۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 309838

وزیر امور خارجه چین در کنفرانس خبری مشترک با آقای ظریف همتای ایرانی خود در پکن از باز طراحی رآکتور آب سنگین اراک خبر داد.

چین:رآکتور آب سنگین اراک را بازطراحی می کنیم

 وانگ یی در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران همچنین از حمایت کشورش در راستای اجرای توافق جامع هسته ای و گسترش همکاری های پکن - تهران در زمینه های انرژی، طراحی و بازسازی کمربند جاده ابریشم و همکاری های اقتصادی خبر داد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار اعزامی صدا و سیما درباره نقش چین در اجرایی شدن برنامه توافق جامع هسته ای ایران  و گروه 1+5 گفت: چین برای منع گسترش سلاح های هسته ای و ایجاد صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه، در روزهای آینده برای اجرای توافق هسته ای رایزنی های گسترده ای را با کشورهای 1+5 خواهد داشت.

وزیر امور خارجه چین افزود: همه طرف ها باید به تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند و ما هم روی اصول برابر و مساوی اصرار داریم زیرا در صورت تحقق این مهم، همه نگرانی ها برطرف خواهد شد.

وانگ یی گفت: چین در جریان مذاکرات هسته ای نقش سازنده ای را ایفا کرده است.

مخالفان برجام در امریکا و منطقه به نظر جامعه بین الملل احترام بگذارند

وزیر امور خارجه کشورمان هم با اشاره به روابط بسیار عمیق و گسترده  ایران و چین در حوزه های مختلف از مشارکت چین در حوزه بازطراحی آب سنگین اراک استقبال کرد.

آقای ظریف افزود: معتقدیم با اجرای برجام و رفع موانع غیرقانونی علیه همکاری با جمهوری اسلامی ایران ، روابط ایران و چین بیش از گذشته تقویت شود.

وی گفت: ایران و چین در بخش حمل و نقل و راه ابریشم البته با پیشنهاد رئیس جمهور چین برای ایجاد یک جاده کمربند راه ابریشم، همکاری های مشترکی را انجام خواهد داد.

ظریف افزود: در حوزه های منطقه ای و بین المللی در بخش مبارزه جامع با افراط و تروریسم و پایان دادن خشونت و درگیری به ویژه در یمن، سوریه و عراق با چین موافق هستیم و برای تقویت صلح و ثبات در افغانستان ، سوریه و عراق آماده همکاری  با این کشور هستیم .

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تنش ها در منطقه به ویژه از ناحیه رژیم صهیونیستی در رابطه با برنامه جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 ابراز امیدواری کرد : با طی شدن این روند در آمریکا ، جوامع بین المللی مسائل را از طریق گفتگو و دیپلماسی حل کنند.

آقای ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون چین مبنی بر اینکه  چه تضمینی برای اجرای توافق هسته ای پس از تغییر دولت آمریکا وجود دارد، گفت: درباره آینده برجام و تغییرات سیاسی در آمریکا  باید بگویم بر اساس حقوق بین الملل دولت ها باید به تعهداتشان عمل کنند حتی اگر دولت ها تغییر کنند.

آقای ظریف قرار است تا دقایقی دیگر با نخست وزیر چین در حوزه های مختلف بحث  و گفتگو کند.

وزیر خارجه کشورمان پس از پایان این دیدار پکن را به مقصد داکا پایتخت بنگلادش ترک خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.