قدس آنلاین : رییس اتحادیه هتلداران مشهد در دویست و هشتمین نشست هم اندیشی  دفتر مطالعات فرهنگی  و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: ۲۰۵ هتل درشهر مشهد درحال ساخت است

 خانه مسافرها هتل داری را با مشکل مواجه کرده/میراث فرهنگی و گردشگری به شدت سیاست زده شده است

به گزارش قدس آنلاین قانعی ،رییس اتحادیه هتلداران مشهد، صبح امروز در 208 نشست هم اندیشی دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: هتل های مشهد با وجود داشتن سالن اجتماعات برای استفاده  از این سالنها جهت برگزاری تئاتر و موسیقی محلی برای جذب بیشتر زایران و ماندگاری بیشتر آنها در شهر مشهد محدودیت دارند.

قانعی افزود: طی 10 سال اخیر، تعداد هتل هایی که در شهر مشهد ساخته شده،بیش از هتلهایی است که در سایراستانها و حتی تهران ساخته شده است.

وی گفت: خیلی از مراکزاقامتی در مشهد وقفی هستند و هتل های مشهد به لحاظ نرخ  30 درصد از سایر شهرها کمتراست.

رییس اتحادیه هتلداران با بیان اینکه،سرمایه گزاران هتلداری در مشهد به سود مورد نظر مالی خود درباب سرمایه گزاری نمی رسند، گفت: بیش از 60 درصد هتلداران مسایل معنوی خدمت به زایران را مورد توجه قراردادند.

قانعی افزود: حضور دلالان و واسطه ها در کاهش ماندگاری زائران مهم است  که مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه، سرریز زایران خانه مسافرها به هتل ها سرازیر می شوند، افزود: درحالیکه هرایرانی هر 3 سال یکبار درمشهد حضور پیدا می کند و با توجه به اینکه خانه مسافرها، در حال زیاد شدن  و گسترده شدن در همه مشهد است، هتل داری در مشهد را با مشکل مواجه می کند.

قانعی درادامه افزود: هرزائر 20 تا 30 دقیقه وقت خود را در حرم مطهر امام رضا(ع) می گذراند و نیازست برنامه ریزی ویژه ای متناسب با سن و سال زایران برای ماندگاری آنها در مشهد شود.

وی گفت: درسالهای گذشته34 درصد زایران در خانه های شخصی غیرمجاز اسکان موقت داشتند که طی سال جاری این رقم به  42 درصد رسیده است.

قانعی افزود: با وجود 203 هتل که درحال تکمیلست متاسفانه به دلیل اقامت زایران در خانه های شخصی هنوز کمتر از 50 درصد آنها توسط زایران مورد استفاده قرار می گیرد.

وی درادامه تصمیم ساخت زایرسراهای ارزان قیمت را تصمیمی احساسی خواند و گفت: زایرسرای استاندارد، ارزان قیمت نیست.

درادامه این جلسه، مرتضی ملایکه، فعال حوزه گردشگری گفت: پایتخت فرهنگی بودن مشهد،دو معنا دارد، پایتخت و فرهنگی شدن می باشد.

وی با بیان اینکه فرهنگی به معنای  نیرویی که می تواند نیروی مردم را به حرکت درآورد، افزود:  گردشگری  در دو زنجیره نظام اسلامی و سرمایه داری ، تعاریف جدا گانه ای دارد.

ملائکه گفت: گردشگری سرمایه داری،سود و اعتبار بیشتری مطرح است ، در حالیکه در گردشگری اسلامی، که اهمیت آن در سیره و قرآن آمده است، فضای معرفتی است.

وی افزود: ما هنوز نمی دانیم، الگوی گردشگری مشهد چیست؟ و نگاه ما برای سود  و ضرر این گردشگری کدامست، نمی توانیم درباره مشهد 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، به نتیجه برسیم.

درادامه این جلسه، شریفی، مدیر یکی از هتلهای مشهد گفت: در هتل ها، استانداردهایی وجود دارد که برای سرمایه گذار درآمد ایجاد می کند.

وی باانتقاد از اینکه چرا در این جلسه از هتلداران و کارشناس هتل داری دعوت نشده است، افزود:  تاکنون همه آنچه که درباره مشهد 2017 مطرح شده، همه فقط حرف بوده است.

شریفی با انتقاد  از عملکرد و ساخت و سازهای ناهماهنگ شهرداری مشهد در خیابان امام رضا(ع) گفت: اگر دنبال گردشگری مشهد 2017 هستید، شهرداری اول پاسخ این سوالات را درباره بلند مرتبه سازی های هتل ها در خیابان امام رضا(ع) و پیاده رو سازیهای بی ضابطه در ایام حضور پیک زایر در شهر مشهد بدهد.

وی گفت: میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل به سازمان عریض و طویلی شده است که بر هتل ها نظارت می کند، درحالیکه به شدت سیاست زده شده است.

وی با بیان اینکه زیرساخت گردشگری زایران ایرانی و خارجی در شهر مشهد فراهم نشده است، درحالیکه با دعوت از زایران خارجی غیر شیعی و نشان دادن ظرفیت های تاریخی و دینی  امام رضا(ع) انها را می توان به اسلام و دین شیعه جذب کرد.

شایان ذکر است در این جلسه، مباحث نظری و اجرایی چنان درهم تنیده بحث شد و کارشناس مدعو شهرداری به عنوان فعال  گردشگری به مباحث نظری تکیه داشت و مباحث مطرح شده سایر مدعوین مانند رییس اتحادیه هتلداران شهر مشهد و دیگران مباحث اجرایی و کاربردی بود که به جمع بندی نرسید.و کارشناس گردشگری مدعو شهرداری درمقابل اعلام نظرات کاربردی گردشگری فقط سکوت کرد!

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.