۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 312535

پس از تشدید نبرد میان نیروهای افغان با شبه‌نظامیان طالبان، آخرین مقام دولتی از شهر قندوز فرار کرد و طالبان به صورت کامل تمام شهر را اشغال کردند.

جزئیات سقوط قندوز به دست طالبان

به گزارش فارس ، پس از تشدید نبرد میان نیروهای افغان با شبه‌نظامیان طالبان، آخرین مقام دولتی از شهر قندوز فرار کرد و طالبان به صورت کامل تمام شهر را اشغال کردند.

«محمد قسیم جنگل‌باغ» فرمانده پلیس ولایت قندوز که با شبه‌ نظامیان طالبان در نبرد بود، اینک میدان جنگ را خالی گذاشت و از این شهر به سمت یکی از فرمانداری‌های قندوز فرار کرد.

صدها نیروی نظامی افغان که در آخرین دقایق نبرد با طالبان از مقر فرماندهی پلیس می‌جنگیدند، نیز از شهر فرار کرده‌اند.

فرماندهی پلیس ولایت قندوز از 4 ساعت به این طرف تحت محاصره شدید طالبان قرار گرفته بود و برعلاوه آن تا ساعتی پیش تنها فرماندهی پلیس و فرودگاه شهر قندوز در اختیار نیروهای دولتی قرار داشت.

اینک با سقوط فرماندهی پلیس به استثنای فرودگاه قندوز تمام شهر به دست شبه‌نظامیان طالبان افتاده و بر اساس گزارش‌ها صدها کارمند دولتی و موسسات خصوصی در فرودگاه قندوز در انتظار آمدن هواپیما هستند.

با این حال، نبرد در اکثر مناطق به صورت کامل با پیروزی طالبان پایان یافته است، اما فرماندهان جهادی که قدرت سیاسی و پایگاه اجتماعی خوبی در قندوز دارند، وارد میدان نبرد با طالبان شده‌اند.

«حمید پویا» رئیس نهاد «بازار رسانه» در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گفت: «میرعلم خان» فرمانده جهادی و چند فرمانده دیگر جهادی اکنون با افراد خود وارد نبرد در شهر شده‌اند.

در حالی که اکثر مناطق شهر قندوز تحت تصرف طالبان قرار گرفته، گفته می‌شود نخستین اقدام آنها خواستار همکاری مردم بوده و تأکید کرده‌اند که جهت برقراری نظام اسلامی و مشروع تلاش خواهند کرد.

با این حال، شبه‌نظامیان طالبان به سمت زندان ولایت قندوز نیز شتافته و دست‌کم 700 زندانی را از قید آزاد کرده و بر اساس گزارش‌ها این زندانیان به سمت فرماندهی شبه‌نظامیان طالبان رفته و برخی دیگر آنها به منازل مسکونی خود رو آورده‌اند.

اکثر این زندانیان به جرم حضور و فعالیت در گروه تروریستی طالبان از سوی نیروهای افغان زندانی شده بودند و برخی دیگر این زندانیان به جرم ارتکاب جرایم جنایی زندانی بودند.

طالبان همزمان که شلیگ‌های شادی در شهر قندوز را آغاز کرده‌اند، آنتن‌های شرکت‌های مخابراتی را نیز نابود کرده و به این صورت تماس‌های تلفنی و انترنتی را به صورت کامل با این ولایت ناممکن می‌کنند.

در بخش‌های از شهر قندوز تصاویر از شهدا و مقام‌های ارشد دولتی مانند «احمدشاه مسعود»، «اشرف‌غنی» و «عبدالله عبدالله» پیش از این نصب شده بود که با مخالفت شبه‌نظامیان مستقر در قندوز مواجه شد.

شبه‌نظامیان طالبان نخست این تصاویر را از دیوارها گرفته و پس از آن آتش زده‌اند.

شهر قندوز به عنوان نخستین شهر افغانستان پس از 14 سال شاهد تصرف کامل توسط شبه‌نظامیان طالبان است و فضای این شهر که روزی مهد فرهنگیان و ادبا بود اکنون به شهر وحشت‌زده‌ای تبدیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.