۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
کد خبر: 309126

تشدید علائم یک بیماری مغزی نادر موجب شد تا مرد ۳۹ ساله در طول یک شب ۱۰۰ مرتبه دچار علائم سکته مغزی و بروز سکته‌های مغزی خفیف شود.

مردی که ۱۰۰ بار سکته مغزی کرد! + عکس

به گزارش باشگاه خبرنگاران، یک مرد 39 ساله اهل کشور انگلستان به نام «Andrew pattinson» یک شب ناگهان در اثر درد از خواب بیدار شد و متوجه شد که قادر به حرکت دادن اعضای بدن خود از جمله دست و پاهای خود نیست.

پزشکان پس از انتقال او به بیمارستان و انجام اسکن مغزی و آزمایشات تشخیصی خون دریافتند او دچار بیش از 100 سکته مغزی خفیف در طول یک شب به هنگام خواب شده است.

بررسی ها نشان می دهد بیماری وی نوعی بیماری ژنتیکی بسیار نادر به نام سندروم «moyamya» است که سبب محدودیت رسیدن خون به مغز می شود.

این بیماری در اصل یک اختلال نادر مؤثر بر عروق خونی در ساقه مغز است که سبب تنگی عروق خون و در نتیجه کاهش جریان خون دریافتی به مغز می شود.

این وضعیت می تواند منجر به یک سکته مغزی کوتاه شود که به عنوان حمله اسیکمی گذرا (Tia) نیز نامیده می شود.

شدت و تعداد سکته مغزی این مرد به حدی بود که پزشکان برای رفع فشار وارده بر جمجمه و آزادسازی عروق خونی مجبور به انجام یک عمل جراحی مغزی وسیع بر روی او شدند و از رگ پای او برای ساخت یک مسیر کمکی جهت انتقال خون به مغز استفاده کردند.

پزشکان همچنین دریافتند که مغز این مرد طی ماه های گذشته به دلیل تنگی عروق خونی دچار افت شدید دریافت انرژی بوده است و حتی امکان داشت در اثر این بیماری جان مرد از دست برود.

مدت زمان انجام عمل جراحی برای رفع آثار تنگی عروق مغزی حدود 10 ساعت به طول انجامیده است.

پس از انجام عمل جراحی و شرکت در جلسات فشرده گفتار درمانی و فیزیوتراپی، این مرد مجدداً توانایی صحبت کردن و راه رفتن را بدست آورده است.

استفاده از رگ پا برای افزایش رساندن خون به مغز این فرد صورت گرفته است. در اثر این بیماری، شریان اصلی خون رسانی به مغز، مشهور به شریان کاروئید، دچار تنگی، خشکی و از دست دادن قابلیت خود شده بود.

در صورت درمان نشدن، افراد مبتلا به این عارضه دچار زوال مغز یا تکرار مجدد سکته مغزی و حتی مرگ در اثر این بیماری خواهند شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.