نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: هم اکنون بین 25 تا 30 درصد منابع به روایتی در اختیار موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز قرار داد.

25 درصد منابع کشور در اختیار موسسات مالی و اعتباری است

به گزارش قدس آنلاین،  غلامرضا شافعی در مراسم افتتاحیه سومین همایش ایران بانک 2015 که در سالن آمفی تئاتر دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در طول چند سال گذشته طبقه متوسط بسیار ضعیف شده و بر تعداد طبقه بسیار ثروتمند نیز  افزوده شده است که این موضوع نیاز به بررسی دارد.

وی با بیان اینکه دچار کمبود یک برنامه راهبردی بلندمدت در اقتصاد که همه بر آن وفاق داشته باشند، بوده و در زمینه‌های زیادی خلا وجود دارد، تصریح کرد: هم اکنون چالش های زیادی در حوزه اقتصاد وجود دارد که نتیجه این مسیر توزیع فقر در کشور است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بیش از 80 درصد تأمین نقدینگی بازار بر عهده بانک ها است، خاطر نشان کرد: این در حالی است که تأمین منابع مالی از بازار سرمایه 7.6 درصد است و 3.2 تأمین مالی نیز از سرمایه گذاری خارجی تأمین شده است و این شرایط موجب شده که تمام مشکلات انظام اقتصادی به گردن بانک ها افتاده و این نهادها مورد شبهه قرار بگیرند.

شافعی ادامه داد: یکی ازمشکلات نظام بانکی به ویژه در خراسان رضوی رشد قارچ گونه موسسات مالی و اعتباری است که بین 25 تا 30 درصد منابع کشور را در دست داشته و به دلالی هدایت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه  33 درصد کل معوقات بانکی و مطالبات مربوط به 50 بنگاه اقتصادی است ، تصریح کرد: علاوه بر این   بنگاه‌هایی وجود دارند که از رانت و فساد استفاده کرد‌ه‌ و تسهیلات گرفته‌اند این گروه می‌توانند معوقات را پرداخت کنند اما انجام نمی‌دهند و باید برای مقابله با آنها اقداماتی را به انجام رساند.

در ادامه این مراسم علی صادقی دبیر شورای بانک های خراسان رضوی، اظهار کرد: هم اکنون 11 هزار نفر در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز خراسان رضوی شاغل هستند و در این استان 2 هزار و 74 دستگاه عابر بانک نصب شده و 164 هزار و 765 پایانه فروش در اصناف توزیع شده‌اند.

وی تصریح کرد: هم اکنون 40 درصد مطالبات معوقه بانک ها مربوط به بنگاه های زودبازده است که امکان بازگشت منابع آنها به سیستم بانکی وجود ندارد.

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون خراسان رضوی در جذب منابع بانکی مقام سوم و در اعطای تسهیلات رتبه چهارم را دارد و میزان کل مصرف منابع و تبدیل آن به تسهیلات در حدود 72 درصد است که از میانگین کشوری پایینتر است.

صادقی خاطر نشان کرد: این موضوع نیز به دلیل مشکلاتی بوده که برای موسسات مالی و اعتباری به وجود آمده و حجم سپرده گذاری را در بانک های خراسان رضوی افزایش داده و درصد مصرف کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: کاهش رفت و آمد برای انجام امور بانکی، تسریع و حذف محدودیت‌های مکانی برای انجام تراکنش های بانکی و حذف پول نقد از این نظام از جمله اهدافی است که برای نظام بانکداری خراسان رضوی در نظر گرفته شده است.

در ادامه این مراسم مهدی مروجه الشریعه مشاور استاندار خراسان رضوی در امور اقتصادی و سرمایه گذاری با بیان اینکه ورود بانکداری به حوزه فناوری های نوین یک الزام است، گفت: در این زمینه دولت باید زیرساخت های لازم اطلاعات و ارتباطات را فراهم آورد.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم بانک ها در توسعه یافتگی کشور، بیان کرد: مطالعات نشان داده است که سهم بودجه های دولتی در توسعه خراسان رضوی مجموعا به 30 درصد نمی رسد و سهم بخش خصوصی در این زمینه حدود 70 درصد است که بیشتر آنها با منابع بانکی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

مشاور استاندار خراسان رضوی در امور سرمایه گذاری و اقتصادی بیان کرد: اما این حوزه هم اکنون با مشکلاتی مواجه است که یکی از مهم ترین آنها وجود موسسات مالی و اعتباری به ویژه در شهر مشهد است که چهره شهر امام رضا (ع) را  مخدوش کرده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.