تارنمای شبکه خبری سی ان ان در تفسیری پیرامون حمایت های جهانی و مواضع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در قبال توافق هسته ای، نوشت: برنده (این) انتخابات متوجه خواهد شد که دنیا در زمانی که در دفتر کار خود است به نسبت دوران انتخابات بسیار پیچیده تر شده است.

نقش جامعه جهانی در توافق هسته ای، انتخابات آمریکا را پیچیده کرده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا،  این تارنما گزارش خود را چنین آغاز کرد: توافق هسته ای که مدت آن 10 تا 15 سال است، محدودیت هایی بر برنامه هسته ای ایران اعمال می کند و ظرفیت هسته ای ایران را کاهش می دهد. در ازای آن در صورتی که ایران به تعهداتش عمل کند تحریمها مرحله به مرحله برداشته خواهد شد.
کاخ سفید توانست توافق را از گزند مخالفت شدید اعضای جمهوری خواه کنگره و نامزدهای جمهوری خواه ریاست جمهوری و نظرسنجی هایی که نشان می داد اکثریت مردم آمریکا با آن مخالفند ، مصون بدارد.
سی ان ان در ادامه گزارش افزود: تا هنگامی که «باراک اوباما» در منصب ریاست جمهوری باشد، بر اجرای این توافق نظارت خواهد کرد. علاوه بر این اکثریت قریب به اتفاق جامعه جهانی در حمایت از این توافق متحدند. سران کشورها این هفته در نیویورک به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل گرد هم می آیند و مطمئنا اکثر آنان از توافق حمایت خواهند کرد. به استثنای « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، تقریباً تمامی سران کشورها از این توافق حمایت کرده اند.
'مساله این است که رئیس جمهوری بعدی آمریکا چه برخوردی با توافق خواهد داشت؟ آیا او توافق را کنار خواهد گذاشت؟ سیاست های رئیس جمهوری بعدی چه تاثیری از آرای جهانی خواهد پذیرفت؟ عجیب نیست که دیدگاه های نامزدهای ریاست جمهوری 2016 آمریکا به فراوانی شمار آنان است. بسیاری از نامزدهای جمهوری خواه برای اینکه خود را در رقابتهای انتخاباتی متمایز نشان دهند و دیگران را کنار بزنند به اظهارات شدید الحن متوسل می شوند.
«کریس کریستی» فرماندار نیوجرسی بتازگی گفته که اوباما 'بدترین اشتباه سیاست خارجی را در حلقوم مردم آمریکا چپانده است.'
«مایک هوکابی» فرماندار سابق آرکانزاس، با بیان اینکه توافق هسته ای 'اسرائیلی ها را به سوی کوره ها (ی آدم سوزی) روانه خواهد کرد'، هولوکاست را به یاد مخاطبان خود آورد.'
در همین حال، سناتور «تد کروز» از تگزاس و «مارکو روبیو» از فلوریدا وعده داده اند در صورت انتخاب شدن، توافق را پاره خواهند کرد. روبیو در مورد برداشته شدن تحریمها پس از توافق گفته که 'تحریم ها را دوباره اعمال خواهد کرد.
«دونالد ترامپ» ساختمان ساز و مالک معروف، «کارلی فیورینا» رئیس سابق هیولت پاکارد و «لیندزی گراهامم سناتور کارولینای جنوبی در پی مذاکره با ایران بر سر توافقی سختگیرانه تر هستند. با وجود ادعای روبیو، هیچکدام از اقدام های مذکور 'ساده' نخواهد بود.'
مشارکت پنج قدرت دیگر جهانی در مذاکره ها و توافق پس از آن به همراه حمایت شورای امنیت سازمان ملل، به این توافق جایگاه ویژه ای در قانون بین الملل بخشیده و بسیار دشوار خواهد بود که از صفر شروع کرد. حتی اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، سایر کشورهایی که برای روابط تجاری صف بسته اند در صورتیکه ایران طبق مقررات توافق عمل کند با آمریکا همراهی نخواهند کرد.
در مورد 'توافق جدید'، هیچ دلیلی ندارد که آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران که حرف آخر را در مورد سیاست خارجی ایران می زند، برای مذاکرات بیشتر پای میز مذاکره بازگردد. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، که مذاکره کننده توافق بود این ایده را 'خیال خام' می داند.
به همین دلیل است که وعده های کنار گذاشتن توافق یا مذاکره مجدد بر سر توافق جدید موجب مخالفت جدی نه تنها دموکراتها بلکه سایر نامزدهای جمهوری خواه شده است.
«جب بوش»، «رند پاول» و «جان کاسیچ» از این دسته جمهوری خواهان هستند. پاول سناتور کنتاکی و کاسیچ فرماندار اوهایو وعده داده اند تنها (به گفته آنها) در صورت فریبکاری ایران، تحریم ها را برگردانند. این موضع در واقع شبیه بند 'بازگشت' در صورت نقض توافق از سوی ایران است.
بوش فرماندار سابق فلوریدا نیز طرفدار افزایش کمک نظامی به اسرائیل است. این وعده را اوباما نیز مطرح کرده بود. «هیلاری کلینتون» نامزد پیشرو دمکرات که در مراحل اولیه مذاکرات با ایران وزیر امور خارجه بود و «برنی سندرز» سناتور ورمونت از توافق پشتیبانی کرده اند.
کلینتون پیشنهاد داده است تا راهبردی جامع برای تقویت اجرای توافق و رویارویی با اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه و تقویت امنیت اسرائیل و متحدان آمریکا در خلیج فارس تدوین شود.
با وجود اینکه حسن روحانی (رئیس جمهوری ایران) اشاره کرده که توافق تاریخی ممکن است به بهبود روابط ایران و آمریکا منجر شود، نه کلینتون و نه سندرز صحبتی در این مورد نکرده اند.
با وجود هیاهوی جاری، در نهایت واکنش آمریکا تا حد زیادی وابسته به عملکرد ایران است. اگر ایران به تعهداتش عمل کند، بسیار دشوار خواهد بود که جلوی سایر کشورها را گرفت. اگر ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای باشد، رئیس جمهوری بعدی آمریکا زیر فشار شدیدی از داخل و از اسرائیل خواهد بود تا به هر طریقی از جمله استفاده احتمالی از نیروی نظامی جلوی ایران را بگیرد. سلسله اقدامات رئیس جمهوری که منجر به اتخاذ چنین تصمیمی شود بر میزان حمایت جامعه جهانی از اقدامات او تاثیرگذار خواهد بود.
به رغم ادعاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره اهداف برناه هسته ای ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی و حتی منابع اطلاعاتی آمریکا اذعان کرده اند که تاکنون سندی دال بر تخلف آن از اهداف صلح آمیز نیافته اند.
به هر حال، اگر به گذشته توجه کنیم، بعید است سخن پراکنی های دوران انتخابات همانند اقدامات رئیس جمهوری آینده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.