چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۲

در نشست نقد و بررسی مجموعه « خارج آهنگ» بیان شد؛

حال شعر، این روزها خوب نیست

 مجموعه خارج آهنگ

آرش شفاعی - وقتی هادی سعیدی کیاسری، مدیر کانون ادبیات ایران در نشست نقد و بررسی مجموعه شعر «خارج آهنگ» گفت، این روزها حال شعر، خوب نیست ؛ ...

بیمار است و باید برایش فکری کرد، تعداد‌اندک حاضران در نشست گواهی همین حرف
 او بود.  وقتی تعداد افرادی که برای شرکت در نشست بررسی شعرهای یک شاعر باسابقه و روزنامه نگار شناخته شده، وقت گذاشته‌اند، از تعداد انگشتان دو دست فراتر نمی‌رود، باید باور کرد حال شعر خوب نیست.

مجموعه «خارج آهنگ» دومین مجموعه شعر سید عبدالجواد موسوی، شاعر، پژوهشگر و مستندسازی است که بسیاری از دوستداران شعر، بخصوص دوستداران خراسانی شعر با کارنامه شعری وی آشنا هستند؛ اگرچه موسوی خودش این مجموعه را نخستین مجموعه شعرش می‌داند و می‌گوید: مجموعه قبلی ام با شتاب و بدون فرصت لازم منتشر شد و از آن راضی نیستم و به همین دلیل این مجموعه را نخستین کتاب شعر خودم تلقی 
می‌کنم.

او در این نشست درباره فعالیتهای ادبی، سابقه کاری و علایقش گفت و تأکید کرد، حوزه‌هایی که با علاقه انتخاب کرده و دوستشان دارد، شعر و تحقیقات آکادمیک درباره طنز است و دیگر اشتغالاتش به جبر زمانه بوده است و نه، علاقه مندی درونی. هادی سعیدی کیاسری در این نشست با اشاره‌ای به سابقه کاری و فعالیتهای متنوع ادبی و فرهنگی سید عبدالجواد موسوی، گفت: او در نوجوانی به جایگاهی در شعر رسیده بود که می‌توانست دیگران را مخاطب قرار دهد و مخاطبانی داشته باشد و این جایگاه کمی نیست.

بعدها هم وارد حوزه‌های فکری و مطالعات فلسفی و فرهنگی شد و در این زمینه در دوره‌ای حتی مشاهیری در این حوزه چون دکتر سروش، مورد مخاطبه او و افرادی همنسل او قرار گرفت و یا کسانی درصدد پاسخ به او برآمدند.به گفته کیاسری، همین مطالعات در حوزه‌های فرهنگی سبب شده است موسوی دارای یک منظومه فکری مشخص و قابل اتکا باشد و برهمین اساس ما در این مجموعه با شاعری روبه‌رو هستیم که شعر را نه به صورت تفنن می‌نگرد، بلکه در مجموعه او اگرچه صورت شعرها متفاوت است، حرف او در کل مجموعه یکی است و از این شاخه به آن شاخه
 نمی‌پرد.

کیاسری درباره تعدادی از سروده‌های موسوی در این مجموعه به تفصیل صحبت کرد و درخصوص برخی شعرهای محاوره‌ای او گفت: موسوی توانسته است با استفاده از برخی متلها و قصه‌ها به گونه‌ای از شعر دست یابد که می‌توان از آن به «متل ترانه» یاد کرد  و دراین گونه سروده‌ها از ظرفیتهای متلها و قصه‌ها استفاده خوبی کرده است.

در این نشست همچنین عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه سرا درباره سروده‌های موسوی صحبت کرد و درخصوص شعرهای سپید وی گفت: شعرهای سپید یا به قول خود موسوی، شعرهای گسسته این شاعر دارای نثر متکلفانه‌ای است و شاعر در حوزه بیان کلیات مانده است، در صورتی که شعر امروز بر جزییات متمرکز شده است و اگر شاعر نگاه خود را به جزییات معطوف می‌کرد، می‌توانست 
موفقتر باشد.

در این نشست همچنین شهرام میرشکاک درباره تعدادی از سروده‌های سپید موسوی سخن گفت و از برخی از شعرهایش انتقاد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.