قدس انلاین : شاید توقع بیجایی نبود که کشورهای مسلمان ازحکومت ال سعود بخواهند که درقبال جنایاتی که با کوتاهی درحج امسال سبب شد عذر خواهی کند اما ماجرا زمانی وارد فاز جالب خود میشود که برخی کشورهای سرسپرده سعودیها ازجمله حکومت بحرین که خود دچار ضعف مشروعیت است برگزاری مراسم حج را به این خاندان سفاک تبریک هم بگویند .

اظهارات مقامهای بحرین محلی از اعراب ندارد/با این اظهارات بی پایه ایران منزوی نمیشود/آل خلیفه تحت تاثیرآل سعود قرارگرفته است

درعین حال برای خوشامد اربابانشان گاهی اوقات درشرایط سیاسی منطقه دخالت کرده و با برخی اظهارات که اصلا درحد واندازه ابراز ان نیستند تلاش میکنند تا درخبرها برای خود شان و منزلتی دست و پا کنند فارغ از اینکه اصلا درحد واندازه این قبیل اظهارات نیستند تا بخواهند به حساب بیایند.

شاید درهمین راستا بود که وزیر امور خارجه بحرین بخود اجازه داد تا طی ادعایی اعلام کند که ایران به دنبال گسترش هرج و مرج در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

وزارت خارجه بحرین با صدور بیانیه ای اعلام کرد: در سایه تداوم مداخله ایران در امور کشور و تلاش برای ایجاد فتنه فرقه ای و سلطه بر تمام منطقه، این وزارتخانه تصمیم گرفت راشد سعد الدوسری سفیر بحرین را از تهران فراخواند.

 دولت بحرین همچنین کاردار ایران را عنصری نامطلوب دانست که باید طی سه روز آینده این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس را ترک کند.

*** اظهارات مقامات بحرینی محلی از اعراب ندارد

دراین راستا یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، با بیان اینکه اظهارات مقامات بحرینی هیچ محلی از اعراب ندارد، گفت: دولتمردان آل خلیفه به جای فرافکنی و تبیلغات رسانه‌ای، باید به‌دنبال اصلاحات داخلی باشند، زیرا تمام توهمات مقامات بحرین، از اعترضات مردمشان نشأت می‌گیرد.

محمدابراهیم رضایی در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه وزیر خارجه بحرین درباره دخالت ایران در کشورهای منطقه، گفت: متأسفانه بحرین به یکی از کشورهای اقماری دولت عربستان تبدیل شده و عملا مقامات آل خلیفه به مجریان‌ سیاست‌های آل سعود تبدیل شده‌اند.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مقامات بحرینی در عرصه داخلی و منطقه‌ای هیچ اراده‌ای از خود نداشته و تنها مسائل دیکته شده را اجرایی می‌کنند، از این رو اظهارات و اتهامات مطرح شده را نیز باید به پای دولت عربستان گذاشت.

وی افزود: آمریکا و همپیمانانش مانند عربستان در منطقه به‌دنبال گسترش نفوذ خود هستند و برای تحقق این امر از هیچ اقدامی حتی حمایت از گروه‌های تروریستی دریغ نمی‌کنند و در این راه بحرین همواره مطیع  دستورات آل سعود بوده است.

رضایی با بیان اینکه اظهارات مقامات بحرینی هیچ محلی از اعراب ندارد، تصریح کرد: دولتمردان آل خلیفه به جای فرافکنی و تبیلغات رسانه‌ای، باید به‌دنبال اصلاحات داخلی باشند، زیرا تمام توهمات مقامات بحرین، از اعترضات مردمشان نشأت می‌گیرد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، ادامه داد: جمهوری اسلامی همواره به‌دنبال ایجاد صلح و ثبات در منطقه بوده و هیچ گاه به‌دنبال دخالت در امور دیگر کشورها نیست.

*** نشانه سرسپردگی آنها به عربستان

درهمین راستا نایب رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فراخواندن سفیر بحرین در تهران از سوی این کشور گفت: دولت بحرین در حد و اندازه ای نیست که اینگونه اقدامات را انجام دهد بلکه برخی حلقه های وابستگی این کشور به عربستان عامل این اقدام است.

منصور حقیقت پور در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به فراخواندن سفیر بحرین در تهران از سوی این کشور،همچنین مهلت 72 ساعته به کاردار ایران در منامه برای خارج شدن از بحرین گفت: دولت بحرین در حد و اندازه ای نیست که اینگونه اقدامات را انجام دهد بلکه برخی حلقه های وابستگی این کشور به عربستان عامل این اقدام است.

نماینده مردم اردبیل،نیر،نمین و سرعین در مجلس ادامه داد: عربستان با توجه به وضعیتی که دارد نمی تواند اقدامی علیه کشورمان انجام دهد به همین دلیل گاهی بر کویت در جهت مطرح کردن پرونده 20 ساله قبل فشار وارد می کند و در حال حاضر هم به بحرین،تا به این ترتیب به زعم خود منطقه را بر علیه ایران مشوش کند و از حربه تو خالی ایران هراسی استفاده کند.

حقیقت پور افزود: در صورت اصلاح رفتار عربستان موضع و رفتار بحرین هم به تبع آن اصلاح خواهد شد.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به اینکه بحرینی ها هم مانند مردم یمن عزم جزمی را جهت حاکم شدن خودشان بر سرنوشتشان دارند تصریح کرد: با فرافکنی و ارتباط دادن مسایل بحرین به ایران نمی توان مقابل مردم بحرین را ایستاد و مردم این کشورمی توانند اراده خود را بر زورگویان منطقه تحمیل کنند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قطعا جمهوری اسلامی ایران از مردم بحرین در جهت به دست گرفتن سرنوشت خود حمایت می کند و ما نیز هر گونه که مردم این کشور خواهان آن هستند می پذیریم و معتقدیم مردم بلوغ سیاسی لازم را دارند و اسلحه های عربستان و زورگویی رژیم حاکم بر بحرین نمی تواند جلوی اراده مردم را بگیرد.

***کشور کوچک بحرین عددی نیست

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشور کوچک بحرین عددی نیست، اظهار داشت: با اخراج سفیر ایران از بحرین باعث نخواهد شد جمهوری اسلامی ایران در منطقه منزوی شود بلکه انزوای چنین کشورهایی را در پی خواهد داشت.

حسین سبحانی نیا با اشاره به بیانیه اخیر بحرین و اخراج سفیر ایران از منامه تاکید کرد: کشور کوچک بحرین تحت تاثیر سیاست های عربستان قرار گرفته است چرا که این کشور اراده ای این چنینی برای طرح کردن ادعا دخالت ایران در امور کشورها ندارد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه بحرین موضوعات را بدون ارائه مدرک مطرح می کند، ادامه داد: طرح این مسائل آن هم بدون مدرک به دنبال فضای سیاسی منطقه و متاثر از سیاست کشور عربستان است. این گونه مسائل نیاز به مدرک، دلیل و منطق دارد که برداشت ما این است که بحرین هیچ مدرکی دال بر دخالت ایران در مسائل داخلی کشورهای دیگر ندارد.

وی تاکید کرد: انتشار بیانیه کشور بحرین، بیشتر برای فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و با نگاه ایران هراسی انجام می شود. همواره سیاست های کشورهای عربی همسوی کشور عربستان چنین بوده است و الان هم بر همین اساس بر اینگونه مسائل دامن می زنند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به دیپلماسی جدید تنش زدایی ایران در منطقه گفت: اکنون کشورهایی دست به تنش زایی با ایران می زنند که از اصل با توافق انجام شده و نگاه جدید جمهوری اسلامی ایران مخالف بودند.

سبحانی نیا اظهار داشت: آنها احساس می کنند که  شرایط جدید می تواند فضای تنفسی بالایی برای جمهوری اسلامی ایجاد کند و روابط  در منطقه و دنیا توسعه بیاید، آن موانعی که پیش روی ایران بوده برداشته شده . با چنین نگاهی نگران خودشان بودند که اقتدار جمهوی بیشتر خواهد شد کشورهایی که عملکرد بدی در قبال ایران در دوران جنگ و بعد از جنگ  داشتند نگران این هستند در شرایط آینده جمهوری اسلامی قدرت بگیرد .

وی با بیان اینکه بحرین و کشورهایی مانند بحرین در طول مذاکرات  با کارشکنی تلاش داشتند مانع توافق شوند، ادامه  داد: اکنون هم با ادعای دخالت ایران در امور کشورهای منطقه ایران هراسی را دنبال می کنند.  کشور کوچک بحرین در همین راستا برای مخالفت با سیاست جدید ایران و توافقات انجام گرفته هستند دست به اقداماتی خلاف دیپلماسی جمهوری اسلامی می زند.

این نماینده عنوان کرد: با این روش قطعا آنها هستند که منزوی می شوند چرا که جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد در سخت ترین دوران از جمله زمانی که غرب و عرب به ایران فشار می آورد ما  منزوی نشدیم و با بسیاری از کشورها ارتباط خود را حفظ کردیم.

نماینده مردم نیشابور با تاکید بر اینکه روابط ایران با دنیا در آینده گسترده تر خواهد شد، ادامه داد: در ماه های اخیر شاهد رفت و آمد مقامات عالی رتبه اروپایی به ایران بودیم، کشورهایی چون بحرین نگران همین رفت و آمدها هستند البته که این کشورها عددی نیستند که بخواهند در تعاملات ایران با دنیا به حساب بیایند.

وی اظهار داشت: کشورهایی از جمله بحرین جایگاه ویژه ای برای ایران در حلقه بین المللی قائل نیستند و نگران توسعه و پیشرفت ایران در عرصه های بین المللی هستند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: با وجود دیپلماسی تنش زدایی ایران، اما بسیاری از کشورهای تحت تاثیر آل سعود از جمله بحرین بحث ایران هراسی و شیعه هراسی را دنبال خواهند کرد.

***انزوای ایران امکان‌پذیر نیست

دراین راستا همچنین عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با بیان اینکه حکومت آل خلیفه به جای متهم کردن دیگر کشورها، به‌دنبال اصلاح سیاست‌های خود و اجرای دموکراسی در این کشور باشد، گفت:‌ کشورهای کوچک عربی با توجه به تحقق توافق هسته‌ای، به‌دنبال منزوی کردن ایران در منطقه هستند، اما به طور حتم جمهوری اسلامی انزواپذیر نیست.

سیدباقر حسینی ، در واکنش به اتهامات و ادعاهای وزیر امور خارجه بحرین مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی این کشور، گفت:‌ متأسفانه در چند سال اخیر حکومت آل خلیفه، ستم بسیاری را نسبت به مردم این کشور وارد کرده و ملت بحرین در شرایط کنونی نسبت به اقدامات این حکومت معترض هستند.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:  به طور حتم دولت بحرین، در حد و اندازه‌ای نیست که جمهوری اسلامی خواهد در امور داخلی آن‌ها دخالت کنند، از این رو وضعیت متلاطم این کشور به خاطر دخالت ما در این کشور نیست، بلکه به علت سیاست‌های اشتباه حکومت شیخ‌نشین بحرین است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بر اساس اطلاعات واصله در جریان ترور چند تن از معلمان استان سیستان و بلوچستان، رد و پای نیروهای بحرینی به چشم خورده است.

حسینی افزود: به نظر من حکومت آل خلیفه به جای متهم کردن دیگر کشورها، به‌دنبال اصلاح سیاست‌های خود و اجرای دموکراسی در این کشور باشد، در غیر این صورت قطعا مردم با حکومت دیکتاتوری برخورد می‌کنند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، ادامه داد: در شرایط کنونی کشورهای کوچک عربی با توجه به تحقق توافق هسته‌ای، به‌دنبال منزوی کردن ایران در منطقه هستند، اما به طور حتم جمهوری اسلامی انزواپذیر نیست.

*** همیشه پای عربستان در میان است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح کردن اتهامات بی اساس از سوی امارات و بحرین علیه ایران را فاقد ارزش دانست و گفت: بخشی از این اتهامات ناشی از رایزنی سعودی ها بود تا مقداری ازبار فشار در رابطه با حادثه منا را از خود کم کنند.

وحید احمدی در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به اتهامات بی اساس بحرین و امارات علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: اینگونه اتهامات مباحثی نیست که جدیدا مطرح شده باشد و در ضمن با نگاهی به عمر امارات و بحرین بعید به نظر می رسد شخص عاقلی به این موضوع اعتنایی داشته باشد و ارزشی برای اینگونه اظهارات قایل باشد.

نماینده مردم کنگاور،صحنه و هرسین در مجلس ادامه داد: کشور کوچک بحرین تحت تاثیر سیاست های عربستان قرار گرفته است و این کشور اراده ای برای طرح کردن اتهامات بی اساس علیه ایران ندارد.

احمدی گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر حاکمیت کامل جمهوری اسلامی ایران بر سه جزیر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، هرگونه ادعا در باره این جزایر و نحوه اداره آنها را مداخله در امور داخلی خود می داند.

نماینده مردم کنگاور،صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به بی کفایتی که سعودی ها در حادثه منا و برای حجاج پیش آوردند برخی از کشورها علیرغم اینکه اتباع خود را نیز در این حادثه از دست دادند اما در مقابل بی کفایتی عربستان عکس العملی نداشتند که دلیل آن را می توان یا تامین مالی آنها و یا ارتباطات شان با سعودی ها دانست.

احمدی با اشاره به اینکه دراین میان جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بود که در مقابل بی کفایتی عربستان ایستاد، تصریح کرد:  تصور می کنم برخی از اظهارات یا اقدامات بحرینی ها واماراتی ها علیه ایران ناشی از رایزنی سعودی ها بود تا مقداری ازبار فشار در رابطه با حادثه منا را از خود کم کنند. تا اذهان به سمتی رود که انتقادات جدی ایران در رابطه با نحوه عملکرد سعودی ها بتواند به این شکل مقداری تحت الشعاع قرار گیرد.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.