۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
کد خبر: 309200

قدس آنلاین: اکنون که همو دیالیز را شروع کرده اید، زندگی تان تغییرات زیادی کرده است. پزشک تان به احتمال زیاد به شما اطلاع داده است که باید در رژیم غذایی تان تغییر بدهید. مراجعه به متخصص تغذیه ویژه بیماران دیالیزی می تواند در طراحی برنامه غذایی تازه به شما کمک کند.

تغذیه مناسب برای بیماران  دیالیزی

چرا به رژیم غذایی ویژه نیاز دارم؟

به گزارش گروه بهداشت و سلامت قدس آنلاین، به دلیل این که کلیه های شما به خوبی قادر به تخلیه سموم و مایعات از بدن نیستند، شما ناگزیر هستید از رژیم غذایی ویژه ای که نوشیدن مایعات و مواد غذایی حاوی نمک را به شدت کاهش دهید. با اجرای توصیه های زیر احساس خوبی به شما دست خواهد داد:

- مصرف کلیه مواد غذایی که در برنامه غذایی گنجانده شده است.

- شروع دیالیز درمانی بر اساس تجویز پزشک

- مصرف داروهایی که پزشک تان تجویز کرده است.

تغدیه مناسب - تامین مقادیر کافی کالری، پروتئین، مایعات، ویتامین ها و مواد معدنی در طول روز - نقش اساسی در حفظ تندرستی بدن تان ایفاء می کند. متخصص تغذیه به شما کمک خواهد کرد تا رژیم غذایی تان را به گونه ای طراحی کنید که تعادل خوبی در بدن تان ایجاد شود.

چگونه مطمئن شوم از رژیم غذایی سالمی پیروی می کنم؟

دیالیزی ها نیازهای ویژه ای دارند. پیروی کردن از رژیم غذایی سالم به حفظ تندرستی و کاهش احتمال بروز بیماری ها کمک خواهد کرد. متخصص تغذیه با شما درباره پیروی کردن از رژیم غذایی سالم گفت و گو خواهد کرد. برخی از سوالاتی که ممکن است بپرسید عبارتند از:

- متوجه تغییری در نوع یا حجم غذای روزانه ای که می خورید شده اید؟

- پس از پیروی کردن از رژیم غذایی روزانه یا مصرف غذای عادی دچار مشکل شده اید؟

- بدون این که تلاش کنید وزن تان کاهش یافته است؟

- متوجه تغییری در میزان انرژی یا توانایی مراقبت از خود شده اید؟

متخصص تغدیه یا پرستار تان ممکن است متوجه تجمیع چربی ها در چهره، دست ها، آرنج ها، شانه ها و پاهای تان شوند. گروه پزشکی دیالیزتان تغییرات میزان پروتئین - آلابومین - خون تان را زیر نظر دارند. هر گونه تغییر در میزان پروتیئن خون می تواند به معنای از دست رفتن پروتئین باشد. 

آزمایش های خون ویژه که ماهانه انجام می شوند، Kt/V نام دارند. این آزمایش ها به پزشک تان کمک خواهد کرد تا تعداد دفعات دیالیز کردن - تعداد دفعات مناسب دیالیز در حفظ تندرستی افراد نقش اساسی ایفاء می کند. - را مشخص کند. هر گونه تغییر در چربی و حجم عضلات و آزمایش های خون نشان دهنده تعداد ناکافی دفعات دیالیز است.

در طول انجام دادن آزمایش های خون ویژه، هر گونه تغییر در میزان پروتیئن ( آلابومین ) خون و اشتهاء را نمایان شده و متخصص تغذیه بر اساس آن رژیم غذایی مناسب را تعیین می کند.

افزایش کلسترول خون

تغییر رژیم غذایی ممکن است به کاهش میزان کلسترون خون کمک کند. گفت و گو با متخصص تغذیه درباره مصرف مواد غذایی و چربی های حیوانی مفید است. همچنین، پزشک تان با تجویز داروهای خاص می تواند میزان کلسترول خون تان را کاهش دهد.

دیابت

در برخی از موارد، ممکن است ناگزیر شوید به عنوان بیمار کلیوی در رژیم غذایی تان تغییراتی بدهید. به عنوان مثال، باید مصرف برخی از مواد غذایی را محدود کنید. با مشورت متخصص تغذیه می توانید از رژیم غذایی تازه پیروی کنید.   

نکته های مفید

پیروی کردن از توصیه های زیر ممکن است سودمند باشد:

- مواد غذایی تازه و یخ زده نباید حاوی نمک باشند. مواد غذایی پیش از مصرف باید عاری از آب شوند.  

- میزان پتاسیم کمپوت های میوه کمتر از میوه های تازه است.

- خامه های پاستوریزه نشده فسفات اندکی دارند و جایگزین مناسبی برای شیر هستند.

- پیش از خرید و مصرف مواد غذایی، مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید.

- ادویه ها و گیاهان معطر جایگزین مناسبی برای نمک هستند و طعم مواد غذایی را بهبود می بخشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.