قائم‌مقام بنیاد بین‌المللی غدیر تاکید کرد: آیت‌الله خزعلی در زمینه موازین انقلاب با هیچکس رودربایستی نداشت؛ در دوره رهبری امام(ره) و مقام معظم رهبری ایشان اطاعت از ولی امر را با توقعی همراه نمی‌کردند و خالصانه در خدمت ولایت بودند.

حبیبی: آیت‌الله خزعلی در زمینه موازین انقلاب با هیچکس رودربایستی نداشت

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، محمد نبی حبیبی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس در جوار بارگاه منور رضوی، اظهار داشت: تقابل آیت‌الله خزعلی با رژیم شاهنشاهی یک تقابل مثال‌زدنی بود، وی مبارزه را در چارچوب تدین عمیقش انتخاب کرده بود.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: مبارزه آیت‌الله خزعلی، در چارچوب دین انجام می‌شد و علت تداوم مبارزات در دوران رژیم شاهنشاهی اعتقاداتی بود که براساس موازین اسلامی شکل می‌گرفت.

**آیت‌الله خزعلی با پایبندی به ولایت توانست یک الگوی مبارزه در طول تاریخ باشد

حبیبی خاطرنشان کرد: آیت‌الله خزعلی حافظ کل قرآن و نهج البلاغه بود و توانست با پایبندی به ولایت یک الگوی مبارزه در طول تاریخ باشد؛ آیت‌الله خزعلی همواره مواظب بودند که هیچ علقه دنیوی وی را از مشی مقدسی که انتخاب کرده منحرف نکند.

**آیت‌الله خزعلی در زمینه موازین انقلاب با هیچکس رودربایستی نداشت

وی با بیان اینکه آیت‌الله خزعلی در معاش و زندگی روزمره مشی طلبگی داشت، به ساده‌زیستی این عالم متقی اشاره کرد و گفت: آیت‌الله خزعلی بعد از انقلاب اسلامی و پیروزی انقلاب، هیچ‌گونه توقعی از هیچ دستگاه انقلاب برای مسئولیت یا پست نداشت. گذشتن آیت‌الله خزعلی از همه امور دنیوی به راحت‌ترین شکل صورت می‌گرفت، وی به معنای واقعی کلمه ولایت فقیه را در عمق جان باور داشتند.
 
**آیت‌الله خزعلی اطاعت از ولی امر را با توقعی همراه نکرده و خالصانه در خدمت ولایت بودند
 

قام‌مقام بنیاد بین‌المللی غدیر اظهار داشت: آیت‌الله خزعلی در زمینه موازین انقلاب با هیچکس رودربایستی نداشت؛ در دوره رهبری امام(ره) و مقام معظم رهبری ایشان اطاعت از ولی امر را با توقعی همراه نمی‌کردند و خالصانه در خدمت ولایت بودند.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله خزعلی یک الگوی برجسته در زمینه ولایت‌پذیری است، خاطرنشان کرد: وی بسیار اهل نظم در امور و برنامه‌ریزی بود، در جلساتی که طی چند ماه اخیر در زمینه بنیاد غدیر خدمت ایشان می‌رسیدیم، یک دقیقه تاخیر در حضور در جلسه نداشتند.

حبیبی تاکید کرد: ایشان برای دقایق زندگی خود حساب جدی داشتند، بارها این مطلب را از نزدیک دیدم که هیچگاه نبود که آیت‌الله خزعلی خود یا دیگری ذکری از نام مبارک امام علی(ع) ببرد و اشک در چشمان ایشان حلقه نزند؛ ایشان عشق سوزانی به امیرالمومنین(ع) داشتند و بر همین اساس بنیاد غدیر را تاسیس کردند.

**تاکید همیشگی آیت‌الله خزعلی بر جهانی‌شدن فرهنگ غدیر به‌دور از تفرقه‌افکنی میان شیعه و سنی

قائم‌مقام بنیاد بین‌المللی غدیر با اشاره به اینکه استدلال ایشان برای راه‌اندازی بنیاد غدیر این بود که عاشورا تبدیل به فرهنگ شده اما غدیر نه، بیان کرد: ایده آیت‌الله خزعلی فرهنگ‌شدن غدیر در کل جهان اسلام بود با رعایت اینکه کلمه‌ای بیان نشود که سبب اختلاف شیعه و سنی شود.

حبیبی افزود: ایشان اگر کتابی در زمینه غدیر چاپ می‌شد، خط به خط می‌خواندند و اگر نوشته‌ای بوی تفرق می‌داد، حتما آن را خط می‌زدند؛ جالب اینکه از مجموعه گفتارها و نوشته‌های ایشان جمله‌ای پیدا نمی‌شود که بخواهد به تفرق دامن بزند.

**اگر غدیر بدون توهین و ایجاد تفرق مطرح شود، سبب وحدت اسلامی خواهد شد

وی ادامه داد: حرف آیت‌الله خزعلی این بود که دامن به تفرق نزنیم و ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی نکنیم، کاری که علامه امینی در زمینه الغدیر انجام دادند بهترین نمونه یک کار شیعی برای وحدت اسلامی است، همه ما در بنیاد غدیر اعتقاد داشتیم اگر غدیر بدون توهین و ایجاد تفرق مطرح شود، سبب وحدت اسلامی خواهد شد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در ادامه تاکید کرد: تمام تلاش آیت‌الله خزعلی در این راستا بود؛ آیت‌الله خزعلی نشان داد بنیاد غدیر و تاسیس آن به اختلافات شیعه و سنی رقم نمی‌زند، استدلال آیت‌الله خزعلی این بود که یک بُعد مهم غدیر، مسئله حکومت است.

**غدیر مهمترین عامل برای جلوگیری از فعالیت فرقه‌هایی است که بوئی از اسلام نبرده‌اند

حبیبی با اشاره به اینکه حوادثی که امروز در جهان اسلام شکل گرفته بیانگر این است که فرهنگ‌شدن غدیر به نفع جهان اسلام است تاکید کرد: غدیر مهمترین عامل برای جلوگیری از فعالیت فرقه‌هایی است که بویی از اسلام نبرده‌اند اما به نام اسلام انسان می‌کشند. رحمت اسلامی در فرهنگ غدیر مشهود است و سخن آیت‌الله خزعلی نیز همواره این بود که مطرح‌شدن فرهنگ غدیر خدمت به کل جهان اسلام است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی در قرون گذشته درباره اینکه اسلام حکومت داشته باشد شبهه ایجاد شده بود؛ آیت‌الله خزعلی تلاششان این بود که اولاً در موازین اسلامی همه بدانند اسلام مدعی حکومت است و دوم اینکه حکومتی که اسلام مدعی آن است، خصوصیات ویژه خود را دارد و هرکسی نمی‌تواند در این زمینه مدعی باشد؛ اگر زاویه غدیری بر تفکر اسلامی حاکم نباشد آن وقت حجاج بن یوسف ثقفی نیز جزو امیرالمومنین‌ها قرار می‌گیرد.

**غربی‌ها با اسلام طرفدار ولایت و جهاد و مدعی حکومت مشکل دارند

حبیبی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه غربی‌ها با اسلام طرفدار ولایت و جهاد و مدعی حکومت مشکل دارند، تاکید کرد: اگر با موازین قرآن و سنت پیغمبر برای برقراری حکومت اسلامی اقدام نشود، آن زمان مشکلات زیادی ایجاد می‌شود که نمونه آن را در برخی کشورهای اطراف شاهد هستیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: «غدیر ناسخ سفسطه‌های جدایی دین از سیاست است». مرحوم آیت‌الله خزعلی برای تحقق این جمله و جملاتی که دیگر بزرگان برای بُعد حکومتی غدیر مطرح کرده بودند، با تمام وجود در میدان بودند و احیای بُعد حکومتی غدیر را یک ضرورت بسیار مهم می‌دانستند.

قائم مقام بنیاد بین المللی غدیر در خاتمه تصریح کرد: مهمتر از بسیاری از موضوعات این است که زمانی که تازه توانستیم ضرورت حکومت در اسلام را تبیین کنیم، باید مشخصات حاکم و حکومت را نیز مشخص کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.