قدی آنلاین: معاون اعتبارات و تجهیز منابع بانک مهر اقتصاد در جمع خبرنگاران، حاکمیت اقتصاد پولی بر سیستم بانکداری اسلامی کشور را یک معضل دانست و بر ضرورت حمایت از کالای ملی تاکید کرد.

حاکمیت اقتصاد پولی بر سیستم بانکی یک معضل است

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا نجف پور در نشست خبری معاون اعتبارات و تجهیز منابع که در شبعه خراسان رضوی بانک مهر اقتصاد برگزار شد، اظهار کرد: قانون علنی بانکداری بدون ربا در شهریور سال ۶۲ تصویب شد که بر این اساس نقش بانکدراری اسلامی در کشور به روشنی مشخص شد و ساز و کاری معین برای تجهیز منابع اعلام شد.

وی پیرامون سهم بانک مهر اقتصاد در بازار بیان کرد: این بانک برای ارائه خدمت به بسیجیان و اقشار کم درآمد جامعه تاسیس شده و امروزه این بانک دارای سهمی به ارزش۴۵۰ هزار میلیارد ریال در بازار  است که در رنکینگ شبکه بانکی توانسته جایگاه ششم را به خود اختصاص دهد.

معاون اعتبارات و تجهیز منابع بانک مهر اقتصاد ادامه داد: در حال حاضر جمعیتی به میزان ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دارای حساب بانکی در بانک مهر اقتصاد هستند و تا کنون ۷۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بیش از ۱۰ میلیون نفر پرداخت شده است.

نجف پور یکی از مشکلات اقتصادی کشور را حاکمیت اقتصاد پولی بر بانک ها دانست و تاکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی کشور، حاکمیت اقتصاد پولی بر بانک ها است و در حال حاضر ۷۵ درصد از اقتصاد کشور ما را پول تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: این اقتصاد پول محور می تواند ضرباتی را به نظام بانکی کشور وارد کند و بر اساس قواعد و سیاست های بانکی برای حمایت از برنامه های ۵ ساله توسعه کشور نیاز به توزیع اعتبارات برای افزایش رفاه و عدالت اجتماعی داریم که عملکرد ما در این راستا قابل قبول بوده اما هنوز با مطلوب ما فاصله زیادی دارد.

معاون اعتبارات و تجهیز منابع بانک مهر اقتصاد یکی از تفاوت های ادبیات بانکی ایران با نظام بانکی غرب را در نوع پرداختی دانست و خاطر نشان کرد: پرداختی های نظام بانکی غرب بر اساس نظام قرض است، درحالیکه نظام قرض در بانکداری اسلامی مورد نکوهش قرار گرفته و از نظر شرعی حرام اعلام شده است.

نجف پور، عدم نظارت بر سود و معاملات بانک های غربی را از دیگر معضلات سیستم بانکداری آنان دانست و یادآور شد: در سیستم بانکداری غرب هیچ نظارتی بر سود و معاملات اعمال نمی شود که آسیب های اقتصاد مغرب زمین ناشی از عدم نظارتهای یاد شده است.

وی سیستم بانکداری را دارای نقشی محوری در تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: سیستم بانکداری اسلامی دارای نقشی محوری در تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی است و این سیستم ها باید به گونه ای اعمال شود تا جریانات ورودی و خروجی نقدینگی منفعت مطلوبی برای مردم و بانک ها داشته باشد.

معاون اعتبارات و تجهیز منابع بانک مهر اقتصاد پیرامون اختصاص سهم تولید از منابع این بانک تصریح کرد: ۵۶ درصد از ۷۷۰ هزار میلیارد ریال منبع مالی بانک مهر اقتصاد، صرف تولید ملی می شود که صنعت خودروسازی، انرژی و پتروشیمی و تولید کالای خانگی را در بر می گیرد.

نجف پور ادامه داد: در حال حاضر سالانه ۸۰۰ هزار فقره تسهیلات برای حمایت از تولید کالای ملی توسط بانک مهر اقتصاد به متقاضیان داده شده است.

وی در خصوص کارت اعتباری کالای ایرانی بیان کرد: بانک مهر اقتصاد ، کارت اعتباری کالای ایرانی را با نرخ ۱۶ درصد به مردم اعطا می کند تا مردم بتوانند از ۸۰۰ فروشگاه معتمد، کالای ایرانی خریداری کنند.

معاون اعتبارات و تجهیز منابع در زمینه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه افزود: بر اساس قوانین باید ۹۰ درصد منابع سیستم بانکی به امر قرض الحسنه اختصاص پیدا کند که این میزان در بانک مهر اقتصاد، ۱۰۰ درصد از منابع بوده و تا کنون توانسته ایم ۶ هزار میلیارد تومان وام به صورت قرض الحسنه پرداخت کنیم.

نجف پور در زمینه پیوستن بانک مهر اقتصاد به شبکه شتاب یادآور شد: برای پیوستن این بانک به شبکه شتاب باید ۵۱ درصد از سهام بانک به مردم واگذار شود که هنوز ۱۸ درصد از این مقدار تحقق نیافته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.