دبیر شورای عالی امنیت ملی ضمن ابراز تاسف از وقوع حادثه منا گفت: در این خصوص جلسه ای برگزار کردیم و به عنوان تعیین تکلیف مفقودین و انتقال مناسب جان باختگان هستیم.

بدنبال تعیین تکلیف مفقودین حادثه منا هستیم/ عربستان در امور بهداشتی مساعدتی نکرد

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، علی شمخانی عصر شنبه در حاشیه مراسم ترحیم پدر همسر معاون اجرایی رییس جمهوری به برنامه های شورای عالی امنیت ملی قبل و بعد از حادثه منا اشاره کرد و گفت: شورا قبل از حج جلساتی داشت تا حجاج ایرانی حج سالمی داشته باشند که متاسفانه بعد از بروز حادثه نیز شورا جلسه ای را برگزار کرد و تصمیم گرفت تا ستادی راه انداری شود.
وی افزود: شورای عالی امنیت ملی در جلسه ای که روز جمعه برگزار شد ابعاد این حادثه تلخ را بررسی و سعی کرد در زمینه های بهداشتی با سعودی ها هماهنگی کند ولی تا این لحظه عربستان مساعدتی نکرده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر حقوقی این موضوع مورد برررسی مسوولان قرار می گیرد یا خیر ؟ گفت: از نظر حقوقی نیز اقدامات لازم را انجام می دهیم ، چراکه این میزان تلفات را نمی توان گفت حادثه کمی بوده بلکه حادثه و ضایعه بسیار بزرگی بوده است.
شمخانی تاکید کرد: موضوع حادثه منا باید از نظر حقوقی و سیاسی پیگیری شود.
وی همچنین به ناراحتی و اعتراض کشورهای اسلامی ، عربی و متفکران جهان اسلام اشاره کرد و گفت: در جهان اسلام نیز اعتراضاتی به این عملکرد پیش آمده شده است و عربستان نمی تواند در پاسخگویی بی تفاوت باشد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: دولت عربستان باید در این خصوص تعیین تکلیف کند و ملت هایی که به حج می روند در همه زمینه ها باید ایمن باشند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی به تبیین حوادث اخیر بویژه حادثه منا در روز عید قربان پرداخت و افزود: به غیر از علل تاکتیکی این حوادث دلایل دیگری هم وجود دارد؛ وقتی اولویت کلی یک کشور از اداره یک مراسم بزرگ سالیانه به موضوعات دیگری هدایت می شود، این بخشی از همان علت ها است.
شمخانی به حضور سعودی ها در یمن و کنترل بحرین اشاره کرد و گفت: توان ارتش و نیروی دولت سعودی که سالهای گذشته صرف حجاج می شد به جنگ روانه شده است و این باعث کاهش قدرت آنها شده است.
وی به تشریح دیگر دلایل این حوادث پرداخت و افزود: جابه جایی قدرت در عربستان، توجه به مسائل سیاسی در اداره حجاج و مساله تعریض خیابان ، بخشی دیگری از علت ها بوده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: وقتی مسوولان حج نگران هستند که شعار مرگ بر اسراییل سرداده نشود و به کنترل شعارها می پردازند نشان از این دارد که کنترل ایمنی زائران به سمت و سوی مسائل سیاسی رفته است.
شمخانی همچنین ادامه داد: حضور غیرشکیل و غیرسازمان یافته کاروان یکی از امرای خاندان حاکم، یکی دیگر از علت های پیش آمدن این حادثه بود.
وی تأکید کرد: متأسفانه تجارب و عبرت های سال های گذشته که در مراسم حج به دست آمده بود، در مراسم امسال به کار گرفته نشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.