی‌ها در خارج از محدوده شهر تهران هستند؛ بنابراین نمی‌توان به آنها در داخل شهر تهران زمینی به عنوان معوض ارائه کرد.

وی با تاکید بر اینکه زمین در اختیار دولت است از پیگیری مشکلات این تعاونی‌ها از سالها پیش و پس از فرمایشات مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: آخرین تصمیم گرفته شده در دستگاههای ذیربط این است که در نقاطی به غیر از شهر تهران زمینی به عنوان معوض به این تعاونیها داده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه این موضوع را در دولت پیگیری خواهد کرد، اظهارداشت: اگر مردم اطمینان داشته باشند که زمینی به ازای وضعیت کنونی به آنها داده می‌شود آنها می‌پذیرند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص گفت: با توجه به اینکه اعضای شورای شهر نماینده مردم هستند و در عین حال با سایر دستگاهها تعامل دارند باید این موضوع را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه اگر 5 سال پیش این موضوع حل می‌شد اعضای این تعاونیها امروز دچار مشکل نبودند، پیشنهاد داد: این موضوع در نخستین جلسه شورای شهر در دستور جلسه قرار بگیرد.

محمد باقر قالیباف ، شهردار تهران در تشریح این موضوع گفت: این مشکلات در نقاطی همچون سرخه حصار ، تلو ، دارآباد ، منطقه 2 ، حصارک و منطقه 5 و بخشی در منطقه 21 وجود دارد.

وی با اعلام اینکه جمعیت متاثر از این بحث در حدود 12 هزار نفر هستند، گفت : ترکیب پیچیده ای در این تعاونیها وجود دارد به نحوی که بخشی از اعضای تعاونیها افرادی هستند که به لحاظ مالی بسیار ضعیف بوده و تنها دارایی آنها همین عضویت است و بخش دیگر افرادی هستند که این امتیاز ها را خریداری کرده و توانمندی مالی بالایی دارند.

شهردار تهران با بیان اینکه سه وزارتخانه درگیر در این موضوع وزارت خانه‌های اماده به کاری هستند، گفت: وزارت کشور ، وزارت راه و شهرسازی و وزرات جهاد کشاورزی هرسه وزارت خانه‌هایی هستند که آمادگی همکاری در این خصوص را دارند و شورا و شهرداری نیز باید به صورت مداوم این موضوع را پیگیری کنند .

قالیباف با ارائه پیشنهادی در خصوص تشکیل کمیسیون دائمی برای حل این مشکل بیان داشت: اهمیت حل این مشکل کمتر از اهمیت حل مشکلات مربوط به بافت فرسوده نیست و اگر مدیریت شهری و این وزارت خانه ها در کنار هم قرار گیرند می‌توان این مشکل را حل کرد.

وی تاکید کرد: اعضای این تعاونیها باید حمایت شوند در حالی که الزاماً نباید این زمینها در شهر تهران در نظر گرفته شود.

آباد تأکید کرد:احقاق حقِ تحصیل برای کودکان مهاجر در کشور

معصومه آباد در جریان جلسه با بیان اینکه سال‌هاست که کارگران افغان برای امرار معاش در سرزمین امن و مهاجرپذیر همسایه، دستان خود را با خاک پینه می‌بندند، اظهار کرد: این در حالی است که دست کودکانشان در مواجهه با دست‌اندازهای آموزشی همچنان از تحصیل کوتاه مانده است و گویی هرچه بیشتر تلاش می‌کنند نا امید تر می‌شوند.

وی با اشاره به پیام انسان دوستانه مقام معظم رهبری برای الزام ثبت نام همه دانش آموزان افغان، تصریح کرد: با انتشار این پیام درِ مدارس به روی کودکان باز مانده از تحصیل، فارغ از آنکه قانونی یا غیرقانونی در این کشور زندگی می‌کنند، گشوده شد.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با اظهار تاسف از اینکه عده‌ای ضمن تفسیر به رای، فرمایش صریح مقام معظم رهبری را تنها به تسهیلات مربوط به عدم نیاز به برگه هویتی محدود کردند، اذعان داشت: آنها انگشت خود را این بار به سوی دریافت شهریه‌های بالا و تعیین محدودیت زمانی 5 روزه‌ای برای ثبت نام نشانه گرفتند. غافل از آنکه اکنون زمان احقاق حقِ همین کودکان مشتاقی است که با چشمانی پر امید به انتظار زنگ مدرسه نشسته‌اند.

آباد با تاکید بر گزارش وزارت امور خارجه، که قریب به یک و نیم میلیون پناهنده غیر رسمی افغانستانی در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: تنها 340 هزار نفر از یک و نیم میلیون پناهنده غیر رسمی افغان مشغول به تحصیلند و جمعیت قابل توجهی نیز به واسطه عدم اجرای صحیح سیاست های اجرایی از تحصیل محروم مانده اند.

وی ادامه داد: این درحالی است که عموما مهاجران افغان شیعه ای هستند که ایران را محل امن خود برای زندگی انتخاب کرده اند. به ویژه آنکه ما به عنوان یکی از اعضای متعهد در کنوانسیون حقوق کودک، ملزم هستیم تا حقوق آنان را همچون فرزندان خود‌ به‌ رسمیت‌ شناخته و می بایست اقدامات لازم را برای‌ دستیابی‌ به‌ این‌ مهم با ایجاد فرصت های‌ برابر نظیر اجباری و رایگان‌ کردن‌ تحصیل‌ ابتدائی‌ برای‌ تمامی اقشار جامعه با هر ملیت، قومیت و مذهبی بکار گیریم.

به گفته رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران، بی سوادی با ارتکاب جرم رابطه مستقیم دارد، بطوری که سال گذشته به گزارش سازمان نهضت سوادآموزی کشور80 درصد جرایم استان تهران توسط افراد زیر 30 سالی انجام گرفته که 60 درصد آنها بی سواد بوده‌اند. همین امر گواه از اهمیت بارز سوادآموزی به عنوان اهرمی بازدارنده از ارتکاب به جرم و جنایت است. طبیعتا ورود کودکان افغانی نیز به مدرسه که بیشتر در حومه شهر و نقاط آسیب پذیر زندگی می کنند، به نوبه خود می تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از ورود آنها به ورطه مخاطرات اجتماعی داشته باشد.

آباد افزود: تا کنون وزارت  آموزش و پرورش مشکل اصلی را محدودیت های بودجه ای و قانونی بر شمرده است در حالی که می توان بخشی از هزینه های تحصیل آنها را از محل درآمد مربوط به عوارض اتباع خارجی تامین کرد. همانطور که در شورای سوم نیز مصوبه ارزشمندی برای الزام کارگران شهرداری به سوادآموزی تصویب و خود شهرداری هزینه های مربوط به تحصیل آنها را متقبل شد.

وی در پایان بیان کرد: زمان به سرعت پیش می رود و درنگ در اتخاذ تصمیمات اجرایی، امکان ثبت نام دانش آموزان افغان را برای سال تحصیلی پیش رو کمتر می کند. تنها می ماند یک امید خالصانه در نگاه منتظر کودکان افغان که شاید دستی بتواند زنگ مدرسه را در روز اول مهرماه برایشان به صدا درآورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.