سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد: فرماندهان گروه تروریستی داعش از عراق و سوریه به افغانستان آمده اند و در ۲۵ استان از ۳۴ استان این کشور توانستند حمایت شماری از اتباع افغان را برای پیوستن به گروه خود به دست آورند.

سازمان ملل: فرماندهان داعش از عراق و سوریه به افغانستان آمده اند

گزارش سازمان ملل متحد همزمان با هفتادمین نشست مجمع عمومی این سازمان در نیویورک منتشر کرد.
بر اساس این گزارش که خبرگزاری فرانسه آن را روز یکشنبه منتشر کرد، گروه تروریستی داعش، مشغول انجام عملیاتی در افغانستان است و قصد دارد بخش هایی از خاک افغانستان را به تصرف خود درآورد.
سازمان ملل متحد در گزارش خود نوشت: 70 نفر از فرماندهان گروه تروریستی داعش، از عراق و سوریه به افغانستان آمده اند و شاخه این گروه تروریستی را در این کشور تاسیس کردند.
گروه تروریستی داعش در افغانستان با مانع بزرگی به نام طالبان مواجه است. شبه نظامیان عضو گروه طالبان به نام گروه مسلح مخالف دولت افغانستان، اعلام کرده است که با حضور داعش در افغانستان مبارزه خواهند کرد.
با وجود اختلاف شدید میان فرماندهان نظامی و چهره های شناخته شده طالبان، پس از انتشار خبر مرگ ملا «محمد عمر» رهبر این گروه، آنان تصریح کرده اند که حضور داعش در افغانستان را تحمل نخواهند کرد.
خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشت: نبرد طالبان و داعش در افغانستان بر سر کنترل تجارت مواد مخدر است.
برخی از صاحبنظران سیاسی در افغانستان، یکی از دلایل تمایل شدید دولت افغانستان برای صلح با گروه طالبان را مواضع آنان در قبال داعش و استفاده از نیروهای آنان برای مقابله با داعش می دانند.
مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان، پس از انجام یک دور گفت و گو، با انتشار خبر مرگ ملا عمر به حالت تعلیق درآمد و برخی از اعضای تیم گفت و گو کننده در نخستین دور مذاکرات دولت افغانستان با گروه طالبان گفته اند که این مذاکرات به بن بست رسیده است. 
«محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان در تازه ترین موضع گیری در ارتباط با این مذاکرات گفته است مذاکرات صلح به بن بست نرسیده است.
برخی از مسوولان ارشد افغانستان، پاکستان را متهم به ایجاد مانع در گفت و گوهای صلح با طالبان کرده اند. 
«عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت افغانستان دیروز - شنبه - در نیویورک اعلام کرد که همکاری نکردن برخی کشورها باعث ایجاد مانع در برقراری صلح در افغانستان است.
ملا «اختر محمد منصور» رهبر جدید طالبان در نخستین پیام رسمی خود پس از انتخابش به عنوان جانشین ملاعمر گفت که با خروج نظامیان خارجی از افغانستان و لغو پیمان نامه های نظامی با خارجی ها، صلح با دولت افغانستان امکان پذیر است.
دولت افغانستان در صورت به نتیجه رساندن مذاکرات صلح، گام های بزرگی برای ایجاد ثبات در افغانستان و در عین حال مقابله با گروه تروریستی داعش برداشته است.
بر اساس گزارش سازمان ملل، منابع دولتی افغانستان گفته اند گروه هایی که در افغانستان، خود را وفادار به داعش اعلام کرده اند در 25 ولایت این کشور مشاهده شده اند.
سازمان ملل در گزارش خود از «عبدالرئوف خادم» مشاور سابق ملاعمر رهبر سابق طالبان نام برده که در اکتبر سال 2014 میلادی، پس از سفر به عراق، به داعش پیوسته و توانسته با پرداخت پول های گزاف، گروه تحت نظر خود را در استان های «هلمند» و «فراه» تشکیل دهد.
گزارش سازمان ملل صراحت دارد که مقام های امنیتی افغانستان حضور داعش را به عنوان یک تهدید فوری نمی دانند، اما شرایط را به عنوان یک تهدید جدید بالقوه تحت نظر دارند.
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» نیز هفته گذشته اعلام کرد که در صورت خروج نظامیان خارجی از کابل، گروه تروریستی داعش می تواند ظرف یک هفته، پایتخت افغانستان را تصرف کند.
پیش از این، «محمد محقق» معاون رییس اجرایی دولت افغانستان نیز اعلام کرده بود که اخبار موثقی در دست دارد که نشان می دهد گروه تروریستی داعش با اهدای یک دستگاه موتورسیکلت و 800 دلار آمریکا، به جذب جوانان در کابل می پردازد.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.