قدس انلاین-سیدحبیب قاانی:امسال سال پایانی اجرای برنامه پنجم توسعه اقتصادی است و در سال ۹۵ وارد برنامه ششم خواهیم شد.یکی ازموضوعات مهم در این زمینه سرنوشت نحوه ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در قالب برنامه ششم و از سال آینده به بعد است. اجرای این قانون در قالب برنامه پنجم دیده شده و حالا دولت باید تصمیم بگیرد این وضعیت در سال‌های آینده هم ادامه می‌دهد یا نه؟

ابهام درپرداخت یارانه ها درسال۹۵/ تصمیم مجلس درباره قطع یارانه درسال آینده

به گزارش قدس انلاین موضوع حذف یارانه ها از جمله مباحث مورد اختلاف دولت ومجلس در سالهای اخیر بوده اما در نهایت رسیدن به برنامه ششم شرایط را برای روشن شدن تکلیف پرداخت یارانه ها نزدیک تر می سازد.

*ابهام درپرداخت یارانه ها درسال95

چندی پیش محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نشست خبری خود دراین باره گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها مربوط به برنامه پنجم توسعه است که سال 94 سال پایانی آن است و این که در برنامه ششم تکرار خواهد شد پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود چون هنوز برنامه ششم به جمع‌بندی نرسیده است. این گفته‌های نوبخت سرنوشت چند و چون ادامه پرداخت یارانه نقدی در سال‌های آینده را در ابهام قرار می‌دهد. با در نظر گرفتن این گفته‌های نوبخت احتمال آن وجود دارد که دولت هدفمندی یارانه‌ها را در برنامه ششم بگنجاند و مهلت اجرای این قانون را تمدید کند ضمن آنکه بستن پرونده هدفمندی یارانه‌ها در سال 94 نیز گزینه محتملی است که می‌توان به عنوان یکی از گزینه‌های دولت مورد اشاره قرار داد.از آنجایی که دولت برای پرداخت یارانه نقدی با مشکلات کمبود نقدینگی مواجه است و بارها تاکید کرده قادر به ادامه پرداخت یارانه نقدی به تمام افراد جامعه نیست و بر همین اساس حذف دهک‌های بالای درآمدی را در دستور کار قرار داده است، می‌توان احتمال بسته شدن پرونده پرداخت‌های نقدی در سال‌های آتی را پررنگ‌تر از سایر سناریوها برشمرد.نباید فراموش کرد که تمام قانون هدفمندی یارانه‌ها به پرداخت‌های نقدی ختم نمی‌شود چرا که طبق قانون مصوب مجلس برای هدفمندی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی (فرآورده‌های نفتی) باید تا پایان برنامه پنجم توسعه (سال 94) به 95 درصد نرخ فوب خلیج فارس برسد. این در حالیست که قیمت کنونی فرآورده‌های نفتی همچنان فاصله چشم‌گیری نسبت به قیمت فوب خلیج فارس دارد.بنابراین اگر دولت بخواهد طبق قانون عمل کرده و تا پایان سال برنامه پنجم توسعه (امسال) قیمت‌ها را به فوب خلیج فارس برساند باید در یک یا چند مرحله در ماه‌های باقی‌مانده نسبت به افزایش مجدد قیمت‌ها اقدام کند.

*غربالگری یارانه بگیران

البته دولت در این مدت با غربالگری یارانه بگیران بر اساس تکلیف قانون بودجه حدود دو میلیون نفر تا پایان مرداد ماه از بین یارانه‌بگیران حذف شده‌اند و با توجه به اینکه پیش‌تر حدود 76 میلیون نفر یارانه دریافت می‌کردند این تعداد در شهریور به حدود 74 میلیون نفر کاهش خواهد یافت.اگر چه طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا کنون بیش از 16 هزار نفر از حذف شدگان بعد از انجام بررسی ها و تشخیص برای صلاحیت دریافت یارانه نقدی، مجدد به جمع یارانه بگیران اضافه شده اند.آنچه که مسلم است از ابتدای امسال و با شروع حذف یارانه‌بگیران پردرآمد، نظم واریز نیز تا حدودی مختل شده و یارانه نقدی در هر ماه با تاخیری یکی - دو روزه نسبت به ماه قبل پرداخت می شود بطوریکه واریز پنجاه و پنجمین مرحله از یارانه های نقدی به روزهای آخر شهریور ماه موکول شد.

*برای حذف یارانه بی‌نیازها حرکت تندی انجام نمی‌دهیم

اوایل شهریور ماه وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار کرد: برای حذف یارانه بی‌نیازها حرکت تندی انجام نمی‌دهیم. علی ربیعی در جمع خبرنگاران درباره حذف یارانه پردرآمدها، گفت: سامانه رفاه ایرانیان را که متاسفانه تعطیل شده بود کامل کرده‌ایم و بر اساس آن کار خود را شروع کرده‌ایم و هر ماه تعدادی از بی‌نیازها را انتخاب و حذف می‌کنیم. برای اینکه بتوانیم به اعتراض‌ها رسیدگی کنیم در این زمینه حرکت تندی انجام نمی‌دهیم. وی همچنین درباره روند حذف یارانه پردرآمدها خاطرنشان کرد: طبق قانون تکلیفی ما، اگر تعدادشان را تقسیم کنیم به حدود شش میلیون نفر می‌رسد.

*طرح دو فوریتی مجلس برای قطع یارانه نقدی از سال 95 

از سوی دیگر امروز یک نماینده مجلس شورای اسلامی از ارایه طرح دو فوریتی برای کاهش رقم یارانه نقدی از 45 هزار و 500 تومان به 30هزار تومان و کاهش آن بعد از سه ماه به 15 هزار تومان و در نهایت قطع آن از سال 95 در مجلس شورای اسلامی خبر داد. ابوذر ندیمی افزود: امروز طرحی دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی توسط مطهری، قاضی پور، محجوب، امیرآبادی و لاهوتی درمجلس شورای اسلامی مطرح شد که براساس آن دولت موظف است یارانه هر یک از خانوارهای مشمول را از که زمان لازم الاجرا شدن 45 هزار و 500تومان بوده ابتدا به 30 هزار تومان و پس از سه ماه به 15 هزار تومان کاهش دهد.وی ادامه داد: براساس این طرح یارانه نقدی از سال 95 برای تمام خانوارهای ایرانی به جز افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قطع خواهد شد.ندیمی تصریح کرد: این طرح در راستای اصلاح بند الف ماده 7 قانون هدفمندی یارانه ها مطرح شده که قرار است، بررسی شود.به گفته ندیمی ، این طرح امروز درمیان نمایندگان مجلس شورای اسلامی پخش شده است.

البته نادر قاضی پور درباره این طرح گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس که این طرح را برای طرح در مجلس امضا کرده بودند، امضای خود را پس گرفتند و تنها ۴ تن از نمایندگان از جمله بنده و آقایان مصباحی مقدم، مطهری و محجوب امضای خود را پس نگرفتیم.وی خاطرنشان کرد: برای اینکه طرح مذکور بتواند در مجلس مطرح شود، نیاز است که حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان آن را امضا کرده و خواستار مطرح شدن آن شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.