اجلاس ویژه وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی در نیویورک برگزار می‌شود.

ظریف: اولویت اول ما حفظ سلامت دیگر زائران ایرانی در عربستان است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایسنا،‌ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که در حاشیه نشست عمومی هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اجلاس ویژه وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی برگزار می شود و در این اجلاس در ارتباط با حوادث منا بحث و گفت‌وگو می‌شود.

وی افزود: ما با سایر کشورهای اسلامی در این زمینه مذاکره می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اولویت وزارت خارجه و جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری وضعیت سلامت حجاج ایرانی، رعایت حرمت آن‌ها و تعیین تکلیف آسیب دیدگان و کسانی که در این ارتباط مفقود و یا جان خود را از دست داده‌اند، گفت: پیگیری‌ موضوعات حقوقی و سیاسی این حادثه نیز در دستور کار وزارت خارجه است.

ظریف در ارتباط مستقیم با شبکه خبر از نیویورک با بیان اینکه ما هنوز به برخی از بیمارستان ها در عربستان برای پیگیری وضعیت حجاج‌مان دسترسی نداریم ادامه داد: آخرین اطلاعاتی که ما از تهران گرفتیم این است با اجازه دسترسی به برخی از بیمارستان‌ها ، بیش از 30 نفری که مفقود شده بودند در بین مجروحان پیدا شدند و ما امیدواریم دسترسی‌مان به بیمارستان‌ها بیشتر شود.

وی با بیان اینکه متجاوز از 30 پزشک در کاروان پزشکی ایران برای کمک به حجاج و ارائه خدمات به آن‌ها حضور دارند تاکید کرد: رسیدگی به سلامت حجاج ، حفظ حرمت آن‌ها و تعیین تکلیف آسیب دیدگان و کسانی که مفقود شده اند و یا در این حادثه جان خود را از دست داده اند از اولویت کاری وزارت خارجه است گفت: توجه به وضعیت خانواده های این عزیزان که در این سفر همراه آن‌ها بوده اند مورد توجه است و در کنار آن موضوعات حقوقی و سیاسی این حادثه نیز دنبال می‌شود.

ظریف در مورد عدم صدور ویزا برای هیأت ایرانی جهت سفر به عربستان گفت:‌ از ابتدای این قضیه با مسئولان سعودی و سفارت سعودی در تماس بودیم، چهار بار این موضوع را در سطح سیاسی و از طریق سفارت سعودی در تهران دنبال کردیم . اکنون نیز دکتر امیرعبدالهیان کاردار سعودی را احضار کرده اند و در حال صحبت با وی در این زمینه و سایر مواردی است که نیازمند همکاری بیشتر سعودی هاست.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به پیگیری این حادثه از سوی مسئولان در ریاض، مکه،‌ جده، نیویورک و تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر مطرح شدن ایجاد کمیته حقیقت یاب اسلامی در مورد این حادثه گفت: همانطور که اشاره کردم اولویت اول ما وضعیت کنونی زائران ایرانی ، سلامت آن‌ها ، حفظ حرمت آن‌ها و رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان است و همه اینها در کنار اهمیت مدیریت بهتر و رسیدگی به ابعاد حوادث خطرناکی در حج امسال شاهد آن بودیم مثل سقوط جرثقیل و یا فجایع منا مورد توجه و بررسی است و در این چارچوب اجلاس ویژه وزرای کشورهای سازمان همکاری های اسلامی در حاشیه نشست عمومی هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود و ما با سایر کشورها در این زمینه مذاکره می کنیم.

وی همچنین با اشاره به پیام خود به همتایانش در کشورهای اسلامی که شهروندان آنان در حادثه روز عید قربان در منا جان باخته و یا مجروح شده‌اند، ادامه داد: در این پیام ضمن عرض تسلیت به مسلمانان تاکید کردیم که در این ارتباط یک همکاری جدی صورت بگیرد و تلاش ها در زمینه حقوقی و سیاسی ادامه دارد و البته همانطور که گفتم اولویت اول برای ما امور اسلامی است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که حجاج به سلامت و با رعایت حرمت به کشور باز می گردند.

وی با بیان اینکه از تیم پزشکی ایران که به عربستان اعزام شده یک نفر نیز جان خود را از دست داده است، ادامه داد: ما این موضوع را به صورت جدی دنبال می کنیم و این را وظیفه خود می دانیم و امیدواریم با انجام وظیفه اسلامی و انسانی خود موفق باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس توسعه پایدار 2015 در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: امروز شنبه ساعت 9:15 دقیقه به وقت نیویورک آقای روحانی در این اجلاس سخنرانی می‌کند و سخنرانی ایشان در اجلاس عادی مجمع عمومی در روز دوشنبه قبل از ظهر انجام می‌شود.

وی در خصوص پیگیری فاجعه منا از سوی هیأت ایرانی در نیویورک خاطرنشان کرد: از لحظه ورود به نیویورک و وقتی که در هواپیما خبر این فاجعه را به رئیس جمهور دادیم ایشان در تماس‌های مختلف هستند و از همان ابتدا با آقای جهانگیری تماس داشتند و از آن به بعد هم به طور مرتب موضوع را پیگیری کرده و قرار است به یکی از سخنرانی‌هایشان به این موضوع اشاره کنند. همچنین در دیدارهایشان این موضوع را مدنظر داشته و مطرح می‌کنند.

ظریف گفت: پیگیری فاجعه منا در دستور کار وزارت امور خارجه و تمامی اعضای هیأت قرار دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان که در سفر به نیویورک رئیس‌جمهور را همراهی می‌کند، خاطرنشان کرد: سخنرانی آقای روحانی در اجلاس توسعه پایدار 2015 سخنرانی کوتاهی است اما سخنرانی اصلی‌شان در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل طولانی است و به موضوع حادثه منا در آن سخنرانی اشاره خواهند داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.