قدس آنلاین – سبزوار : رییس اداره بهزیستی سبزوار ازغربالگری ۴۷ هزار و ۶۵۳ نوزاد از سال ۸۷ تاکنون در این شهرستان خبر داد .

تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی در رشد و تکامل زبان ، کودک تاثیر بسزایی دارد

مرضیه کسرایی فر در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در سبزوار افزود : در این مدت از تعداد نوزادان تحت طرح غربالگری شنوایی 275 نوزاد تحت اقدامات تشخیصی ، درمانی و توانبخشی قرار گرفتند .

وی اظهار داشت : از ابتدای سالجاری نیز حدود سه هزار نوزاد در سبزوار غربالگری شنوایی شدند که از این تعداد دو کاشت حلزون در دست اقدام و به یک کودک زیر یک سال نیز سمعک داده شد.

وی با اشاره به وجود یک مرکز غربالگری شنوایی در سبزوار و ارجاع نوزادان تازه متولد شده به این مرکز ادامه داد  : در این طرح قبل از سه ماهگی تشخیص و قبل از شش ماهگی هم اقدامات توانبخشی و درمانی آغاز می شود .

وی یاد آور شد : در صورتی که نوزاد یا شیرخوار کم شنوا در دوره طلایی یعنی زیر سه ماهگی شناسایی و اقدامات درمانی برای او انجام نشود عوارض روانی ، اجتماعی، ارتباطی و شناختی برای فرد دارد .

رییس اداره بهزیستی سبزوار خاطر نشان کرد  : تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی در رشد و تکامل زبان ، گفتار و شناخت کودک تاثیر بسزایی دارد .

وی با اظهار اینکه قبل از اجرای طرح غربالگری شنوایی هر سال تعدادی به آمار ناشنوایان افزوده می شد ،تصریح کرد : با غربالگری شنوایی و اقدامات پیشگیرانه تا حد قابل توجهی از ایجاد ناشنوایی جلوگیری می شود .

کسرایی فر در عین حال اقدامات پیشگیرانه را در زمان قبل از تولد با مشاوره ژنتیک ، دوران بارداری و پس از تولد با اقدامات مشاوره ای ، پزشکی و طرح غربالگری شنوایی عنوان کرد و افزود : در حال حاضر سه مرکز در سبزوار به طور تخصصی در بحث توانبخشی و آموزش به کودکانی که مشکل شنوایی دارند فعالیت می کنند . /   انتهای پیام 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.