مجید مردانیان - نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند با کشوری که دستش به خون صدها هزار مسلمان آلوده است، مذاکره و تعامل داشته باشد.

 با آمریکا هیچ وجه مشترکی نداریم

دکتر سید محمد مرندی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در شرایطی که آمریکایی‌ها حتی بعد از مذاکرات هسته‌ای ما را تهدید می‌کنند و رئیس جمهور این کشور  صحبت از تغییر حکومت در ایران می‌کند، مذاکره و گفت و گو درباره مسایل مورد اختلاف دو کشور چه معنایی می تواند داشته باشد .

این کارشناس مسایل سیاسی افزود: آنها نسبت به ایران عبارات تحقیر آمیز استفاده کرده، همچنین از افراطیون، تکفیری ها و وهابیون خشونت طلب در سوریه و یمن، با واسطه و بی واسطه حمایت می‌کنند، اینها نشان می‌دهد ما و آمریکایی‌ها مشترکاتی نداریم که بتوانیم بر سر آنها مذاکره کنیم.

وی تصریح کرد: آنها بشدت به مذاکره احتیاج دارند و بر‌ای آن اصرار می‌کنند، اما اگر آمریکایی ها واقعاً این نیاز را احساس می‌کنند، بهتر است در گام اول آنطوری که آقای ظریف برجام را تفسیر می‌کند، برجام را اجرا کنند.

این استاد دانشگاه گفت: تا زمانی که ما هیچ 
حسن نیتی از آمریکا نمی‌بینیم و از طرفی با توجه به اینکه آمریکایی‌ها همچنان در منطقه ما از تکفیری‌ها حمایت می‌کنند، به نظر من الان بحث مذاکره بحث بی‌معناست.

وی با انتقاد از برخی دیدگاه‌های عوامانه و ساده‌اندیش در بحث امکان مذاکره با آمریکا خاطرنشان کرد: عده‌ای در داخل می‌گویند با آمریکایی‌ها مشکلی نداریم، ولی همین ها از آل سعود و تکفیری ها نفرت دارند؛ ولی واقعیت این است که مگر آل سعود و تکفیری‌ها، بدون هماهنگی با آمریکایی‌ها این کارها و جنایات را می‌کنند. مگر اتفاقات سوریه و یمن بدون اطلاع آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد؟

مرندی یادآور شد: مگر آمریکا شریک جنایات تکفیری‌ها و داعشی ها و آل سعود در یمن و عراق و سوریه نیست؟ مذاکره با آمریکا مثل این است که در جنگ ما و عراق بگوییم دولت عراق با دولت آمریکا متفاوت بود؛ اما واقعیت آن است، هر جنایتی که صدام در زمان جنگ می‌کرد به عهده و تقصیر آمریکا هم بود. فرقی نمی کند.

وی گفت: اکنون نیز نمی‌شود بین جنایات سعودی‌ها و حکام آمریکا تفکیک قایل شد؛ بنابراین خیلی عجیب است که عده‌ای نفرت‌هایشان را پراکنده می‌کنند؛ یعنی ممکن است اعلام برائت از سعودی ها و تکفیری ها کنند، اما دولت آمریکا را تطهیر کنند.

 آنها وقتی آمریکا در سوریه و عراق مداخله می کند ناراحت نمی شوند، اما روس ها که وارد سوریه می شوند و تکفیری ها را بمباران می کنند، برآشفته می شوند.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید منافع خودش را توام با حق طلبی و اخلاق و آرمانگرایی ببیند؛ بنابراین در شرایط فعلی دلیلی وجود ندارد آمریکایی که کشورهای منطقه مثل یمن، سوریه، عراق و افغانستان را یکی پس از دیگری نابود می‌کند، نسبت به آقای اوباما حسن نظر داشته باشیم .

وی تصریح کرد: اوباما همانقدر دستش به خون مردم سوریه آلوده است، که آل سعود و اردوغان. و تا زمانی که آنها با ما دشمنی می کنند و در حق ما جنایت می‌کند، دلیلی برای تصور حسن نیت در  مذاکره با آنها وجود ندارد.

وی افزود: به باور من حتی مذاکره و همکاری با کسانی که عوامل آمریکا هستند و از سبد آمریکایی‌ها تغذیه می‌کنند هم معقول و پذیرفته نیست.

ملتی که شعار انقلابش مرگ بر آمریکا بود، چگونه با شیطان بزرگ مصالحه کند؟

این را سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت و تأکید کرد: تاریخ روابط سیاسی آمریکا و ایران پر از خیانت، دخالت، غارت، جنایت، تهدید و تحریم های آمریکا علیه ایران است. چه قبل از انقلابی و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و از همان روزهای اول انقلاب اسلامی، جوانان ما با گلوله‌های آمریکایی ها به شهادت رسیدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آمریکایی ها بعد از انقلاب از گروهک‌های ضد انقلاب حمایت کردند، قومیت ها را بر ضد نظام نوپای انقلاب اسلامی تحریک کردند.کودتای نوژه را ترتیب دادند. در آخر سر هم جنگ تحمیلی با پشتیبانی صدام علیه ما را آغاز کردند و تا الان هم تا توانسته‌اند تحریم و تهدید و فشار بر ما وارد کرده‌اند و به همین دلیل است که مردم ایران، آمریکا را شیطان بزرگ می‌داند.

وی افزود: به همین دلیل است که شعار مرگ بر آمریکا شعار اصلی انقلاب ملت ایران است و امروز حتی به شعار همه ملتهای آزادی خواه بدل شده است. حالا آیا می شود با چنین شیطانی دست داد 
و مذاکره کرد؟

نماینده مردم ورامین تأکید کرد: ما با آمریکایی ها هیچ عهد و وجه اشتراکی نداریم؛ البته کسانی که وقتی صحبت از مذاکره با آمریکا می شود، قند در دلشان آب می‌شود، فکر می‌کنند این مذاکره نفعی برای آنها دارد، اما سابقه و رابطه تاریخی آمریکا نشان می‌دهد که جز ضرر برای کشور های دیگر چیزی نداشته‌اند؛ به همین دلایل است که رهبر معظم انقلاب بدرستی بر عدم مذاکره با آمریکا 
تأکید دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.