محمدرضا جواهری : ۱۸ ذی الحجه سال دهم هجری قمری عید غدیر ایجاد شد. عید غدیر شریف ترین و بهترین و بزرگترین عید اسلامی است ...

 جایگاه ولایت امام علی(ع) در اکمال دین

 که پیامبر خدا حضرت محمد صلی ا... علیه و آله و سلم به فرمان خدای متعال و بر اساس وحی الهی ایجاد نمود. این روز عید آل محمد علیهم السلام و عید امت اسلامی و عید شیعیان جهان است.

 پیامبر خدا در مکه سال سوم بعثت در آغاز دعوت علنی به فرمان خدای سبحان در جریان یوم الدار در حدیث انذار، علی بن ابی طالب(ع) را برادر و خلیفه و وصی خویش نامید و نصب و معرفی نمود و پس از آن همواره این حقیقت را یادآوری کرد و سرانجام در روز 18 ذی الحجه پس از حجه الوداع نیز در عیدغدیر به جهانیان آموخت. در این روز بزرگ به حکم قرآن دین کامل شد.

خدای متعال در جایگاه و نقش روز عید غدیر در دین اسلام میفرماید: الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا (مائده ، آیه3). امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین جاویدان شما پذیرفتم. روز عیدغدیر  آداب و اعمال ویژه ای دارد. باید این روز بزرگ همواره زنده بماند و هرگز از آن غفلت نگردد. تبیین آداب و اعمال خاص این روز از سوی پیامبر اعظم صلی ا... علیه و آله و سلم و امامان علیهم السلام در همین راستا و برای بهره برداری جهانیان از دستاوردهای عید غدیر است.

 

 صدبار ذکر ولایت

پیامبر خدا سنتهای مرتبط با عیدغدیر را به امت اسلامی آموزش داده اند. یکی از سنتهای عیدغدیر ذکر کمال دین با ولایت  امام علی علیه السلام میباشد. پیامبر خدا صلی ا... علیه و آله و سلم فرموده اند: از سنتهای روز عیدغدیر این است که مومن صدبار بگوید: ستایش از آن خدایی است که کمال دینش و تمام نعمتش را به ولایت امیرمومنان امام علی بن ابی طالب علیه السلام قرار دارد. (بحارالانوار ، ج98 ، ص321)  منشا این سنت آیه سوم سوره مائده است که در روز عیدغدیر نازل شده است. پیامبر خدا(ص) سنت الهی روز عید غدیر را که برخاسته از وحی الهی و متن آیه قرآنی است به همگان یادآوری نموده اند. در روز عیدغدیر مستحب است هر مومنی صدبار بگوید: الحمدلله الذی جعل کمال دینه و تمام نعمته بولایه امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام. در این کلام زیبا و جمله پربار و روشنگر بصراحت نقش برجسته عیدغدیر در دین اسلام ذکر شده است.

 

 عیدغدیر کامل کننده دین

در آیه سه سوره مائده و این ذکر ولایت که پیامبر خدا آموزش داده اند، بر نقش بی بدیل و سرنوشت ساز عیدغدیر در کمال دین اسلام تصریح شده است. شایسته است هر مؤمن روز عیدغدیر صدبار ذکر ولایت را بگوید و این نقش را بشناسد و به آن اعتراف و اذعان نماید و بر آن استوار بماند.

 به حکم آیه سه سوره مائده و این سنت نبوی روز عیدغدیر، دین اسلام با اعلام ولایت علی علیه السلام در روز عیدغدیر کامل شد و نعمت الهی تمام گردید. نقش بزرگ ولایت در کمال دین و تمام شدن نعمت الهی باید هر سال در جشن عیدغدیر یادآوری شود.

 غفلت و فراموشی غدیر و نقش آن در جامعیت و کمال دین اسلام به هیچ وجه روا نیست. شایسته و سزاوار است هرسال در روز عید غدیر صدبار ذکر ولایت و نقش ولایت امیرالمومنین امام علی بن ابی طالب علیه السلام در اکمال دین و اتمام نعمت تکرار گردد  تا ولایت همواره زنده و پایدار بماند و بشریت در پرتو آن به کمال و سعادت برسد.

به حکم این آیه و حدیث نبوی، اصل امامت از اصول دین است  و کنار توحید و نبوت و معاد جای دارد. بی شک با امامت، دین کامل و نعمت تمام شد، پس دین بی امامت ناقص است و آنان که امامت را در اصول دین خویش ندارند دین شان کمبود دارد و اندیشه و عقایدشان نقص دارد .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.