عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ۹۴ بخش مسکن از وضعیت رکودی دوره ای خود خارج شود.

رکود دوره ای مسکن تا پایان سال به اتمام می رسد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام جم آنلاین ،بخش مسکن که چند سالی است در دوره رکود خود فرورفته است برای خروج از این وضعیت نیاز به تحرکی دربخش تقاضا دارد که به دلیل کاهش قدرت خرید پایین مردم این فاصله نیازمند ترمیم است.

«علی رهبر»درباره وضعیت ساخت وساز در کشور به جام جم آنلاین گفت : درطی دو سال و نیمی که از رکود بخش مسکن می گذرد، میزان صدور پروانه ساخت وهمچنین حجم ساخت و ساز در کشور با کاهش روبرو شده است، بطوریکه هر سال بین 30 تا 40 درصد ساخت و سازدرکشور کاهش یافته است.

این عضو کانون در ادامه با اشاره به اینکه درنیمه اول امسال میزان ساخت و سازنیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود30درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: چشم انداز نیمه دوم سال را برای رونق بخش مسکن خیلی مثبت نمی بینم اما برای اتمام رکود دوره ای بخش مسکن امیدوارم .

وی با اشاره به اینکه دوره رونق و رکود از20 سال گذشته همواره تکرار شده است گفت : به طور معمول تجربه این سالها نشان داده دوره رکود نباید بیش از 2 تا 3 سال طول بکشد و با توجه به اینکه این دوره رکود به پایان خود نزدیک می شود می توان امیدوار بود در نیمه دوم به تدریج وارد دوره رونق مسکن شویم و این یک عامل امیدوار کننده است .

به گفته رهبر، برای ورود به دوره رونق تحریک تقاضا بسیارمهم است به عبارتی رونق واقعی زمانی به بخش مسکن برمی گردد که قدرت خرید متقاضیان از طریق ارائه تسهیلات مناسب با سودهای متعارف افزایش یابد و با تقویت صندوق زمین و مسکن و رونق بازار رهن ثانویه به این بخش کمک شود . همچنین امید می رود با بهبود وضعیت کلان اقتصاد کشورپس از توافقات و خروج اقتصاد کشورازرکود بخش ساخت وساز نیزرونق گیرد.

وی افزود:افزایش قیمت مسکن وکاهش قدرت خرید باعث کاهش تقاضا دراین بخش شده است و تسهیلات خرید مسکن با توجه به تورمی که در این سالها وجود داشته جوابگوی نیاز متقاضی نیست . زمانی دراوایل دهه 80 وام 15 میلیون تومانی می توانست حداقل 40 درصد قیمت مسکن 70 –80 متری رو پوشش دهد، اماهم اکنون 50 - 60 میلیون تومان هم نمی تواند جوابگو باشد و یکی از عوامل رکود فاصله داشتن قدرت خرید با قیمت ها ست .

انبوه سازان در انتظار فروش واحدهای ساخته شده

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان نیاز سالانه مسکن را یک میلیون و200 تا یک میلیون و500 واحد در کشور اعلام کرد و گفت: نیاز مسکن در کشور ما هیچ گاه کم نمی شود و با توجه به اینکه هم اکنون در پیک نیاز مسکن قرار داریم باید با برنامه ریزی تلاش شود تا نیاز مسکن جوانان دهه 60 که به سن اشتغال و ازدواج رسیده اند پاسخ داده شود .

به گفته وی دولت برنامه های مثبتی از جمله اجرای مسکن اجتماعی ، مسکن امید را پیگیری می کند که این طرحها می تواند نیاز برخی از دهک ها را پوشش دهد اما برای همه دهک ها جوابگو نیست اما اگر همین گروه را نیز بتوان پوشش داد می توان به رونق این بخش کمک کرد .

وی درباره وضعیت کنونی انبوه سازان گفت : انبوه سازان سالهاست که وارد عرصه ساخت وساز شده اند اما به دلیل رکود واحدهای ساخته شده اشان روی دستشان مانده واگر اینها بتوانند واحدهای ساخته شده را بفروش برسانند می توانند نقدینگی لازم برای سرمایه گذاری مجدد رافراهم کنند که لازمه این کار نیز افزایش قدرت خرید مردم است.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    3 0
    فکر نکنم تا پایان سال قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند بنابراین رکود هم فعلا باقی خواهد ماند
  • قدرت اله IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    1 0
    رکود بازار مسکن به این علت است که بیشترین عرضه ها در کلانشهر هاست و تولید ثروت می بایست در کل ایران تقسیم شود نه فقط تولید و عرضه مسکن فقط و فقط در کلانشهر ها خلاصه شود آلان کلانشهر ها قیمت به اوج خود رسید و آنهایی که استطاعت مالی داشته اند خرید کرده اند و به جای یکی شاید چند تا هم خرید کردند و روی دستشان مانده است و مسکن باید از حالت تجارت خارج شود و واقعاٌ آنهایی که مسکن ندارند و یا مناسب نیست برای آنها احداث شود .
  • حسين IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    2 0
    عجب تحليلي ! آيا در فروردين 1395 اين اتفاق مي افتد بدليل تقاضاي پايين و خانه خالي فراوان اين تحليل غلط است هر كس در محله خود يك نگاه به خانه هاي خالي و يك نگاه به تعداد ازدواج ها و متقاضي مسكن جديد (نه آنهايي كه مسكن دارند و مي خواهند تبديل به احسن بكنند و يا ازاجاره نشيني خارج شوند ) بكند عرضه تا چند سال بيشتر از تقاضاست و دلالي نيز در اين بازار مقرون بصرفه نيست ! خانه قطعا سير نزولي رل ادامه ميدهد و ارزان مي شود .
  • علی IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    2 0
    به اندازه جادادن کشور چین در تهران واحد ساخته شده ارزانش کنید تا مردم بخرند شما انسانید ؟
  • ابراهيم ملكي IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    1 0
    سلام اقايان توجه داشته باشيد با توجه به شرايط موجود وضع اقتصادي مردم زياد بهبود نخواهد يافت تنها راه نجات انبوه ساز و مردم نيازمند نه اين وام هاي محدود و جزيي كه ترغيب شوراي بول و اعتبار در راه اندازي-ليزينك مسكن-با تسيهيلات فراوان و سود مناسب است شك نكنيد
  • فهیم IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    1 0
    آز - طمع - زیاده خواهی - احتکار مسکن - نداشتن آنالیز ساخت و سود متعلقه منطقی - عدم کنترل های قانونی - عدم نظارت بر ساخت توسط تکنسین های مهندسی - سپردن کار به اشخاص غیر فنی - نداشتن برنامه قانون مند بانک مسکن در تخصیص وام- قوانین خلق ساعه بانکی و شهر سازی- نداشتن سیستم عرضه و تقاضا- رخنه افراد غیر فنی در بخش ساخت و ساز . فقط یک طوفان شدید می تواند ، خیل عظیم پشه های اطراف کندوی به ظاهر عسل مسکن را سرو سامان دهد.
  • ایرانی IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    او نگود که بگوید؟
  • هومن IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    برویدبررسی کنید ببینید کشورهای مترقی در این زمینه چگونه عمل می کنند وضعیت تولید خرید و فروش مسکن در ایران مختص خودمان است اگر نگوییم مضحکه است همه چیزمان استثنایی است ..............