هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در تهران گفت: سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس توسعه پایدار سازمان ملل متحد، مبتنی بر خرد و ژرفا نگری بود.

سخنرانی رئیس جمهور ایران در اجلاس سازمان ملل مبتنی بر خرد و ژرفا نگری بود
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، گری لوئیس روز سه شنبه در نشست خبری در خصوص برنامه های پسا 2015 سازمان ملل متحد که در محل این سازمان در تهران برگزار شد، افزود: دکتر روحانی در سخنرانی خود به درستی بر حفظ محیط زیست تاکید کرد و اشاره به این موضوع داشت که همه جوامع بشری در یک کشتی نشسته اند و اگر اختلالی در خصوص محیط زیست ایجاد شود همه در خطر هستیم.

وی با اشاره به تدوین اهداف توسعه پایدار از سال 2015 به بعد، اظهار داشت: در چند روز گذشته رهبران کشورهای جهان در سازمان ملل متحد در نیویورک گرد هم آمدند تا برنامه های پسا2015 را به تصویب برسانند.
وی یادآور شد: برنامه های توسعه پایدار برای سالهای 2015 تا 2030 مبتنی بر 17 آرمان برپایه اهداف توسعه هزاره تدوین شده است. اهداف توسعه پایدار می تواند بشر را به سوی جلو هدایت کند.
لوئیس گفت: هم اکنون نسبت به سال 2000 که برنامه های توسعه هزاره تدوین شده بود توانسته ایم در بیشتر زمینه ها گامهای مهمی برداریم، به طور مثال از سال 2000میلادی به بعد 2 میلیارد نفر به آب آشامیدنی سالم تر دست یافته اند و همچنین برابری تحصیلی میان دختران و پسران افزایش یافته است.
هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در تهران اظهار داشت: اما هنوز برای رسیدن به دستاوردهای بزرگتر راه زیادی در پیش داریم و به همین دلیل برنامه های پسا 2015 را تصویب کردیم، آرمانهای یادشده بلندپروازانه تر از آرمانهای توسعه هزاره است. همچنین این آرمانها از استانداردهای بهتری برخوردار هستند.
وی سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در اجلاس توسعه پایدار سازمان ملل متحد را تحسین کرد و گفت: دکتر روحانی در این سخنرانی بیان داشتند که نمی توان در جهان کنونی فقط مبتنی بر خود بود و از چگونگی زندگی دیگران غفلت کرد.
لوئیس معتقد است: برای توسعه پایدار باید به تولید و مصرف در زمین اهمیت بدهیم و باید همه توان خود را بکار گیریم که از تغییر اقلیم جلوگیری شود.
وی یادآور شد: همانگونه که دکتر روحانی در سخنرانی خود اشاره کردند همه باید دست به کار شویم که اهداف توسعه پایدار را اجرایی کنیم و وارد عمل شویم.
وی تاکید کرد: با همکاری جوانان از طریق شبکه های اجتماعی می توان به اهداف توسعه پایدار دست یافت و در همه این تلاش ها برنامه های سازمان ملل متحد نقش دارد.
وی در بخش پرسش و پاسخ در خصوص پرسش خبرنگار ایرنا در مورد ارزیابی وضعیت پناهندگان افغانستانی در ایران نیز گفت: هم اکنون 900 هزار پناهنده ثبت شده افغانستانی در ایران زندگی می کنند.
وی بیان داشت: با توجه به وضعیت جهانی موضوع مهاجرت و پناهندگی در اولویت برنامه های جهانی سازمان ملل متحد، قرار دارد.
لوئیس توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران مدت 30سال است که با سازمان ملل متحد در خصوص موضوع پناهندگان همکاری دارد. ایران همواره سرزمین امنی برای پناهندگان بوده به طوری که بسیاری از آنان توانسته اند از این حاشیه امن بهره ببرند و زندگی خود را در این کشور ساماندهی کنند.
وی یادآور شد: پناهندگان توانسته اند از امکانات بهداشتی، آموزشی و بیمه ای برخوردار شوند و این در حالی بوده که ایران همکاری خوبی با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل داشته است.
وی گفت: ایران نه تنها فرصتی ایجاد کرد که پناهندگان بتوانند بعد از سالها اقامت در این کشور به سرزمین خود بازگردند بلکه فرصت مهاجرت دوباره پناهندگان به هرکشور دیگری که بخواهند را فراهم کرده است.
 

 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.