تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره) گفت: فاجعه سرزمین مِنا، حادثه تلخی است که کام ملت ما را در آستانه اعیاد بزرگ اسلامی بسیار تلخ کرد.

فاجعه سرزمین مِنا، کام ملت ما را در آستانه اعیاد بزرگ تلخ کرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در آیین شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه ادیان و مذاهب قم در نمازخانه این دانشگاه یاد امام راحل و شهیدان انقلاب اسلامی را گرامی داشت .
وی با اشاره به فاجعه منا افزود: یادی از جان باختگان مظلومی که در این هفته اخیر در منا به جوار رحمت الهی شتافتند بکنیم؛ حادثه تلخی است که ذائقه ملت ما را در آستانه اعیاد بزرگ اسلامی بسیار تلخ کرد و بی شک مسئولیت بزرگی را متوجه دولتِ بی تدبیر سعودی می کند.
وی همچنین با اشاره به اقدامات داعش علیه مسلمانان و کشتار و جنایات آنان گفت: داعش جریان جاهل و بی عقلی است که علت ایجاد آن مطلق انگاری می باشد، گروه تکفیری داعش این اعتقاد را دارد که هر کسی که شیعه است باید کشته شود که این تفکر جاهلانه داعش است.
وی در بخش دیگر سخنان خود، به مساله موانع همزیستی پیروان ادیان و مذاهب گوناگون پرداخت و در این رابطه اظهار کرد: در جامعه امروز جهانی این مساله پررنگ تر می شود ولی این امر مخصوص روزگار ما نیست و از روزهای ابتدایی که ادیان مختلف شکل گرفتند برخی از ادیان با هم همزیستی مسالمت آمیز داشته اند.
سید حسن خمینی با اشاره به دوران های مختلف تاریخی در این زمینه گفت: در برخی از موارد داریم که ادیان و مذاهب مختلف کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته اند و در برخی دیگر از موارد نیز شاهد کشتار زیاد در بین ادیان و مذاهب گوناگون بوده ایم.
استاد حوزه علمیه قم، با تاکید بر حفظ وحدت میان ادیان و مذاهب مختلف خاطرنشان کرد: باید موانع این همزیستی مسالمت آمیز را بشناسیم تا این موانع را نشناسیم نمی توانیم آنان را از پیش پا برداریم.
وی افزود: در میان شیعیان نیز نزاع های بسیاری در طول تاریخ وجود داشته و این گونه نبوده است که تنها شیعه و سنی با یکدیگر اختلاف داشته باشند، در زمانی مسیحی ها یهودی را کشتند و در دوران دیگری یهودی ها با حمله به مسیحی ها دست به کشتار آنان زدند که این موضوع نشان دهنده وجود اختلاف بین ادیان و مذاهب گوناگون در گذشته می باشد.
وی با اشاره به جنگ هایی در طول تاریخ که منشا دینی و عقیدتی داشته اند، گفت: برخی از مواقع جریان های متضاد به هم گرویده اند و باهم زندگی کرده اند و در برخی از مواقع هم جریان های نزدیک به هم با یکدیگر جنگ و ستیز نموده اند که این امر باید مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد.
تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره)، جدایی پروتستان از کاتولیک ها را موضوعی بسیار مهم برشمرد که باید توسط طلاب و دانشجویان مورد مطالعه، تحقیق، بحث و بررسی قرار بگیرد و این موضوع ریشه یابی شود.
وی با بیان اینکه ما نباید از هر اقدامی که برخی افراد در طول تاریخ انجام داده اند دفاع کنیم، افزود: مطلق انگاری، آفتی در فضای ذهنی ماست، یکی از آفت های دانش، کلی انگاری است و هنگامی که خطایی توسط افرادی می بینیم همه آنها را دارای ایراد می دانیم و هنگامی که گروهی، اشتباهی کردند همه آنها را به یک چشم می بینیم که این امر اقدام اشتباهی است.
وی همچنین به فرا رسیدن عید سعید غدیر خم اشاره و اظهار کرد: حضرت علی (ع) سر منشا همه اندیشه های اسلام می باشد و یکی از افتخارت ما این است که شیعه مولای متقیان امیرالمومنان (ع) هستیم که باید تلاش و کوشش کنیم پیرو و ادامه دهنده راه ایشان باشیم و در زندگی خویش از امام علی (ع) و ائمه اطهار (ع) الگوبرداری کنیم.
تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره) در بخش دیگر سخنان با اشاره به اینکه با فضای دانشگاه ادیان و مذاهب آشنا هستم، این دانشگاه را دانشگاهی کم نظیر و ارزشمند دانست و از خدمات مسوولان آن تقدیر کرد.
دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران و برخاسته از حوزه علمیه است که ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنان با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت (ع) به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می کند، این دانشگاه در منطقه پردیسان قم قرار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.