ناسا امروز یافته‌های مهم خود درباره وجود حیات در مریخ را اعلام خواهد کرد.

یافته‌های مهم ناسا در پرونده رمزآلود «حیات در مریخ»

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا منطقه خراسان، سازمان فضایی ناسا قرار است طبق وعده‌اش با برگزاری نشستی مطبوعاتی در مقر خود واقع در واشنگتن، امروز در ساعت 15:30 به وقت گرینویچ خلاصه‌ای از پرونده رمزآلود وجود حیات در سطح کره سرخ را ارائه دهد.

اعلام وجود حیات میکروبی و نشان دادن شواهدی از جریانات آبی در سطح این سیاره از جمله یافته‌های مهمی است که در این جلسه قرار است شرح داده شود.

لوجندرا اوجها از موسسه فناوری جورجیا بر این عقیده است که در فصل‌های گرم سال جریانی مایع از آب و نمک در سطح مریخ جاری می‌شود.

در صورت کشف آب در مریخ، شانس حضور موجودات فضایی در این سیاره افزایش خواهد یافت.

در ماه آوریل، مریخ‌نورد ناسا که حدود سه سال در این سیاره مشغول تحقیق است، خاکی مرطوب شده با آب نمک را کشف کرد که نقطه انجماد را کاهش می‌دهد.

سپس مریخ‌نورد در ماه سپتامبر صخره‌هایی زیر سطح زمین یافت که چهار برابر آنچه که پیش از آن تصور می‌شد مرطوب بود.

علاوه بر این، تصاویر ماهواره‌ای که از سنگ‌ریزه‌ها در سطح این سیاره تهیه شده بود، نشان می‌داد روزی در این سیاره جریان آب وجود داشته است.

با مطالعه تصاویر تهیه شده توسط مریخ‌نورد از سنگ‌های بازالتی و تیره سطح مریخ، گمانه‌زنی‌هایی از پوشیده بودن این سیاره از آب در سال‌های دور به میان آمد.

کوین کوپاس، نویسنده این تحقیق می‌گوید که شواهد جدید از این گمانه‌زنی‌ها حمایت می‌کند. بسیاری از دانشمندان معتقدند که مریخ روزی سیاره‌ای مشابه زمین بوده است.

ناسا در حال حاضر پنج فضاپیمای کاربردی را در اطراف و روی سیاره مریخ دارد: کاوشگرهای فرصت و کنجکاوی که به ترتیب در سال‌های 2004 و 2012 در مریخ فرود آمدند و مدارگردهای اودیسه مریخ، MRO و ماون که در مدار سیاره سرخ گردش می‌کنند.

اودیسه مریخ در سال 2001، MRO در سال 2006 و ماون یک سال پیش به مدار مریخ وارد شدند.

فضاپیمای مارس اکسپرس اروپا و ماموریت مدارگرد مریخ هند نیز از بالا به نظارت بر سیاره سرخ می‌پردازند و تعداد مدارگردهای عملکردی مریخ را به پنج رسانده‌اند.

دوربین های‌رایز مدارگرد MRO شامل یک لنز تلسکوپی است که می‌تواند ویژگیهای کوچک تا یک متر را در سطح مریخ تشخیص دهد. این دوربین همچنین تصاویر را در طول‌موجهای نزدیک مادون قرمز جمع‌آوری کرده که به محققان در یادگیری کانی‌شناسی مریخ کمک می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.