وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت : وظیفه ما کمک به غنی تر شدن ادبیات دفاع مقدس و انتقال روحیه های این دوره به دیگران است .

 ادبیات دفاع مقدس را غنی تر کنیم

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، علی جنتی روز شنبه در جمع بسیجیان و کارکنان وزارت ارشاد گفت : هنر و ادبیات دفاع مقدس بخش بزرگی از زیر مجموعه هنر و ادبیات انقلاب اسلامی است و بسیاری از شاعران، نویسندگان، هنرمندان سینما و تئاتر و حتی آنان که سمفونی دفاع مقدس را ساخته اند در این حوزه تلاش کرده اند و نقشی که حتی برخی مداحان مانند صادق آهنگران در جبهه ها داشتند در ایجاد انگیزه در میان رزمندگان موثر بود.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره دفاع مقدس که جنگ را یک گنج تمام نشدنی دانستند اضافه کرد: این گنج مربوط به دفاع هشت ساله است و هرچه درباره این حماسه بزرگ بگوییم کم است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اگر فقط این هفته را به دفاع مقدس اختصاص دهیم جفا کرده ایم و اگر نویسندگان، اصحاب قلم، شاعران و هنرمندان متعهد به رسالت آگاهی بخشی خود در این زمینه عمل نکنند در حق این دوران درخشان کوتاهی کرده اند چون همه ما به رزمندگان و ایثارگران بدهکاریم.
جنتی در ادامه گفت: ویژگی ادبیات دفاع مقدس این بود که ضد جنگ بود با وجود اینکه خاطرات جنگ را ثبت می کرد ولی هیچ وقت جنگ را ستایش نکرد و علیه جنگ ثبت می شد.
وی اضافه کرد: هنر و ادبیات ما ظرفیت جهانی دارد و آثار دوران دفاع مقدس را می توان به زبان های خارجی ترجمه کرد تا الهام بخش دیگر ملت ها باشد و سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی و ناشرینی که توان ترجمه این آثار را دارند باید این ادبیات را به سایر ملت های دنیا منتقل کنند.
وی همچنین از وصیت نامه های رزمندگان به عنوان ادبیاتی یاد کرد که توصیه های معنوی را برای مردم بازگو می کرد و افزود: امروز این وصیت نامه ها گنجینه بزرگی است که روشنی بخش راه جوانان و نسل نو است.

**جهان اسلام داغدار قربانیان منا
جنتی در ابتدای سخنان خود با بیان این که نشاط خود را از دست داده ام و از نظر روحی و جسمی وضعیت مناسبی ندارم به بیان جزییاتی از فاجعه منا و قربانی شدن حجاج بیت الله الحرام پرداخت.
وی عید قربان امسال را یک روز سیاه برای کشور دانست و گفت: در این فاجعه هزار و 500 زائر از کشورهای اسلامی جان باختند و بیش از 2 هزار نفر مصدوم شدند که 500 جان باخته از کشور نیجریه و 300 نفر نیز از مصر بودند و این فاجعه، جهان اسلام را داغدار کرد و بخش قابل توجهی از این زائران، ایرانی بودند و هر روز بر تعداد جان باختگان افزوده می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آنچه در آمار رسمی جان باختگان اعلام شده، تعداد 130 نفر است که اجساد آنان شناسایی شده ولی حدود 360 مفقود الاثر داریم که احتمال می دهیم بخش اعظم آنان جان باخته اند و البته برخی از آنها به بیمارستان ها انتقال یافته اند.
وی بی کفایتی و سوء مدیریت عوامل و ماموران سعودی را عامل این فاجعه دانست و اظهار امیدواری کرد تا اجساد جان باختگان هر چه سریعتر به میهن بازگردانده شود و مصدومان نیز به بیمارستان های داخل کشور منتقل شوند ولی همانگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند، دولت عربستان نمی تواند از زیربار مسوولیت این فاجعه عظیم شانه خالی کند.

** دفاع مقدس یکی از معجزات الهی بود
جنتی ضمن بیان تاریخچه دفاع مقدس و وضعیت ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب گفت: یکی از معجزات الهی این بود که کشوری با دست خالی هشت سال مبارزه کند و از جنگ، پیروز و سرفراز بیرون بیاید و امروز از یکطرف وضعیت صدام را می بینیم و از طرف دیگر اقتدار ایران اسلامی را در سراسر جهان می بینیم که چگونه در برابر قدرت های بزرگ جهان از حق خود دفاع می کند.
وی با اشاره به نمادهایی همچون سربندها و پیشانی بندهای رزمندگان، شعارها و نوشته های میدان های نبرد گفت: دفاع مقدس ادبیات جدیدی را آفرید و هنوز این گنج تمام نشدنی برای هنرمندان، دست نخورده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هنوز در بسیاری از سینماهای اروپا برخی فیلم های مستند و داستانی مربوط به جنگ جهانی دوم را نمایش می دهند و به آن افتخار می کنند و ما که با سربلندی توانستیم به پیروزی برسیم، وظیفه داریم و همه فرهیختگان و هنرمندان وظیفه دارند با تمام تلاش این روحیه را در میان مردم زنده نگه دارند و آن فرهنگ را به نسل جدید منتقل کنند.

** نسخه ای برای دردهای مزمن
حسین حاجی فرمانده مرکز بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسخه تمام دردهای مزمن کشور را بازگشت به عصر معنویت، ایثار، فداکاری و احیای فرهنگ دفاع مقدس دانست و از هشت سال جنگ تحمیلی به عنوان پلی به پهنای ایران اسلامی یاد کرد که ارزش های آن دوره را به نسل های آینده منتقل می کند.
این پژوهشگر سیاسی افزود: ما باید آموزه های دوران دفاع مقدس را تمرین کنیم. چون ممکن است مجبور به تکرار آن باشیم و هر زلزله ای که بتواند پل دفاع مقدس را تخریب کند و راه انتقال ارزش های دفاع مقدس را مسدود کند، در واقع اصل انقلاب را با خطر مواجه می کند.
وی همچنین گفت: استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل با فشارهای خود مسیر جهان اسلام را در یک پیچ بسیار تند تاریخ قرار داده است، به طوری که اگر از فرهنگ ایثار غفلت کنیم و به فرهنگ همدلی و وحدت ملی پشت پا بزنیم، در آینده با چه افق های مه آلودی روبرو خواهیم بود.
در این مراسم علاوه بر اجرای نماهنگ گروه حنانه با موضوع شهدای هشت سال دفاع مقدس، نماهنگی از تاریخچه جنگ تحمیلی تهیه شده از سوی مرکز بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش شد و مصطفی محدث خراسانی شاعر دفاع مقدس و ادبیات پایداری ابیاتی را در وصف رزمندگان دفاع مقدس سرود.

** تجلیل از هنرمندان و رزمندگان دفاع مقدس
در این مراسم از هوشنگ جاوید هنرمند موسیقی پایداری، احمد جولایی هنرمند تئاتر دفاع مقدس، ایرج نعیمایی خوش نویس و موسیقی دان، مسعود شجاعی طباطبایی هنرمند هنرهای تجسمی، مصطفی محدث خراسانی شاعر دفاع مقدس، عباس جعفری مقدم و بهناز ضرابی زاده نویسندگان ادبیات داستانی به عنوان هفت هنرمند اثرگذار در دوران دفاع مقدس تجلیل شد.
همچنین اصغر امیرنیا مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت، همایون امیرزاده مشاور معاونت فرهنگی و نصرت الله مرادی مدیر کل امور مالی سازمان سینمایی به عنوان مدیران پیشکسوت عرصه دفاع مقدس تجلیل شدند.
در این مراسم که حسین نوش آبادی و علی اصغر کاراندیش معاونان وزیر ارشاد و حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی حضور داشتند، فعالان عرصه دفاع مقدس از معاونت ها و سازمان های وابسته به وزارت ارشاد معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.
رضا خوش لهجه و حسن برقی رازلیقی به عنوان فعالان دفاع مقدس از خبرگزاری جمهوری اسلامی و برخی از یادگارهای هشت سال دفاع مقدس از موسسه اطلاعات، روزنامه ایران، موسسه نمایشگاه ها و بنیاد فارابی معرفی شدند.
مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس به همت مرکز بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور مسوولان، کارمندان و بسیجیان این وزارت خانه و معاونت ها و سازمان های وابسته برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.