مشاور فرهنگی بانک مهر اقتصاد خراسان رضوی با اظهار تأسف از اینکه به عملیاتی‌شدن قوانین بانکداری اسلامی در بانک‌ها کمتر توجه شده است حال آن که همه ما مسئول هستیم، گفت: در این راستا باید نهادهای فرهنگی مردم را با مسائل شرعی در امور بانکی آشنا کنند.

توجه به عملیاتی‌شدن قوانین بانکداری اسلامی/ مردم با مسائل شرعی اقتصاد آشنا شوند

حجت‌الاسلام سید محمدرضا ثبوتی، مشاور فرهنگی بانک مهر اقتصاد خراسان رضوی در گفت‌وگو با  ایکنا با اشاره به آموزه‌های اسلام در خصوص محکوم‌بودن ربا، گفت: در آیات قرآن نسبت به ربا و توبیخ آن در هفت مورد پرداخته شده است.

ربا، عامل انحطاط جامعه

وی با اشاره به آیه 60 سوره نسا که خداوند متعال می‌فرماید: «أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذینَ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ یُریدُونَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إِلَی الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ وَ یُریدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُضِلَّهُمْ ضَلالاً بَعیداً، آیا ندیده‏‌اى کسانى را که مى‏‌پندارند به آنچه به سوى تو نازل شده و [به] آنچه پیش از تو نازل گردیده ایمان آورده‏‌اند [با این همه] مى‏‌خواهند داورى میان خود را به سوى طاغوت ببرند با آنکه قطعا فرمان یافته‏‌اند که بدان کفر ورزند و[لى] شیطان مى‏‌خواهد آنان را به گمراهى دورى دراندازد»، گفت: در این آیه ربا از عوامل انحطاطا جامعه معرفی می‌شود.

مشاور فرهنگی بانک مهر اقتصاد خراسان رضوی با بیان اینکه امام صادق(ع) نیز هلاکت یک قوم را با ظاهرشدن ربا می‌دانند، به آیه 276 سوره بقره که خداوند متعال می‌فرماید: «یَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَیُرْبِی الصَّدَقَاتِ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ کُلَّ کَفَّارٍ أَثِیمٍ، خدا از (برکت‏) ربا مى‏‌کاهد، و بر صدقات مى‌‏افزاید، و خداوند هیچ ناسپاس گناهکارى را دوست نمى‌‏دارد»، اشاره کرد و ادامه داد: اگر پولی به ربا برود، خدا آنرا از بین می‌برد.

اصلاح روش بانکداری/ بیع حلال و ربا حرام است

وی با بیان اینکه در معاملات از نظر دین مبین اسلام بیع، حلال و ربا، حرام عنوان شده است، اضافه کرد: باید روش بانکداری و قوانین مربوطه اصلاح شود از این رو قوانین بانکداری اسلامی و عقود اسلامی پیشنهاد شده و در دسترس متدینان قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام ثبوتی با اظهار تأسف از اینکه به عملیاتی‌شدن قوانین بانکداری اسلامی در بانک‌ها کمتر توجه شده است حال آن که همه ما مسئولیم، تأکید کرد: همان‌طور که مسئولان بانک‌ها در عملیاتی‌شدن قوانین بانکداری اسلامی مسئولند، مشتریان هم مسئولیت دارند و باید مورد بازخواست قرار گیرند زیرا هر تسهیلات به مشتری یک بیع است و هر دو طرف باید نیت عقد قرارداد کنند اگرچه گاها مشتری بدون در نظر گرفتن قوانین بانکداری اسلامی تقاضای تسهیلات می‌کند.

نهادهای فرهنگی مردم را با مسائل شرعی در امور بانکی آشنا کنند

وی در ادامه با بیان اینکه در شرایط امروز با توجه به اهمیت و لزوم  فعالیت بانک‌ها مردم باید نسبت به امور بانکی و  بحث شرعی‌بودن اقدامات آن‌ها و ارائه تسهیلات آموزش ببینند، بر اینکه مسائل مالی و اقتصادی از ضروریات زندگی است تأکید کرد و گفت: امروز کمتر کسی را می‌توان سراغ گرفت که با بانک‌ها ارتباط نداشته باشد، از این رو نهادهای فرهنگی و حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیون باید در راستای توجیه مردم در خصوص  مسائل شرعی در امور بانکی دقت و همکاری لازم را داشته باشند.

مشاور فرهنگی بانک مهر اقتصاد خراسان رضوی با تأکید بر اینکه بانک‌ها در رونق اقتصادی کشور نقش به بسزایی را ایفا می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر 300 میلیون حساب بانکی به نام مردم کشورمان ثبت شده و به طور متوسط هر ایرانی چهار حساب بانکی دارد.

وی با بیان اینکه چه دریافت تسهیلات و چه دریافت پول از عابر بانک‌ها و وصول چک و ... به نام تراکنش بانکی است، افزود: بانک‌های کشور هر روز 10 میلیون تراکنش انجام می‌دهند که هریک از این تراکنش‌ها با مسائل فقهی و شرعی روبروست.

بانک سالم به منزله قلب سالم است

حجت‌الاسلام ثبوتی عنوان کرد: یک بانک سالم به عنوان یک قلب سالم است و همان‌طور که قلب در بدن عناصر تغذیه‌ای را جذب می‌کند و به وسیله رگ‌ها آن‌ها را به تمام بدن تزریق می‌کند، بانک نیز همین کار را با سرمایه‌های مردم انجام می‌دهد به طوری که بانک سالم سرمایه سالم را جذب و در جای خودش با استفاده از عقود شرعی در اختیار تجار قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه تاریخچه بانکداری اسلامی به 60 سال پیش در ایران باز می‌گردد، گفت: به برکت خون شهدا و به رهبری امام خمینی(ره) و توصیه‌های معمار انقلاب در سال 62 قوانین بانکداری اسلامی تصویب و به محضر علما رسید و ابلاغ  شد.

مشاور فرهنگی بانک مهر اقتصاد خراسان رضوی افزود: در قانون عملیات بانکداری بدون ربا لحاظ شده اما برخی دچار سوء برداشت می‌شوند حال آن که در تعریف بانک بدون ربا این‌گونه تعریف شده است که مؤسسه انتفاعی با استفاده از سرمایه سپرده‌گذاران اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و از محل سودهای حاصله پس از کسر مخارج موجود سهم سود سپرده‌گزاران را پرداخت می‌کند.

وی ابراز کرد: در این میان شاهدیم افرادی که درخواست تسهیلات می‌کنند، توقع تسهیلاتی با سود کم دارند اما وقتی مبلغی را برای سرمایه‌گذاری نزد بانک قرار می‌دهند، توقع سود کلان دارند که امکان ارائه تسهیلات با سود کم و ارائه سودهای بالا به سپرده‌گذاری افراد میسر نیست.

بانک حلقه مفقوده بین سرمایه‌گزاران و افراد دریافت کننده تسهیلات است

حجت‌الاسلام ثبوتی با تأکید بر اینکه سرمایه 90 درصد بانک‌ها از سرمایه مشتریان و مردم متدینی است که در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهند و توقع دریافت سود شرعی دارند، گفت: بانک حلقه مفقوده بین سرمایه‌گزاران و افراد دریافت‌کننده تسهیلات است اما در این بین نقش‌های اقتصادی بسیاری برای بانک می‌توان در نظر گرفت که رونق مبادلات، کاهش هزینه دادوستد، اجرای بهینه سیاست پولی، افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش تولید و کنترل تورم از آن جمله است.

وی با بیان اینکه تولد بانک در غرب بوده و مصوبات و عملیات بانکی آن‌ها مغایر با اصول اسلامی است، گفت: بعد از انقلاب یا باید بانک‌ها را تعطیل می‌کردیم یا قوانین اصلاح می‌شد که دومین راه حل عاقلانه‌تر بود و ما در کشور این کار را انجام دادیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.