قدس آنلاین: مدیر عامل مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی، صبح امروز در همایش بهداشت محیط که در هتل همای شماره ۱ برگزار شد، از نیاز به فضایی دو برابر کره زمین برای پاسخگویی جمعیت انسان ها تا سال ۲۰۵۰ میلادی خبر داد.

توجه ویژه  به توریست درمانی در طرح جامع زیارت

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسین واحدی صبح امروز در همایش بهداشت محیط که در هتل همای شماره ۱ برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر کمبود ۳هزار تخت بیمارستانی در شهر مشهد احساس می شود که در ایام ورود زائران به این شهر، شاهد تراکم جمعیتی بالا در مراکز درمانی مشهد هستیم.
وی با اشاره به نقش پیشرو زیارت تصریح کرد: ۲۷میلیون زائر در شهر مشهد، حداقل ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می کنند و سالانه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز صرف خرید سوغات از این شهر می کنند که غفلت از این سرمایه اقتصادی می تواند ضربه های زیادی را به زیارت استان خراسان رضوی وارد سازد.
معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی نظارت های بهداشتی بر اقامتگاههای زائران را حائز اهمیت دانست و بیان کرد: سالانه ۲۵میلیون زائر ایرانی و دومیلیون زائر خارجی به شهر مشهد سفر می کنند که نظارت بر مسائل بهداشتی مراکز اقامتی، غذایی و تفریحی این شهر از اهمیت بالایی برخوردار است.
واحدی از تصویب طرح جامع زیارت خبر داد و گفت: ۴ماه است که طرح جامع زیارت تهیه شده و به تازگی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب رسیده که ۱۵ راهبرد، ۳۹ سیاست، ۱۶۰ برنامه و ۸۲۱ پروژه دارد که ۱۲۰ پروژه آن مربوط به حوزه بهداشت است.
وی در خصوص توریست درمانی یادآور شد: در طرح جامع زیارت، توجه ویژه ای به توریست درمانی شده است که در قالب بسته اجرایی بین الملل دنبال می شود.
معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی تبدیل برنامه های بهداشت عمومی به بسته اجرایی را حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: ۲۳برنامه در حوزه بهداشت عمومی داریم که ۱۳ برنامه متوجه زائران بوده و لازم است این برنامه ها به بسته های اجرایی مرتبط با یکدیگر تبدیل شوند.
در ادامه این همایش، دکتر حمید رضا بهرامی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بهداشت محیط تاثیر بسزایی در زندگی شهروندان دارد و نقش نظارتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به یک نقش تعاملی در این حوزه تبدیل شده است.
وی پیرامون تلاش های صورت گرفته برای استاندارد سازی پروتکل های بهداشت محیط تصریح کرد: خدمات بهداشتی ارائه شده به شهروندان باید متناسب با پروتکل های بهداشت محیط در سطح بین الملل باشد که در دو سال گذشته به این مهم، توجه ویژه ای صورت گرفته است.
در ادامه این نشست، دکتر سید مرتضی احتشام فر، مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: افزایش بی رویه مواد غذایی قاچاقی از کشور پاکستان و افغانستان نگران کننده است و عرضه کنندگان مواد غذایی توجه داشته باشند که مواد غذایی فاقد فاکتور معتبر، قاچاق محسوب می شوند.
وی کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در بسیاری از نقاط جهان را یک نگرانی بزرگ برای مروجان حوزه سلامت توصیف کرد و گفت: در حال حاضر ۲.۶ میلیارد نفر از انسان ها در سراسر دنیا به امکانات پزشکی و درمانی دسترسی ندارند و پیش بینی می شود که این رقم تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۴میلیارد نفر برسد.
مدیر عامل مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی، آب سالم را شاخص توسعه کشورها دانست و بیان کرد: آب سالم شاخص توسعه کشورها است و باید توجه داشت که ۹۷ درصد از آب های جهان را آب شور و ۳درصد را آب های شیرین تشکیل می دهند و این منابع ابی دارای توزیع نامتوازن هستند که نیاز به بازنگری جدی دولت ها در این حوزه دارد.
احتشام فر ورود فاضلاب های خانگی به کشف رود در حاشیه شهر مشهد را از مهم ترین عوامل آلوده کننده آب ها در این منطقه عنوان کرد و افزود: ورود فاضلاب های خانگی به کشف رود و عبورگاه های مردم در حاشیه شهر مشهد، سبب آلوده شدن آب این منطقه و بروز بیماری های متعددی شده است.
وی با اشاره به بحران آب در جهان خاطر نشان کرد: آب کشورهای توسعه یافته نیز به سبب فاضلاب های صنعتی و مواد شیمیایی به شدت آلوده شده است و پیش بینی می شود که جنگ آب نیز در جهان آغاز شود.
مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از نابودی جنگل ها ابراز نگرانی کرد و یادآور شد: ۳۰ درصد از جنگل های دنیا نابود شده و کارشناسان معتقدند که تا سال ۲۰۵۰ به فضایی دوبرابرکره زمین برای  پاسخگویی به جمعیت انسان ها نیاز داریم.
احتشام فر افزایش سموم کشاورزی را از دیگر عوامل تهدید کنننده سلامتی انسان ها دانست و تاکید کرد: افزایش سموم کشاورزی سبب بروز بیماری و عفونت در مصرف کنندگان شده و لازم است که به سوی تولید میوه های ارگانیک برویم.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.