رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور گفت: هم اکنون ۲۵ درصد کشمش صادراتی ایران در خراسان رضوی به ویژه شهر کاشمر تولید می‌شود.

۲۵ درصد کشمش صادراتی ایران در خراسان رضوی تولید می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا ارزانی ممقانی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: هم اکنون قیمت تمام شده کشمش در ایران بسیار بالاست لذا زمینه‌های قاچاق این محصول از کشور افغانستان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه کشمش تولید شده در کاشمر یکی از مرغوبترین انواع این محصول در سراسر جهان است، تصریح کرد: با این حال زیرساخت‌های مورد نیاز برای بهره برداری از آن تا کنون فراهم نشده و دیده می‌شود که این محصول در بسته‌بندی‌های بزرگ بالای 3 کیلو به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور قیمت تمام شده آجیل و خشکبار را بسیار بالا دانست و بیان کرد: نحوه آبیاری، نوع کشت، هدر رفت بالای محصولات کشاورزی و دیگر مواردی از این قبیل سبب می‌شود که قیمت تمام شده محصولات افزایش پیدا کند.

ارزانی ممقانی ضمن تأکید بر مرغوبیت کشمش تولید شده در خراسان رضوی تصریح کرد: این کشمش همانطور که گفته شد از بهترین انواع این محصول در جهان بوده و تولید ارگانیک آن سبب خاص شدن آن در دنیا می‌شود که متاسفانه تا کنون التفاتی به آن نشده است.

وی تأکید کرد: نوع کشت، فرآوری و بسته بندی این محصول از 30 سال گذشته تغییری نداشته و همین مسئله سبب شده که در دنیا تمایل چندانی برای خرید آن وجود نداشته باشد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور افزود: برای کاهش  قاچاق این محصول از کشوری مانند افغانستان که کشاورزی ضعیفتری نسبت به ایران دارد باید اقداماتی برای پایین آمدن قیمت تمام شده محصولات به انجام رساند.

ارزانی ممقانی بیان کرد: هم اکنون بیشترین محصولی که در این رده از افغانستان وارد کشور می‌شود مویز بوده که با توجه به ظرفیت‌های موجود باید از ورود آن نیز پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.